Billed­kunstopgaver

Billed­kunstopgaver

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Inspiration til billed­kunst
  • Billed­kunstopgaver
  • Opgave 1 – fra 1.kl.
  • Opgave 2
  • Opgave 3 – fra 1.kl.
  • Opgave 4 – fra 1. klassetrin
  • Opgave 5
  • Opgave 6
  • Opgave 7
  • Opgave 8
  • Opgave 9 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 10 – fra 6 klassetrin
  • Opgave 11 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 12 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 13
  • Opgave 14 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 15 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 16 – fra 1.kl.
  • Opgave 17 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 18
  • Opgave 19
  • Opgave 20
  • Opgave 21 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 22 – Fra 4 klassetrin
  • Opgave 23 – Fra 1.kl.
  • Opgave 24 – Fra 4 klassetrin
  • Opgave 25 – fra 1.kl.
  • Opgave 26 – fra 1. klassetrin
  • Opgave 28 – Fra 1 klassetrin
  • Opgave 27 – fra 1. klassetrin
  • Opgave 29
  • Opgave 30
  • Opgave 31 – Fra 1. – 3. klasse
  • Opgave 32
  • Opgave 33 – fra 1. klasse
  • Opgave 34
  • Opgave 35
  • opgave 36
  • Opgave 37
  • Opgave 38
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Inspiration til billed­kunst   >   Billed­kunstopgaver

Inspiration til billedkunst

Læs mere om Inspiration til billedkunst

Farve samling

Opgave 1 – fra 1.kl.

Opgaven her, omhandler det at samle og ordne en monokrom(alt i rødt, eller blåt, eller gult, eller lilla, eller…) midlertidig samling, som I derpå fotograferer og evt. printer ud.

  • I skal på skattejagt i hjemmet efter genstande med den farve I vælger – det kan overraske hvor og hvilke genstande man finder i den rigtige farve!
  • Læg genstandene tilrette på et papir/stof/baggrund og knips fotos. Se her efter balance i ”billedet” I laver – tænk evt. på geometriske former, hvor nogle balancerer på andre/hvor der er rolige billeder, med mange former i næsten ens størrelser lagt i samme afstand og retning, og andre dynamiske billeder med vertikale og diagonale retninger for former i mange forskellige størrelser
  • Lav en ny opdeling på papiret
  • Fortsæt til I er sultne/mister interessen :-)

Tak til Albert for den fine grønne samling!:-)

Rundt om min seng

Opgave 2

Tegn din seng og de ting du har omkring den. Lad tegningen fylde hele papiret.
Nu lader du som om du tar et par solbriller med farvet glas på. Et par blå briller og du farver hele billedet blåt i mange forskellige blå farver. Et lille vigtigt sted på tegningen må du bruge blås kontrastfarve : orange. Se hvor tydelig den lille ting blir på billedet.
Du kan også prøve med :Gul / lilla eller Rød / grøn.

Papirklip

Opgave 3 – fra 1.kl.

Du skal bruge:
– Et ark papir str. A5, hvidt kopipapir/farvet i samme tykkelse, til at klippe i
– En kage- eller frokosttallerken, til at tegne omkredsen af efter
– Saks, lys blyant i HB/H2, viskelæder, limstift
– Et ark papir i anden farve til at klæbe papirklippet op på til sidst

Start med at tegne op rundt om din tallerken. Derpå tegner du indeni cirklen en kant op på ca.½cm. Alt du derpå tegner indeni cirklen, skal have “broer” ud til denne kant.
Tænk måske på en edderkop i sit spind, eller en blæksprutte hvor armene rækker ud, en sommerfugl med følehorn og vingespidser som broer, eller en tissemyre måske? Hvilke dyr, motiver eller fantasi former kan du finde på? :-)

Tegn op med løs hånd og husk at dit klip monteres spejlvendt til slut, så man ikke ser eventuelle blyantstreger.

Planter, blomster, natur og landskab

Opgave 4 – fra 1. klassetrin

Vi er i København. Selv om meget er anderledes i denne tid, så er det forår. Planterne i vindueskarmen gror og der sker noget i naturen. Den gør noget!

