Spor – på Ålholm Skole

Et team-up projekt

Spor – på Ålholm Skole

Et team-up projekt

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Partnerskabs Projekter
  • Team-up
  • Spor
  • Spor – på Ålholm Skole
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Partnerskabs Projekter   >   Team-up   >   Spor   >   Spor – på Ålholm Skole
19 aug - 23 aug 2019

DELTAGERE

4 klasse fra Åholm skole

HVORNÅR

Uge 33 og Uge 34: d. 12 - d. 19 august

HVOR

Åholm skole

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Mim Birk, Underviser

ØVRIGE UNDERVISERE

Helene Bønsøe Andersen

Spor

Læs mere om Spor

Inden sommerferien fortalte Helene klassen om projektet og fossiler og de spor efterladt af Naturens igennem tiden og hun introducere eleverne for FNs verdens mål med fokus på #12:

12.5 Inden 2030 skal affaldsmængden væsentligt reduceres gennem forebyggelse, reduktion, genvinding og genbrug.

 Forløb beskrivelse:

Dag 1:

Inspiration: billeder af forskellige eksampler af Spor; Camilla Berner; Rune Boss.

Intro til projektet og spor.

Opgave 1: Vi gik ud på en lille tur med Klassen, som blev delt i grupper af 2/3 få at  finde spor rundt om skolen og i nærområdet. Ligesom detektiver skulle de samle spor efterladt af mennesker.

De spor de fandt, som de ikke kunne tage med f.eks. Bremse spor; fod spor; osv. Tog vi billeder af.

De havde en log bog/kort med, hvor de kunne skrive noter, f.eks. over hvor de fandt og opdagede sporene.

Opgave 2: Tilbage på skolen blev de fundne spor organiseret og kategoriseret og skulle bedømmes i forhold til deres nedbrydnings tid og hvor skadefuld de er for klimaet og om de kan genbruges.

Dag 2:

Inspiration: billeder af aftryk i byen af dæksler osv.

Opgave 1: Vi var ude og lave aftryk af faste flader rundt om skolen og i nærområdet.

I gruppe af ca. 2/3 skulle eleverne først laver deres ”tryk sværte” ved at blænde mel med vand. Sværten tog de med sig ud i en spand, sammen med en svamp og en stak sort papir (str.A3 og A4). De tog aftryk af alle de forskellige fladede de fandt som egnede sig til opgaven og som de synes var interessante, f.eks. Dæksler; Riller; rister; revne osv.

Opgave 2: Vi Trykte med deres fundne spor og lavede aftryk af dem på en stor bane sort papir, hvor de skulle arrangere og fordele deres aftryk for at skabe en mønstre som voksede undervejs, når der kom flere aftryk af former på. Inden de trykte på den fælles værk skulle de først afprøve deres fundne spor, for at de skulle selv udvælge hvilke gav det bedste aftryk.

Dag 3:

Inspiration: Tony Cragg; Antony Goldsworthy; Street art; Brad Downey; osv.

Klassen blev delt op i 2 Hold som byttet imellem opgaverne så de fik prøvet alle opgaverne i løbet af dagen.

Opgave 1: De  skulle lave opstillinger og værker med alle eller et udvalg af deres fundne spor. De arbejde I gruppe af ca. 2/3. De forskellige ”bunker” af fundne spor som pap; metal og plastik blev fordelt ved at hver grupper træk en bunker.

Der blev taget en foto af deres eksperimenter/forsøg undervejs.

Opgave 2: De Lavede en stencil silhuet, med at tag udgangs punkt i de former deres aftryk havde i går, kunne de hente inspiration og lave først en skitse af hvordan deres  ”fodspor” skulle se ud. De tegnet den på et styk pap og skar den ud med hobbykniv.Med mel og vand blanding gik de ud og sæt de deres ”fodspor”rundt omkring skolen og i næreområdet.

Opgave 3: De skulle bruge deres stencil silhuet til at laver aftryk af dem på en stor bane sort papir, hvor de skulle arrangere og fordele deres aftryk for at skabe en mønstre som voksede undervejs, når der kom flere aftryk af former på.

Opgave 4: De skulle ud og lave spor ved at tegne med kridt et sted, som de fandt og forvandler det.

Dag 4:

Vi samlede alt det de havde lavet og sæt det ind i kasserne for at præsentere det til udstilling.

Ekstra opgave:

I gruppe af ca. 2/3 skulle eleverne sætte spor ved at tegne efter skygge udenfor enten af dem selv eller andre slags skygge, først ved at tegn i kridt og derefter ovenpå med maler tape.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.