Følelser og temperamenter i kunsten

Et billedprojekt for 2.-3. klassetrin

I dette projekt skal eleverne arbejdet med, hvordan følelser og temperamenter kan udtrykkes i billedkunsten. Eleverne skal medbringe egne fortællinger og ud fra disse male store akvareller, hvor deres tekst også blev skrevet ind på billedet.
Der er fokus på billedernes tema, kolorit og komposition. Kunsthistorien ca. 1870 og frem og lytning til musik komponeret i perioden er i spil.

Læringsperspektiver:

• Eleverne gennemgår forskellige øvelser udført i skitsebog og på akvarelpapir
  • Eleverne får kendskab til forskellige tegne- og maleredskaber.
  • Eleverne får kendskab til farvelære og farvernes virkemidler.
  • Eleverne får kendskab til kropssprog og udtryk som virkemidler i billeder
  • Eleverne lærer om billedkomposition og at arbejde med kalligrafi og tekst i billeder.
  • Eleverne får mulighed for at fortælle deres egne historier i billeder med tekst.

Det endelige værk er en akvarel i stort format, hvor elevens fortælling bliver illustreret i ord og billede.

Følelser og temperamenter i kunsten

Hvem

Skoleklasser 2.- 3. klassetrin.

Hvornår

Uge 20, 21 eller 22 - 2025: mandag, tirsdag og onsdag.
Alle dage kl. 9 - 13.

Hvor