Mønstre i islamisk kunst

Et billedprojekt for 3.-4. klassetrin i samarbejde med Davids Samling

I dette projekt besøgte klassen Davids Samling, hvor de mødte den islamiske verdens enestående kunsthåndværk og museets formidlere, der gjorde de gamle historier levende. Fokus på omvisningen var fabeldyr, som også var temaet på Billedskolen. Eleverne lavede tegninger af fabeldyr fra objekter/kunsthåndværk på museet, som vi så kunne bruge videre på Billedskolen.

De endelige af børnenes Værker består af sekskantede Marokkanske teborde, lavet i relief og mosaik. Desuden stofbaner til udsmykning af rum, som kan ses fra begge sider, dekoreret med fabeldyr.

Læringsperspektiver:

- Børnene lærte den islamiske verdens billedkultur at kende gennem omvisning og dialog.

- Eleverne lærte at omsætte indtryk fra omvisningen på Davids Samling og den islamiske billedkultur til et personligt billedudtryk.

- Børnene lærte at arbejde med teknikker som stencils, relief og papirmosaik.

Mønstre i islamisk kunst

Skoleklasser 3.- 4. klassetrin.

Uge 47, 48 eller 49 2024: Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage kl. 9 - 13.

Klassen besøger Davids Samling om fredagen i ugen inden besøget på Billedskolen.

Ditte Egholm og Annemarie Fiig