Erfaringer med On-line-undervisning

Ugerne 3-6-2021

Erfaringer med On-line-undervisning

Ugerne 3-6-2021

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Inspiration til billed­kunst
  • Erfaringer med On-line-undervisning
  • Annemarie
  • Hexe
  • Inger
  • Janna
  • Joachim
  • Karoline
  • Katrine
  • Lars
  • Lise
  • Mette
  • Mim
  • Nils
  • Simon
  • Ursula
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Inspiration til billed­kunst   >   Erfaringer med On-line-undervisning
25 jan - 13 feb 2021

I forbindelse med forlængelsen af restriktionerne i Coronaens 2. bølge, kaster underviserne på Billedskolen sig over Online-undervisning på billedskoleholdene. På denne side kan du læse om erfaringerne fra undervisningen i ugerne 3-6, efterhånden som projekterne gennemføres.

Inspiration til billedkunst

Læs mere om Inspiration til billedkunst

Billedkunsthold 1-3 kl. og 4.-6. kl.

Annemarie

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 1-3 kl. og 4.-6. kl.

Hexe

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 1-3 kl. og 6.-8. kl. og 7.-3.G.

Inger

En god erfaring med onlineundervisning er for mig, at de forskellige opgaver rummer dialog og samtale, at der fortælles i relation til tema, således at hver elev kommer i spil.

For eksempel “Blomster i en vase” for aldersgruppen 7-9 år. Hver elev havde som forberedelse til undervisningen skulle tænke på en blomst og dens farver. Da undervisningen begyndte skulle alle tegne en vase på halvdelen af et ark papir i A3 format. Derefter fortalte alle på skift om den valgte blomst, hvordan den så ud og dens kolorit mens alle tegnede det fortalte. Da alle havde fortalt og tegnet, tegnede hver elev sit selvportræt på vasen. Det blev en koloristisk buket.

Den samme ide kan bruges med andre temaer f. eks. “Et vinterlandskab” eller “Et gadebillede”, hvor man i fællesskab laver en brainstorm om temaet, og derefter vælger hver elev, hvad der skal tegnes og fortæller om hvordan det ser ud, mens de andre tegner det fortalte.

Et eksempel for elever fra 6. klasse til 3.g er “Tanker i vores tid”. Hver elev skulle på tre stykker papir skrive følgende overskrifter: Tanker i vores tid, Et billede med figurer og symboler og Typografi og kolorit. Efter mit oplæg om vores tid – nye vaner, gadebilledet, at være hjemme, at være alene og sammen, parker og hvordan går vi rundt, glæde og savn, at gøre det, som man ellers aldrig har tid til og nærvær og familie, gik alle i gang med at skitsere på de tre stykker papir. Efterfølgende fortalte hver elev og sine ideer og tanker. Og der blev arbejdet videre over flere gange, fremvist og fortalt. Og hele tiden var opmærksomhed på tekst, billede, typografi og kolorit.

Hele materialet kopieres og samles til en bog “Tanker i vores tid”, hvor hver elev får et opslag i bogen. Billedskolens årstema “Portrætter” er også i spil, da hver elev tegner sig selv. Disse portrætter bruges til indre for og bagside.

En uro med forskellige temaer og figurer er også en ide, hvor 3D kommer i spil. Der tegnes og klippes, alt fremvises og gøres trin for trin med blyant, karton, farver, saks og limstift. Inspiration til tema kan være figurerne fra Bauhaus’ teater og danse kostumer.

Billedkunsthold 1-3 kl. og 4.-6. kl.

Janna

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 1-3 kl. og 6.-8. kl. - X-holdet 14-22 år.

Joachim

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 4-6 kl.

Karoline

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Tegneseriehold 4.-6. kl.

Katrine

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Tegneseriehold 7.-3.G.

Lars

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Tegnehold 4.-6. kl. og 7.-3.G. - Cartoon og tegning 14.-22. år.

Lise

Jeg havde et af mine stor hold i går aftes, der var 50% fremmøde, et afbud pga. afl. til Torsdag.
Vi havde lidt problemer med at nogle billeder forsvandt indimellem, lyden var der heldigvis hele tiden.
Vi startede med at snakke lidt sammen om hvordan de har det og hvordan deres hverdag fungerer for dem. Og jeg fortalte dem lidt om nogle af de tanker jeg har gjort mig, i forhold til at mødes i det her “format”. Dels for at forventningsafstemme og dels for at give dem en tryghed i forhold til at have en ide om, hvilket “rum” vi er i sammen. Vi skulle tegne hinanden og de fik valget mellem at bruge rammer eller tegne uden, så de også havde mulighed for at tegne billedet sammen bagefter. Da jeg var den eneste der kunne ses hele tiden valgte vi at jeg sad stille hele tiden, bortset fra snakken. Det lykkedes at skabe det lille frirum som jeg tænker at de har brug for, samtidig med at de får trænet deres “skills” og vi blev ved i 1 1/2 time. Jeg spurgte også ind til om fordele og ulemper i forhold til at få opgave, som feks. kan lave når det passer ind i al det andet de også skal. Og det her med at mødes, hvor de skal på, på et bestemt tidspunkt, men der så bliver plads til det sociale. Dem der var med var bestemt glade for at vi var “sammen”, men det kan være dem der ikke var der, har valgt det fra, fordi det bliver lidt for meget.
De har meget skæretid i forvejen hele dagen.
Mens vi sad foretalte jeg dem om alle mulige ting, de lyttede og tegnede og det var smadder hyggeligt.
Jeg fortalte at jeg er igang med at finde nogle historier, så vi kan arbejde med Illustration og det synes de lød som en god ide, fordi de slappede så godt af med at lytte mens de tegnede. Vi griber det an med en intro om noget metodik og det kan godt være at det bliver faseopdelt over et par gange. Men det er jo noget man kan gøre på mange niveauer, uden at der nødvendigvis skal være et professionelt element ind over.
Vi har aftalt at vi som udgangspunkt har en time, så de kan overskue hvad de forpligter sig til. Og man så kan fortsætte hvis man har ork eller kan stå af uden sure miner fra nogen.
digitalt Tegnehold 6.-8. kl.