Her er et par ideer til at studere forårets væren:

EN PLANTE

  • Tegn en plante og farvelæg tegningen med akvarelfarver eller farveblyanter.
  • Megategning – tegn et af bladene fra planten på det største papir, som du har. Farvelæg tegningen med grønne farver. Hvis du har en lup så brug den til at se alle de forskellige mønstre og strukturer, der er i bladet.
  • Sæt planten ved en lampe, så der kommer skygger. Tegn planten og skyggen med blyant og farvelæg planten i grønne farver med orange streger og skyggen violet.

NATURENS FARVER

  • Når du går en tur i en park eller i en skov, læg mærke til alle farverne. Medbring evt. farveblyanter og skitseblok til at optegne farverne.
  • Tegn et mønster med alle de farver, som du har set.

BLOMSTER  – ET FORVANDLINGSBILLEDE FRA KNOP TIL UDSPRUNGET BLOMST

På et stort stykke papir optegner du med blyant fire lige store felter.

Blomsterne skal være som knopper inden du starter, f.eks tulipaner og stå i en vase.

  • Tegn blomsterne og vasen med blyant og farvelæg tegningen med de farver, som du ser i første felt.
  • Efter to dage tegner og farvelægger du blomsterne og vasen igen i andet felt. Er der sket noget med blomsterne?
  • Efter endnu to dage tegner og farvelægger du blomsterne og vasen i tredje felt.
  • Og efter yderligere to dage tegner og farvelægger du igen blomsterne og vasen i fjerde felt.
  • Er der sket en forvandling?

ET LANDSKAB FRA DIT VINDUE

  • Kig ud ad vinduet. Tegn det du ser på et stort stykke papir. Farvelæg tegningen med alle de farver, som du kan lide. Her kan farvefatasien komme i spil!
Lyn re-enactment - Genskab et mesterværk - med dig selv i hovedrollen.

Opgave 5

I re-enactment efterligner du et allerede eksisterende motiv – det er oplagt at bruge et kendt maleri, men man kan også fint re-enacte en skulptur, et pladecover, en filmplakat, en børnesang, et gammelt familiefoto etc., etc.

Kig i nogle kunstbøger/-kataloger, eller find billeder af spændende motiver på internettet.

Vælg et kunstværk, hvor hovedmotivet er en person (eller dyr, eller genstand), der kunne være sjov at prøve at efterligne og klæde sig ud som.

Gå så på jagt efter kostumer og rekvisitter derhjemme.

Lav et hjørne af dit værelse, stuen, eller andet egnet rum, om til et lille fotostudie, hvor du kan opbygge en simpel kulisse.

Få en voksen til at tage nogle gode billeder (tag en masse fotos, så er der størst chance for, at der er et, der er lige i skabet)

Det gælder ikke om at finde rekvisitter og tøj, der er helt magen til forlægget, men mere om at finde en sjov og kreativ gengivelse.

Således kan en brandmandshjelm udmærket udgøres af en magretheskål fra køkkenskabet, en brusende flod måske et blåt lagen og en farlig løve din søde kat.

Hvis du skal lave en baggrund, kan det fx gøres med tusch eller farvelade på et stykke papkassepap, bagsiden af en plakat, eller på nogle mindre papirer, du taper sammen til et større stykke.

En balkjole kan hurtigt laves af stofrester, gamle lagener o.lign.

Husk på, det kun er vigtigt, hvordan fx kjolen ser ud for kameraet – du kan sagtens “sy” kjolen sammen med et en strimmel gaffertape, eller et par sikkerhedsnåle i ryggen.

Det er en god idé at nærstudere værket, du tager udgangspunkt i, så du kan koncentrere dig om de ting, der udgør de vigtigste, mest karakteristiske elementer: Er der tunge skygger til venstre, så sæt en lampe til at lyse fra højre, foregår scenen i junglen, så saml en masse potteplanter, og måske noget grønt stof fra fars sykasse (husk at spørge de voksne om lov, inden du tager yuka-palmen ind på dit værelse!)

Den, der fotograferer, har også rollen som instruktør. Vær særlig opmærksom på kompositionen –  hvad vej skal hovedet vende, kigger hovedpersonen lige ud, eller skråt til venstre? Smiler hun – og kan man se tænderne, eller er munden lukket?

Når du printer dit færdige billede ud (eller viser det på en skærm) er det sjovest, hvis du også har det originale billede, du har re-enactet, så man kan sammenligne de to.

Held og lykke med re-enactmenten.

