Tegneserieopgaver

Tegneserieopgaver

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Inspiration til billed­kunst
  • Tegneserieopgaver
  • Opgave 1
  • Opgave 2
  • Opgave 3 – For børn 4. til 6. klasse
  • Opgave 4 – For børn 4. til 6. klasse
  • Opgave 5
  • Opgave 6
  • Opgave 7
  • Opgave 8 – For børn 4. til 6. klasse
  • Opgave 9 – for børn 4-6 klassetrin
  • Opgave 10 – For børn 4. til 6. klasse
  • Opgave 11 – fra 4.-6. klasse.
  • Opgave 12 – fra 4.-6. klasse
  • Opgave 13 – 4.-6. klassetrin
  • Opgave 14
  • Opgave 15
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Inspiration til billed­kunst   >   Tegneserieopgaver

Inspiration til billedkunst

Læs mere om Inspiration til billedkunst

Tegn med Dr. Yngel

Opgave 1

Her får I 8 små opgaver lavet af tegneserienetværket Yngel. Det er meningen at man løser én hver dag i otte dage. I kan lave dem alene eller sætte hele familien til at lave dem hver især!   

Når der står 1-4 billeder, menes der, at I enten kan lave en tegning, en satiretegning, en stribe eller en lille tegneserie – men man må højst lave fire billeder. 

Du vælger selv, hvordan du laver billederne, hvis du laver mere end et billede – om du laver et billede på hver side, eller om du laver flere billeder på samme side, som f.eks. tegneserieskabere Julie Rau har gjort her:

Husk at du kan bruge tekstbobler og talebobler, selv når du kun laver et billede. Ligesom tegneserieskaberen Ina Korneliussen har gjort her:

Doktor Yngel inspirerer hver dag til, hvad du skal tegne.

Ud af skabet - ud af mørket

Opgave 2

Tag et stykke papir A3 eller A4 og en blyant frem. Tegn nu mindst 6 store firkanter i rækkefølge ud over hele papiret. Tegneserien skal handle om alle de gryder og tallerkener, skeer og glas, der hver dag er spærret inde i mørket bag de lukkede køkkenskabsdøre hjemme hos Jer. De vil gerne ud og se sig omkring og ikke stå  i stive, lige stabler.

Tegn nu køkkentingene med øjne, næse og mund, hænder og ben og lad dem suse på opdagelse rundt i Jeres hjem. Nogen gryder åbner måske lågen forsigtigt, andre smækker bare lågen op og vil UD i en fart, snubler måske over et æggebæger i farten
Du kan farve tegneserien, men hvis du kun bruger blyant , så husk du kan få mange forskellige farver grå og sort frem.  Det kommer an på hvor blødt eller hårdt du trykker blyanten. Du kan også lige se om det er en HB eller HB 2 eller måske 4, du tegner med.

Fantasi-Virusser

Opgave 3 – For børn 4. til 6. klasse

Find på fantasi-virusser! Man tegner forskellige virusser og de mennesker eller dyr eller væsner, som er smittet af virusserne. Her kan I se to eksempler på virusser og de stakler, der er blevet smittet. Kan I gætte hvilken slags virusser de er?

Vi har fundet på de her virusser, som I kan bruge, og så finder I sikkert selv på mange flere:

Danse-virus

Raseri-virus

Snot-virus

Kærlighedsvirus

Nuttethedsvirus

Dovenskabsvirus

Man bestemmer selv om man vil tegne med farveblyanter, tusch, vandfarver, blyant eller om man vil klippe dem i farvet papir

Et øjeblik i mit liv!

Opgave 4 – For børn 4. til 6. klasse

Denne opgave er en lille tegneserie om et øjeblik i jeres eget liv.

Der skal være 3 billeder på et stykke A4-papir:

1. På første billede tegner I jer selv på jeres værelse eller i jeres stue

2. På næste billede skal I tegne et zoom ind på det I er igang med. Måske er det et spil I spiller, en tegneserie I læser, en tegning i tegner, eller et kæledyr i aer. Eller noget helt andet

3. På tredje billede ser man, hvordan der ser ud udenfor jeres vindue

OG på alle tre billeder skal der være en tekst-kasse, hvori der står en tanke. Det kan være I tænker på, at I savner jeres venner, eller på en sjov film I har set eller på, hvad I håber I skal have til aftensmad. Det kan være hvad som helst.

