Erfaringer med On-line-undervisningUgerne 3-6-2021 |
I forbindelse med forlængelsen af restriktionerne i Coronaens 2. bølge, kaster underviserne på Billedskolen sig over Online-undervisning på billedskoleholdene. På denne side kan du læse om erfaringerne fra undervisningen i ugerne 3-6, efterhånden som projekterne gennemføres.
Læs mere om Inspiration til billedkunst
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
En god erfaring med onlineundervisning er for mig, at de forskellige opgaver rummer dialog og samtale, at der fortælles i relation til tema, således at hver elev kommer i spil.
For eksempel “Blomster i en vase” for aldersgruppen 7-9 år. Hver elev havde som forberedelse til undervisningen skulle tænke på en blomst og dens farver. Da undervisningen begyndte skulle alle tegne en vase på halvdelen af et ark papir i A3 format. Derefter fortalte alle på skift om den valgte blomst, hvordan den så ud og dens kolorit mens alle tegnede det fortalte. Da alle havde fortalt og tegnet, tegnede hver elev sit selvportræt på vasen. Det blev en koloristisk buket.
Den samme ide kan bruges med andre temaer f. eks. “Et vinterlandskab” eller “Et gadebillede”, hvor man i fællesskab laver en brainstorm om temaet, og derefter vælger hver elev, hvad der skal tegnes og fortæller om hvordan det ser ud, mens de andre tegner det fortalte.
Et eksempel for elever fra 6. klasse til 3.g er “Tanker i vores tid”. Hver elev skulle på tre stykker papir skrive følgende overskrifter: Tanker i vores tid, Et billede med figurer og symboler og Typografi og kolorit. Efter mit oplæg om vores tid – nye vaner, gadebilledet, at være hjemme, at være alene og sammen, parker og hvordan går vi rundt, glæde og savn, at gøre det, som man ellers aldrig har tid til og nærvær og familie, gik alle i gang med at skitsere på de tre stykker papir. Efterfølgende fortalte hver elev og sine ideer og tanker. Og der blev arbejdet videre over flere gange, fremvist og fortalt. Og hele tiden var opmærksomhed på tekst, billede, typografi og kolorit.
Hele materialet kopieres og samles til en bog “Tanker i vores tid”, hvor hver elev får et opslag i bogen. Billedskolens årstema “Portrætter” er også i spil, da hver elev tegner sig selv. Disse portrætter bruges til indre for og bagside.
En uro med forskellige temaer og figurer er også en ide, hvor 3D kommer i spil. Der tegnes og klippes, alt fremvises og gøres trin for trin med blyant, karton, farver, saks og limstift. Inspiration til tema kan være figurerne fra Bauhaus’ teater og danse kostumer.
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
====================================================
TEGN ET TÅRN
Vi skulle lege med udtrykket i tusserne (‘børnetusser’) det her med at der opstår et mere eller mindre frivilligt mønster i den farvelagte flade der hvor tus-stregen overlapper. Alle fandt nogle tusser frem, i de farver der lige var. Farvelægningen skulle være enkel, og gerne med andre farver end det vi tegnede havde. Så talte vi om at være bevidst om stregtykkelse og måde at bruge blyanten som vi kombinerede med tusserne.
Eleverne fik ti minutter til at gå på jagt efter forskellige ting som de skulle bygge et lille tårn af. Tingene skulle gerne være lavet af forskellige materialer; tøj, plastik, ting med tekst, etc.
Derefter ca. 50 minutter til at tegne tårnet så de forskellige ting blev til én enhed og derefter farvelægge med tusser.
Vi var fire i tirsdags på hold 28 og 9 på hold 34.
Opgaven gik godt syntes jeg, der kom flotte farvelægninger som fik en helhed ud af de sammensatte elementer og hvor tus-strukturen bliver del af udtrykket. Et par af eleverne arbejdede digitalt, og brugte tid på at finde egnede brushes.
[caption id="attachment_14783" align="alignnone" width="675"] Tus-struktur[/caption]
[caption id="attachment_14785" align="alignnone" width="591"] Tårn af bløde og hårde materialer, tekst og folder i tøj.[/caption]
Jeg kan anbefale opgaven, fordi den, ihvertfald for mine elever, fik os til at farvelægge på en ny måde og lege med overflader som tusser giver.
[caption id="attachment_14814" align="alignnone" width="675"] Højt tårn![/caption]
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Hvad var opgaven?
Hvor mange deltog?
Hvordan forløb det – som planlagt og/eller, hvad viste sig undervejs?
Hvad sagde eleverne?
Hvad vil du anbefale, eller hvad er godt at være opmærksom på, hvis andre skulle lave samme opgave?
Start opgave var: Tegn dit skærmbillede fra online undervisningen, med blyant på A4 papir. Vælg selv hvilke detaljer du ønsker at få med – det er ikke nødvendigt at tegne alle eller alle detaljer her, du kan fokusere på blot en enkelt person. Prøv at få kendetegnene med; har personen briller, halstørklæde, øreringe, løst eller opsat hår/langt eller kort.
Fredag d.5.februar blev første gang for hold 52 med online undervisning fra Billedskolen. Der deltog 7/13, heraf 1 som så og hørte os andre, men ikke selv kunne høres eller ses.(æv), og af de seks på skærmen var 3 helt nyopstartede elever på Billedskolen:-)
De nye elever var opkoblet som de første og blev budt velkommen til, og fik set husets udendørs drage til reparation indenfor som baggrundsbillede for mig. Da de andre tre kom på skærmen gik vi igang med at tegne alle sammen. Mine instrukser fulgte hen ad vejen. Det var rart også at kunne få spurgt til, hvilke ønsker til kommende opgaver der er, fra både nye og gamle elever.
Efter skærmtegningen var det først tanken at tegne hinandens pt ynglingsgenstande, men a) skærm billedet var for lille eller b)genstanden for lille. Istedet skal alle elever som ønsker det henover kommende uge tilsende mig et foto af en genstand – eller for en elevs vedkommende et enkelt foto af Garfield. De indkomne fotos mailer jeg ud til holdet før næste undervisning online, som så tager udgangspunkt derfra.
Som afsluttende opgave fik holdet lov at tegne mig i profil, op mod en anden baggrund.
Jeg fandt det rigtig ærgerligt, ikke at kunne hjælpe til med at få løst problemet med at komme på, for eleven der sejt nok deltog hele timen!
Eleverne løste skærmopgaven i ret forskelligt tempo, nogle med alle syv inkl.sig selv som tegning, nogle kun en person. Jeg sad ikke stille nok som model:-)
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.