Foldebog

Opgave 6

I denne video underviser Hexe i hvordan man kan lave sin egen foldebog. Klik på link for at se videoen FOLDEBOG

Mit navn det står med prikker

Opgave 7

At gække betyder at narre. For 100 år siden brugte man vintergækken til at ”narre” med. Kunne man få nogen til at røre ved en vintergæk, var vedkommende narret og kunne kun komme ud af narreriet ved at gække tilbage.

Det gjaldt om at være opfindsom – Vintergækken blev gemt i lånte ting, puttet i maden eller sendt i et brev. Hvis det ikke lykkedes at sende gækken retur var man vedkommendes gæk indtil næste forår.

Vi narrer stadigvæk ved at sende gækkebreve til hinanden og skrive vores navne med prikker i stedet for bogstaver. Kan afsenderen ikke gættes inden 3 dage koster det et påskeæg.

Prik et gækkebrev:

  1. Fold et stykke papir 2 gange (først på langs, så på tværs)
    Tegn med en blyant en bue i det lukkede hjørne (Giver plads til gækkeverset når papiret foldes ud)
  2. Tegn en enkel påsketegning udenfor buen
  3. Læg papiret (stadig foldet) på et foldet håndklæde
  4. Prik langs alle blyantsstregerne med en tyk nål
  5. Fold papiret ud og se hvor fint hullerne kopierer påsketegningen rundt i brevet. Skriv dit gækkevers  send i et brev (eller tag et foto og få en ven til at videresende til den du vil gække)
  6. Gækkebrevet er også flot som dekoration på en rude – god fornøjelse !
Klip et gækkebrev

Opgave 8

Der er ingen vej uden om! Du skal bare igang med at klippe gækkebreve og når du først har teknikken, så kan der komme nogle ret sjove og fine klip ud af din saks.-)

  1. Fold et ark papir 2 gange (først på langs, så på tværs)
  2. Tegn med en blyant en bue i det lukkede hjørne
    (Giver plads til gækkeverset når papiret foldes ud)
  3. Tegn en ½-1 cm bred ramme langs den yderste kant af papiret
  4. Tegn en påsketegning mellem buen og rammen
  5. Tegn streger/buer fra tegningen til den ydre ramme og fra tegningen til buen
    (stregerne skal være ½ cm brede)
  6. Klip alle mellemrum ud med en lille spids saks
  7. Fold gækkebrevet ud og se hvor flot det er blevet
  8. Skriv dit gækkevers i brevet og send i et brev
    (eller tag et foto og få en ven til at videresende til den du vil gække)

Gækkebrevet er også flot som dekoration på en rude eller på en baggrund af farvet papir.
Gækkebreve kan varieres i det uendelige. Se de detaljerede klip nederst….og check også H.C.Andersens klip !

Sæt farver på naturens grene

Opgave 9 – Fra 1 klassetrin

Find grene i skoven eller i baghaven og mal dem i flotte pangfarver. Projektet er godt at lave udendørs. Der skal bruges akrylmaling, pensler og voksdug til underlag, og så handler det ellers om at male flot og dernæst hænge dem op i snore, som vist på billedet.

Naturen i pangfarver

Opgave 10 – fra 6 klassetrin

Her handler det om at pynte på naturen, så den bliver flot og festlig! Mal først grene ensfarvede og stil dem til tørre. Det er en god ide at male/spraye dem udenfor. Dernæst pynter du grenene med snore som vikles rundt om grenene. Perler kan tilføjes hist og her som en fin detalje. Er du god til at knytte snor, kan det også se rigtig flot ud at vikle omkring. Grenene sættes op på en væg som vægdekoration.

Du skal man bruge følgende:
akrylmaling, pensler, tynd snor i forskellige farver, tynd ledning, perler og saks.

Fang Skyggen

Opgave 11 – Fra 1 klassetrin

Læg et stykke papir på jorden, eller et andet sted og fang skyggen ved at tegne omridset af den – kan gøres både inde eller ude.
I kan udvikle videre på den, hvad er det skyggen ligner!?
Man kan sætte flere ting sammen eller stable ting oven på hinanden, for at skabe en ny skyggeform.
Husk – Skygger har det med at flytte sig ;-)

Mal dyr med pels

Opgave 12 – Fra 1 klassetrin

Denne opgave handler om at finde ting i naturen eller i din have eller gård, man kan male med, eksempelvis pinde, grene, blade. Grene og græsstrå kan man binde sammen med snor til små malekoste. Mal et stort stykke papir med dine forskellige værktøjer, så det giver forskellige strukturer. Det skal ikke forestille noget.Det er en god ide at fortynde malingen med lidt vand. Når den er tørret, tegn så et pelset dyr på bagsiden og klip det ud. Lime det på hvidt papir.