Her kan I se et eksempel:

Superhelte og character design

Opgave 5

Design en superhelt, hvor man med det samme kan se hvad deres superkraft er! Lav et character sheet, hvor I tydeligt viser jeres superhelt frem. Det kan være en enkel tegning bare af dem hvor de poserer, eller en hel samling skitser af dem “in action” med forskellige poses, ansigtsudtryk og hvor de bruger deres evner. Skriv også gerne stikord ned, som du ville bruge til at beskrive din superhelt!

Hovedreglen i godt character design er, at man skal kunne vide hvem karakteren er og hvad de kan bare ved at SE på dem. Eksempler på godt character design er f.eks. Batmans “edgy”, mørke look, der vidner om en alvorlig helt der ikke helmer før førend alle Gothams fjender er spærret inde ved hjælp af nattens skygger og hans overlegne intelligens. Eller hele holdet af verdenshelte i spillet Overwatch, der er en sand kavalkade af farverige typer med hver deres udtryk og evner, som brager henover krigszoner i tæt sammenhold.

– Kort sagt: Det ydre skal afspejle det indre.

Der er mange aspekter i character design, man kan bygge videre på. F.eks. er en superhelt, vis design i virkeligheden ikke er særligt godt, Saitama fra mangaen/animen One Punch Man. Man ved ikke ved første øjekast hvem han er eller hvad han kan – han ligner mest af alt bare et fjols i spandex-suit uden evner. Men jo mere man følger med i serien, desto mere går det op for læseren at hans anonyme look både afspejler hans personlighed, narrer hans fjender til at undervurdere ham – og at han faktisk ikke behøver at blæse sit ego op eller være særligt fremme i skoene, fordi han vitterligt er den stærkeste mand på kloden. Det er dog ikke i første omgang din opgave at lave en helt ligesom Saitama, selvom den slags detaljer er altid godt at have i baghovedet.

Uanset hvad er temaet med superhelte en gode legeplads til at øve character design, fordi deres overdrevne karikaturer og evner skal vise hvem de er ved første øjekast.

Hvis du ikke ved hvad du skal tegne, så start med en superstyrke. Alle helte baserer deres navn, udseende og attitude på deres superkræfter. Kan superhelten f.eks. skyde laser ud af øjnene? Løbe super hurtigt? Forvandle sin krop til sten? Det er op til dig!

– En god måde at teste om dit design fungerer er at vise det frem til f.eks. din familie og venner og spørge, hvad de synes karakteren ligner og hvad de tror vedkommende kan. Hvis ikke dit design fungerer i første omgang, skal du bare lave nogle flere skitser og fortsætte ufortrødent til det virker :)

Superhelte og character design 2

Opgave 6

Lav en enkelt tegneserie (1 side) med din superhelts baggrundshistorie!
Den kan være så seriøst eller fjollet som du selv ønsker det. Spider Man og Batmans baggrundshistorier er den klassiske med dødsfald i familien. Man kan dog sagtens lave en historie der f.eks. bare handler om et ønske om at gøre noget godt, tjene nogle penge, forbedre verden – eller tage hævn. Eneste vigtige detalje er, at der skal være en klar rød tråd i deres baggrundshistorie, der begrunder deres motivation for deres gerninger som superhelt.

Er din helt den gode, klassiske type, der rydder op i storbyens kriminelle undergrund ved at kyle forbrydere i brummen og passer på retskafne borgere? Eller er din en anti-helt, der kun gør gode gerninger for egen vindings skyld, og som kun redder folk mod en heftig belønning?

Hvad end motivationen bag deres handlinger som superhelt er – så skal det have rod i deres baggrundshistorie, eller deres såkaldte “origin story”.

F.eks. besluttede Peter Parker sig for at bruge sine superkræfter som Spider Man til at beskytte borgere og fange forbrydere, da han indirekte selv blev skyld i sin Onkel Bens død, da han lod en tyv slippe væk. Bruce Wayne mistede sine forældre i et røveri til en gemen gadeforbryder, og besluttede at bruge sin sorg som drivkraft til at blive Gotham Citys mørke hævner, Batman, i det skjulte. Selvom Peter Parker og Bruce Waynes baggrundshistorier minder om hinanden, er deres motivation forskellig. Peter Parker ønsker at passe på uskyldige mennesker og skåne andre fra den smerte, han selv oplevede. Bruce Wayne skyr (næsten) ingen midler for at få hævn og stille forbrydere for en domstol, så de kan få den straf de fortjener. Fælles for dem er dog at de begge tror på, at de bidrager til noget godt.