Mette

 

====================================================

TEGN ET TÅRN

Vi skulle lege med udtrykket i tusserne (‘børnetusser’) det her med at der opstår et mere eller mindre frivilligt mønster i den farvelagte flade der hvor tus-stregen overlapper. Alle fandt nogle tusser frem, i de farver der lige var. Farvelægningen skulle være enkel, og gerne med andre farver end det vi tegnede havde. Så talte vi om at være bevidst om stregtykkelse og måde at bruge blyanten som vi kombinerede med tusserne.

Eleverne fik ti minutter til at gå på jagt efter forskellige ting som de skulle bygge et lille tårn af. Tingene skulle gerne være lavet af forskellige materialer; tøj, plastik, ting med tekst, etc.

Derefter ca. 50 minutter til at tegne tårnet så de forskellige ting blev til én enhed og derefter farvelægge med tusser.

Vi var fire i tirsdags på hold 28 og 9 på hold 34.

Opgaven gik godt syntes jeg, der kom flotte farvelægninger som fik en helhed ud af de sammensatte elementer og hvor tus-strukturen bliver del af udtrykket. Et par af eleverne arbejdede digitalt, og brugte tid på at finde egnede brushes.

[caption id="attachment_14783" align="alignnone" width="675"] Tus-struktur[/caption]

[caption id="attachment_14785" align="alignnone" width="591"] Tårn af bløde og hårde materialer, tekst og folder i tøj.[/caption]

Jeg kan anbefale opgaven, fordi den, ihvertfald for mine elever, fik os til at farvelægge på en ny måde og lege med overflader som tusser giver.

[caption id="attachment_14814" align="alignnone" width="675"] Højt tårn![/caption]

Billedkunsthold 4.-6. kl.

Mim

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 1-3 kl., 4.-6. kl. og 6.-8. kl. - Tegnehold 4.-6. kl. og 6.-8. kl. og Malerihold 14.-22. år.

Nils

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Tegneseriehold 4.-6. kl.

Simon

Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?

Billedkunsthold 1-3 kl.

Ursula

Start opgave var: Tegn dit skærmbillede fra online undervisningen, med blyant på A4 papir. Vælg selv hvilke detaljer du ønsker at få med – det er ikke nødvendigt at tegne alle eller alle detaljer her, du kan fokusere på blot en enkelt person. Prøv at få kendetegnene med; har personen briller, halstørklæde, øreringe, løst eller opsat hår/langt eller kort.

Fredag d.5.februar blev første gang for hold 52 med online undervisning fra Billedskolen. Der deltog 7/13, heraf 1 som så og hørte os andre, men ikke selv kunne høres eller ses.(æv), og af de seks på skærmen var 3 helt nyopstartede elever på Billedskolen:-)

De nye elever var opkoblet som de første og blev budt velkommen til, og fik set husets udendørs drage til reparation indenfor som baggrundsbillede for mig. Da de andre tre kom på skærmen gik vi igang med at tegne alle sammen. Mine instrukser fulgte hen ad vejen. Det var rart også at kunne få spurgt til, hvilke ønsker til kommende opgaver der er, fra både nye og gamle elever.

Efter skærmtegningen var det først tanken at tegne hinandens pt ynglingsgenstande, men a) skærm billedet var for lille eller b)genstanden for lille. Istedet skal alle elever som ønsker det henover kommende uge tilsende mig et foto af en genstand – eller for en elevs vedkommende et enkelt foto af Garfield. De indkomne fotos mailer jeg ud til holdet før næste undervisning online, som så tager udgangspunkt derfra.
Som afsluttende opgave fik holdet lov at tegne mig i profil, op mod en anden baggrund.

Jeg fandt det rigtig ærgerligt, ikke at kunne hjælpe til med at få løst problemet med at komme på, for eleven der sejt nok deltog hele timen!
Eleverne løste skærmopgaven i ret forskelligt tempo, nogle med alle syv inkl.sig selv som tegning, nogle kun en person. Jeg sad ikke stille nok som model:-)

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.