Fantasimaskiner

Opgave 13

Lav dine egne motorer og maskiner ved at klippe motor-dele, elektronik og andet, der er lavet af metal ud fra blade og magasiner. Klip præcist og lim alle delene op på din egen måde! Måske kan du se, hvilke dele jeg har brugt? Du har brug for en saks, en limstift og et papir, hvor det hele kan limes op.

Lav selv dine masiner

Ryd op i farverne!

Opgave 14 – Fra 1 klassetrin

Ryd op i farver, ryd op i ting, ryd op i kunsten – ligesom Ursus Wehrli  (Schweizisk komiker og kunstner) gør det.

Tag et foto før og efter.

Bodies in home spaces!

Opgave 15 – Fra 1 klassetrin

Med inspiration fra performance gruppen ”Bodies in Urban Spaces” – udforsk dit hjem og brug kroppen til at skabe skulpturelle former som passer ind i omgivelserne og bliver en del af rummet – ”Bodies in Home Spaces” ;-

Få en til at tage et foto hver gang.

Limet, syet-og broderet collage

Opgave 16 – fra 1.kl.

En kombineret collage og sy/broderi opgave, inspireret af kunstneren Ivan Andersen. Se links nederst til nogle af hans værker. Opgaven kan gøres lettere eller sværere, alt afhængigt af forkundskaber.

Som Ivan Andersen kan man tage et screen-shot fra en sportudsendelse, eller googles billedbase og printe ud. På hvidt eller farvet papir efter ønske.
Vælg et enkelt foto uden for mange detaljer til din første collage.
Derefter klippes eller skæres figuren ud med saks el. hobbykniv.
Baggrunden/baggrundsfarven, kan f.eks. vælges i komplementærfarve, eller måske laves i farvede ”bånd”, som på ”False Flag”, afhængigt af det valgte motiv. Baggrunden laves først(gerne på et lidt tykkere ark papir).
Derpå limes figuren på. Figurens arme og ben, samt evt. kastespyd, højdespringsbar, hækkeløbs hæk el. andet, vil angive forskellige retninger i billedet. De kan tydeliggøres ved at ri(= sy løst hvert andet sting foroven, hvert andet på bagsiden)en streg, med sytråd i en farve du synes passer. Her bruger du først en linial og prikker huller med en tegnestift i papiret for hver ½cm.
Hvis du også får lyst til at lægge skygger, eller lys, på detaljer i billedet, kan du brodere med korssting. Måske du synes der mangler bjergtoppe, ”bevægelse” eller retning i billedet og får lyst til at sy streger på kryds og tværs – så gør du detJ

Du skal bruge: måske en voksen assistent til dele af opgaven<3
Papir str.A4 i forskellige farver, printer, saks, evt. hobbykniv og skæreunderlag, linial, tegnestift, limstift, sytråd i forskellige farver og synåle.
Strejker printeren, så søg efter foto i aviser, og lim et ark papir på bagsiden af det tynde avispapir, før du klipper figuren ud. Har du kun hvidt papir, så indfarv ark med blyanter eller tørt farvekridt, ikke vandfarve.

Se først flg.værker af Ivan Andersen fra udstillingen:
https://www.artsy.net/artwork/ivan-andersen-overligger-1
https://www.artsy.net/artwork/ivan-andersen-false-flag
https://www.artsy.net/artwork/ivan-andersen-oberstdorf

KORSSTING ser sådan ud:

 

Byg en sommerfugl

Opgave 17 – Fra 1 klassetrin

Byg en sommerfugl/insekt af blade fra haven.
Gå på rov i haven og find blade og blomster til en collage. Man skal bruge a4 tykt papir, pensel og flydende lim. Man kan også bruge dobbeltklæbende tape, hvis man har det.

Opgave er undervejs!

CoronaKort

Opgave 18

Lav et kort til én du savner i denne tid. Det kan være til en god ven eller til dine bedsteforældre, eller andre, som du tror kunne blive glad for et kort fra dig.