– Man kan formulere det som at hvis 1. opgave drejer sig om det rent visuelle character design, handler denne del lidt mere karakterens kvalitative design – hvem de er som person. Hvad der også er værd at huske på er at superheltens superkræfter ikke nødvendigvis behøver at være så tæt forbundet med deres baggrundshistorie. F.eks. blev Peter Parker tilfældigvis bidt af en radioaktiv edderkop, og valgte først efterfølgende at blive superhelt da Onkel Ben døde. Bruce Wayne udviklede selv sine superkræfter (i form af hårdt arbejde, uendelige milliarder og lynende intelligens) som superhelt, direkte på grund af mordet på sine forældre.

– Ligesom i den forrige opgave kan du med fordel lade familie og venner læse tegneserien og se, om den giver mening for dem. :)

Superhelte og character design 3

Opgave 7

Design din superhelts rival, og lave en tegneserie (1 side) hvor de slås!
At “slås” kan i denne her sammenhæng f.eks. både være rent fysisk eller verbalt, eller en konkurrence imellem de to. Det kan også være det klassiske scenarie med en superhelt, der stopper rivalen/skurken i at gøre en forbrydelse. Vigtigst er, at det er spændende at følge med i som læser!

En superhelt har (næsten) altid en ærkefjende eller rival, der afspejler det modsatte af deres værdier. Som oftest når man har en retskaffen superhelt er skurken/rivalen deres modsætning som den egoistiske forbryder. Det kan sagtens være nok! Men hvis man skal grave lidt dybere, kan man igen hive et godt eksempel frem i fjendskabet mellem Batman og den grinende galning Joker. Hvor Batman visuelt er formummet og klædt i grå-sorte, mørke toner, er Jokeren farvestrålende i lilla og meget fremtrædende. Hvor Batman er rolig, retskaffen og afmålt, er Jokeren uforudsigelig, egoistisk og frembrusende. Jokeren lever og ånder for kaos og opmærksomhed, alene fordi han finder det morsomt. Intet gør ham gladere end at udsætte Batman for “sjove” udfordringer, og han er lige så intelligent som Batman selv. Batman og Jokeren er således hinandens ligemænd og i evig konflikt med hinanden.

Jokeren er som rival Batmans diametrale modsætning. Jokeren er en klassisk forbryder og skurk, men en superhelts rival behøver ikke nødvendigvis være en storkriminel. Hvis din superhelt er en udspekuleret anti-helt, kan deres rival være en lige så ambitiøs men anderledes motiveret superhelt eller skurk. F.eks. kan det være, at din superhelt kun er motiveret af penge uden decideret selv at være en forbryder, og deres rival er mere retskaffen og gør kun gode gerninger fordi de føler det er det rigtige at gøre, og bliver dybt provokeret af din superhelts egoisme.

– Din superhelt og din superhelts rival kan minde så meget eller så lidt om hinanden som du vil – der skal bare være en konflikt! Gerne så stor en konflikt, at det er spændende læsning!

En tegneserie uden ord

Opgave 8 – For børn 4. til 6. klasse

Denne opgave går ud på at tegne en tegneserie på én side helt uden ord. Og der skal være mindst tre af de her ting med i historien: En postkasse, Et æg, En måne, En dør, Kage, En sol, Et billede, Et vindue, En el-pære.

Gør sådan her:

  1. For at man kan forstå historien selvom der ikke er tekst, er det en god idé at tegne tydelige ansigtsudtryk og tydeligt kropssprog. Prøv at tegne nogle skitser på et stykke papir ved siden af, hvor I viser, hvordan jeres hovedperson ser ud når hun eller han for eksempel er ked af det, er overrasket, er bange eller er glad. Og tænk også på, hvordan man sidder, hvis man er trist, hvordan man går hvis man er glad, hvordan man gør med hænderne hvis man er bange og så videre
  2. Tegn en lille sjusket blyantskitse af jeres side. Den skal I bruge til at huske, hvad der skal tegnes i hver rude og hvor mange ruder I har brug for (ruderne er de firkanter man tegner billederne i). Som I kan se på den jeg har tegnet, må man gerne tegne sjusket, for der behøver ikke være andre end jer selv, der kan se, hvad den forestiller
  3. Tag et stykke A4-papir og tegn så mange ruder som I er fundet frem til, at I skal bruge
  4. Og tegn så jeres historie i ruderne   
Tegn med Dr. Yngel 2

Opgave 9 – for børn 4-6 klassetrin

En opgave i 7 dele, lavet af tegneserienetværket Yngel. Doktor Yngel kommer til tegneundsætning, og hjælper dig med at få gang i tegnearmen når du har allermest brug for det.

