Spor – på Rødkilde Skole

Et Team-up projekt

Spor – på Rødkilde Skole

Et Team-up projekt

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Partnerskabs Projekter
  • Team-up
  • Spor
  • Spor – på Rødkilde Skole
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Partnerskabs Projekter   >   Team-up   >   Spor   >   Spor – på Rødkilde Skole
21 maj - 28 maj 2019
  • Hvad er et spor ?
  • Hvad kan vi finde af spor af natur og ikke-natur i naturen?
  • Hvordan vi kan sortere og kategorisere det vi finder og indsamler?
  • Hvordan har forskellige kunstnere brugt lignende materialer i deres kunst?
  • Hvilke spor afsætter det indsamlede materialet, i sammenhæng med billedkunst?

HVEM

1. Y på Rødkilde Skole

HVORNÅR

21. - 28. maj 2019

HVOR

Rødkilde Skole

ØVRIGE UNDERVISERE

1. Y´s klasselærer Trine Ribert Larsen

Spor

Læs mere om Spor

SPOR - sådan gjorde vi

Tirsdag
INTRO: Hvad er spor ?
Hvilke spor kan vi finde i klassen og hvordan kan vi gemme dem?
Teknik: Frotage

Tur i området
Tingfindere og detektiver: På tur afmærket på et kort med (markering af 5 områder)
Vi samler natur og ikke-natur fra 5 forskellige områder (afmærker på kortet hvor)
På vores tur gemmer grupperne deres medbragte ”spor” (kartofler, æbler mm)
Når de har gemt deres spor, fotodokumenteres det.

Hjemme på skolen:
Hvad vi har fundet ? Prøv hvad der sætter spor af sig selv, græs, kul, blomster m.m.

Onsdag
Vi ser på de indsamlede spor..
I grupperne arrangeres det vi har fundet på hvidt papir. Der tegnes udenom tingene.

Vi udvælger ting til trykklodser, tingene limes fast med limpistol.
På skift trykker grupperne på hvid papirrulle med sort maling (acryl) på klodserne.

Torsdag
”Tasketårne” – vi sætter spor med de ting vi har med os…
Alle vælger 3 ting fra deres taske, 1 ting fra dem selv, 1 ting fra et sted i klassen.
Vi bygger tårne af tingene som belyses med overhead på hvide ark.
Skyggen tegnes op og bearbejdes med grafit, sorte tusser og rød farveblyant.

Mandag
På tur – vi følger vores rute fra kortet
Vi finder, fotodokumenterer og indsamler vores gemte spor (bananer, kartofler mm)
I klassen: Hvis sporerne kunne fortælle…talebobler.

Tirsdag
Min vej til skole. Og de spor jeg sætter:
Fælles stort kort med blyanter på stort gulv-ark.
Hvad ser jeg på min vej ?
Huse, træer, dyr tegnes som (klippes ud og bukkes så kan stå)

Vi laver fodspors-dyr: Skoaftryk med meget stærk kaffe og tilføjer øjne og lemmer.

– på sportur i Bellahøjparken
– på kortet viste vi placering af lokkemad til dyr
– lokkemad til dyr
– lokkemad til dyr
– vi fandt gamle spor og talte om hvad det mon var
– og nye spor
– spor af liv
– og spor af tidens tand
– nogle af dyrene var på visit i klassen (og satte spor)
– grupperne arrangerede deres ting og tegnede omrids
– nogle af de fundne ting blev til trykklodser
– og trykte papir i lange baner
– vi gemte trykklodserne som fik talebobler
– ting fra tasken blev til “tasketårne”
– blev belyst med overhead og tegnet af
– “tasketårnene blev bearbejdet (grafit og rød farveblyant)
– på tur nr 2 indsamlede vi lokkemad og ledte efter spor
– vi lavede skoaftryks-dyr
– og tegnede til sidst en stor byplan med børnenes skolevej
– projektets elementer blev samlet i/på store kasser

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.