Materialer:

karton

blyant

lineal

hobbykniv

skæreunderlag

limstift

saks

tegne- eller akvarelpapir

farver  – vokspastel, farveblyanter, tusser, akvarelfarver

Den simple:

  1. Skær et stykke karton i målet 15X20 cm
  2. Marer med blyant i hver side, hvor midten er på den brede side. Rids ganske forsigtigt med hobbykniven, så man kan folde kartonen uden at sprække den.
  3. Skær ud til passepartout på den ene halvdel. Rammen skal være 1½ cm.
  4. Tag et stykke papir 15,5 X 9,5 cm. Læg papiret bagved passepartout-hullet og lav en prik i hvert hjørne. Lav et forårsbillede eller en tegning af dig og din ven. Hold motivet indenfor de 4 prikker. Det bliver absolut flottest hvis du farver baggrunden  helt ud til kanten. Sørg for at din baggrundsfarve er modsat passepartoutfarven. (Kontraster: mørk – lys eller komplementærfarver:rød/grøn, blå/orange, gul/lilla)
  5. Smør lim på bagsiden af af passepartout-kanten. Sæt dit billede på. Pas på at det sidder helt lige!
  6. Læg dit billede i pres, gerne nogle timer.
  7. Find en konvolut der passer og skriv adressen udenpå – find en voksen det kan hjælpe dig med at sætte porto på.
  8. Send brevet
CoronaKort (den svære)

Opgave 19

Jeg har i mange år brugt dette design til både lidt større billeder og til jule- og fødselsdagskort. Det kan selvfølgelig laves mere eller mindre kompliceret og I kan selv bruge det som inspiration til at lave jeres helt egne varianter.

(Se ill.papirkort ex.1 – 2)

Som materiale har jeg brugt alt muligt papir, med eller uden mønstre. Silkepapir er for tyndt (undtagen hvis du bruger det til et halvgennemsigtigt vindue) og tapetpapir er for tykt. Du kan bruge ugeblade, slikpapir, glanspapir, origamipapir, gavepapir m.m. Jeg har en masse kunstpostkort som jeg skærer detaljer ud af og sætter ind i nogle af rummene. (se ill.papirkort ex3a-b)

Du starter med punkt 1. -3. i den simple version af ”Koronakort”

Princippet er at du arbejder på bagsiden udefra og ind mod midten.Du klipper en strimmel papir på ca. 1½ cm bredde. Folder den på langs, giver den lidt limstift, limer i kanten af passepartouten (en side ad gangen)og sætter strimlen på med den bukkede side indad mod hullet. Check på forsden om den sidder lige og stikker 1-2 mm ud langs kanten af passepartouten. Klip det overskydende af strimlen i begge ender. Fortsæt hele vejen rundt med den samme farve, så det får en rammevirkning.

Når du har 3 lag i skiftende farver, kan du lave et rum ved at skære en strimmel karton 3-4 mm bredt og lægge den skråt på tværs og sætte den fast med tape på bagsiden. Så arbejder du indad i rummet, og slutter af med et ensfarvet papir eller et lille billede. (se ill. papirkort instruktion, bagside, bagside  detalje) og Når jeg laver trekanter, klipper jeg et papir 3-4 cm bredt og ca. 7cm langt, og folder det som vist på illustrationerne papirkort instruktion trekant og spidst.Klip det overskydende af og sæt det bagsiden, så den glatte side vender mod forsiden (Ill papirkort instruktion detalje forside). Hvis du vil lave tynde spidser (som på stjernekortet) Skal du klippe en spids trekant og folde den på samme måde. Det kræver en del øvelse og fingerfærdighed at få spidsen pæn.

Til sidst skærer du et stykke kraftigt papir eller karton, så det passer til bagsiden. Og limer det på og lægger det i pres.

Jo flere lag du laver jo større reliefvirkning får du. Men det er vigtigt at lægge kortet i pres i mindst et døgn. Hvis der er noget der ikke VIL sidde fast må du hjælpe det med et lille stykke tape på bagsiden(især hvis du bruger slikpapir). Man kan også lave kortene med stof. Så skal man stryge strimlerne for at få dem helt lige. DET er svært!

Hvis du får lavet et kort må du meget gerne sende mig et billede på 23 26 41 68, evt på whatsapp.I må også gerne spørge mig om tekniske detaljer.