Det er meningen, at man laver en del af opgaven hver dag – men du bestemmer selv, om du vil lave flere dele samme dag.

Nogle af dagene, skal man finde billeder ved hjælp at et hashtag på instagram.

Hvis ikke du har en instragramkonto, så gør du sådan her:

1) Skriv www.instagram.com i din internetbrowser. Klik nede i den linje i bunden af skærmen hvor der står “hashtags”: 

2) I søgefeltet der kommer frem i toppen af skærmen, skriver du det hashtag, du er blevet bedt om at lede efter og trykker enter. Du kan nu kigge på alle de billeder der kommer frem. 

Her kommer opgaven:

En tegneserie, som handler om en drøm

Opgave 10 – For børn 4. til 6. klasse

Denne opgave går ud på, at tegne en stribe om ugen i tre uger. Striberne handler om en drøm og slutter i 3. uge med, at hovedpersonen vågner.

I kan se den første stribe om min drøm her. I næste uge bliver fortsættelsen lagt her på siden, og ugen efter kommer slutningen.

Jeg har tegnet rammerne bølgede, fordi jeg synes det ser drømmende ud, og rammen om det allersidste billede skal være firkantet, når jeg når dertil .

Så find på en historie om en drøm og tegn en stribe på 3 eller 4 billeder, ligesom jeg har gjort.

Her er lidt hjælp til, hvordan man kommer i gang:

Prøv at komme i tanke om en drøm I har haft, som I kan fortælle som tegneserie. Og hvis ikke I kan komme i tanke om en, så øv jer i at huske, hvad I lige har drømt hver gang I vågner, og hav eventuelt et stykke papir og en blyant ved siden af sengen, så I kan skrive det ned eller tegne det, inden I glemmer det igen. OG man må ændre på drømmen alt det man vil og finde på nye ting, som man synes gør den til en god tegneserie. Man kan også tage dele fra forskellige drømme og blande dem sammen og tilføje ting man synes passer ind.

At tegne med ting!

Opgave 11 – fra 4.-6. klasse.

Denne opgave handler om at skabe en karakter sin tegneserie – og at få nye ideer, ved at lege med materialer.

Man kan “tegne” med mange ting, som ikke er blyant, tusch eller maling. Se f.eks. her, jeg er i gang med at brodere en tegneserie:

Har du nogensinde prøvet at tegne med nogle anderledes ting? Prøv f.eks. at se her, hvordan nogen har genskabt et kendt maleri med stofstykker lagt ud på gulvet: 

Maleriet til venstre hedder ”Skriget” og er malet af Edward Munch.  Fotoet til højre er en efterligning af maleriet, og lavet med en person der ligger på en masse stof. 

Og her er det en der har fundet en masse sten, og lagt dem så de ligner maleriet “Bølgen” af Katsushika Hokusai: 

Opgave: 

Du skal lave et billedet af en karakter, som du skal bruge som hovedperson I en tegneserie. 

Men du må ikke bruge hverken tusch, blyant eller maling til at lave billedet! 

Du skal derimod finde ting derhjemme, at lave billedet af. Du må selv bestemme hvad du laver dit billede af. Men her er nogle idéer til, hvad du kan bruge: 

  • Find en nål og noget garn, og et stykke stof (du kan f.eks. bruge et gammelt viskestykke, en stump af et gammelt lagen, eller bagsiden af en t-shirt). Du må gerne tegne en skitse på stoffet med en blød blyant først, så du kan sy efter blyantstregerne. Sy op og ned med tråden og sy efter dine streger. Sådan laver du en outline Du behøver ikke fylde ud med farve, sådan som jeg gjorde.
  • Find en masse forskelligfarvet tøj eller stof, og arranger det på gulvet, så du laver du hovedperson ud af det. Tag et foto af det – du kan stå på en stol, så du kommer langt nok væk til at kunne fange hele dit billede med kameraet. 
  • Find en bunke reklamer eller magasiner, og klip eller riv en masse farvet stykker papir ud af dem, og lav din hovedperson som en collage, ved at lime dine udklip på et stykke blankt papir. 
  • Find en bunke sten eller grene, og læg dem på jorden så du “tegner” din hovedperson med dem. 

God fornøjelse! 

Mere til din karakter!

Opgave 12 – fra 4.-6. klasse

Denne opgave bygger videre på opgaven, hvor du skal skabe en karakter til din tegneserie, ved at bruge materialer du ikke normalt tegner med. Måske du brugte stof, sten, garn, eller noget helt andet? 

1) Du skal nu “oversætte” din karakter til en tegning. Kig på dit foto af karakteren og tegn efter så godt du kan. Brug gerne farver! Det er ikke vigtigt, at den ligner perfekt. Bare du har prøvet at tegne din figur. 

Jeg gjorde det sådan her: 

2) Nu skal du udforske din karakter – lære den at kende. Hvordan mon den ser ud, når den føler forskellige følelser? Tegn din figur som overrasket, vred, glad, ked af det. Hvis din figur viser en af følelserne i den første tegning, springer du selvfølgelig den følelse over. Prøv selv at lave den grimasse med ansigtet, som du forsøger at tegne. For nogle er det nemmere at tegne et smil, hvis de selv smiler. 

3) Nu er du klar til at undersøge, hvordan din karakter opfører sig, hvis der sker noget for den. 

Forestil dig, at din hovedperson er hjemme hos dig, og bor på dit værelse i en uge, i stedet for dig. Din hovedperson har taget sin egen fugl og fuglebur med. Men da din hovedperson vil åbne vinduet for at lufte ud, sker der noget! Fugleburet har ikke været lukket ordentligt, og fuglen flyver ud! 

Tegn en stor ramme og 6 små rammer på et A4 papir. F.eks. sådan her: 

(Det her er din skitse. Tegn med blyant. Når du har tegnet historien, kan du tegne rammer med lineal på et nyt papir og tegne alle billederne omhyggeligt og pænt og også farvelægge, hvis du har lyst.) 

3) Start historien der hvor din hovedperson åbner vinduet og fuglen flyver ud. Tegn hvordan hovedpersonen reagerer – bliver den glad (For at fuglen nu er fri?), bliver den ked af det (fordi den er bange for den ikke får sin fugl tilbage?), bliver den overrasket (fordi den troede buret var lukket?)  

– og hvordan forsøger hovedpersonen at få sin fugl tilbage? 

Du bestemmer selv, om historien slutter med at hovedpersonen finder sin fugl eller ej. 

God fornøjelse! 

Tegn en bevægelse

Opgave 13 – 4.-6. klassetrin

I tegneserier skal man flere ting på en gang – man skal både fortælle en historie, men man skal også give læseren en fornemmelse af, at tiden går, og at personen I historien bevæger sig rundt I det fantasirum man har sat den I.  

Det kan man gøre, ved at tegne personens bevægelser. Når man gør det, sætter man også tempoet I sin historie lidt ned – der sker mindre, samtidig med at man bruger flere billeder. Men man får også en mulighed for at fortælle læseren noget om, hvem hovedpersonen er, uden at skrive det med ord. 

Hvis du allerede har lavet en hovedperson – enten ved at lave opgaverne her på billedskolens hjemmeside om superhelte, eller ved at finde på en karakter ved at tegne med ting, eller hvis du har fundet på en figur for længe siden, som du gerne vil arbejde videre med, så vælg den person til den øvelse du skal lave nu. 

Hvis du ikke har en hovedperson i baglommen, så er din hovedperson en pige på 10 år, som elsker at løbe og dyrke sport.  

Du skal nu forestille dig, at din hovedperson lige har været ude at løbe, og er kommet ind af døren hjemme hos sig selv og er meget tørstig. Du skal tegne bevægelsen fra at hovedpersonen skænker sig et glas vand, til at den har drukket det.  

Det vigtige i denne opgave er bevægelsen – at man kan følge vandets vej ned i glasset, glassets vej op til munden og hovedpersonens bevægelser mens den drikker og får slukket sin tørst. Når din hovedperson er færdig med at drikke, slutter din tegneserie. 

Jeg har lavet den her tegneserie, med en person der drikker vand. Du kan vælge at lade dig inspirere, og efterligne med din hovedperson, eller du kan vælge at gøre det helt anderledes. Som du kan se, var min hovedperson ikke meget tørstig og ligner ikke en der har været ude at løbe. Faktisk er min hovedperson meget anonym – så jeg er sikker på din tegneserie bliver meget bedre end min! 

Du behøver ikke bruge tekst i tegneserien. 

Opgave undervejs

Opgave 14

Opgave undervejs

Karakter-opgave

Opgave 15

 


Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.