Vinduesvinkemand

Opgave 20

Klip en enkel og tydelig vinkemand og sæt ham i et vindue hvor folk, der går forbi kan se ham.
Måske er din figur med til at give dem en god dag.
Du kan også tegne ansigt på den side, der vender ind mod dig og din familie.
Så kan figuren hænge og sprede god stemning i stuen.
Måske kan du sammen med din bror eller søster lave en hel familie, der vinker til folk i gaden.

1. Mal et stykke papir på begge sider, med akvarel eller anden farve

2. Klip et stort hoved af papiret + en stor hånd af resten

3. Sæt armen fast og tegn tydelige øjne, mund mm

4. Sæt figuren op på ruden (og sæt dig og se om nogen vinker tilbage)

Mal dit eget papir (mal begge sider)

Klip en tydelig figur og sæt den op på ruden….se hvad der sker….

Billeder fra køleskabet!

Opgave 21 – Fra 1 klassetrin

Åbn køleskabet og lav et billede af de ting du finder. Skær madvarerne i stykker, så de passer sammen og danner et billede. Måske har man lyst til at spise billedet bagefter?021

Opgave er undervejs!

Tofarvet Gækkebrev

Opgave 22 – Fra 4 klassetrin

Tag et farvet a5 ark papir, og klip figurer/ former ud, hvor du starter og slutter ved kanten af papiret. Bøj dernæst figuren væk fra papiret og lim på et a3 farvet ark papir. På den måde får du den samme figur i to forskellige farver! Hvis man har lyst, kan man tegne detaljer med en lys og en mørk tusch.

Opgave er undervejs!

Opgave er undervejs!

Opgave 24 – Fra 4 klassetrin

Nyt TØJ!
Denne er en collage-opgave, hvor man finder billeder i avisen af mennesker, som man har lyst til at iklæde noget andet tøj. Det kunne, som på et af mine eksempler, være fodboldspillere man kunne have lyst til at give et helt nyt look. Eller et symfoniorkester i deres sorte tøj, som man kunne have lyst til at iklæde pangfarvet, mønstret tøj.
Alt man skal bruge er aviser, saks, limstift, blyant, farvet/mønstret papir eller endnu bedre: papir du selv har tegnet mønstre og strukturer på.

Opgave er undervejs!

MEGA malet/tegnet stel: Acapulco, af Villeroy & Boch

Opgave 25 – fra 1.kl.

Design opgaven er, at kombinere dele fra to stel, Acapulco fra Villeroy & Boch, og det musselmalede fra Royal Cph., i din egen(store) tush tegning. Et nyt design.
Først tegnes en skitse med blyant. Når alt er hvor du vil have det på papiret, og i de rigtige størrelser, farvelægger du med tush. Eller, du overfører en mindre skitse til et endnu større ark papir!

Evt. ved at tegne bagpå en gammel plakat. Eller bagpå et stykke gammelt tapet. Eller ved at tape flere mindre ark papir sammen på bagsiden.

Tush tegningen foroven er 60 x 80 cm. stor og lavet af en tidligere elev på hold 52. Der er kun gengivet udvalgte dele af motiverne fra de to stel. Der er ændret farver på blomster og fugle.

Blotted Line

Opgave 26 – fra 1. klassetrin

Denne simple trykketeknik giver dig mulighed for at kopiere billeder og overføre dem på papir.

Blandt andre har den verdenskendte popkunstner, Andy Warhol, arbejdet med denne teknik i sine unge dage, inden han kastede sig over arbejdet med silketryk – en anden en anden trykkemetode, hvor man kan reproducere det samme motiv igen og igen.

Hér er et eksempel på Warhols Blotted Line:

Prøv at lege med teknikken, brug forskellige tuscher/blyanter/blæk, bland eventuelt forskellige motiver og kombiner forskellige stilarter – måske et kendt (landskabs)maleri, en af dine egne, gamle tegninger, et foto af din lillebror, en mummitrold, din yndlingssanger …

Find en række motiver, du synes kunne være sjove at kombinere til ét tryk.

Du kan vælge billeder fra kunstbøger, aviser, boligmagasiner, (egne) tegninger, etc., etc.

Du behøver ikke bruge hele motivet, men kan tage delelementer – Anders Ands matroshat, Dalis langbenede elefanter, din mors briller, et feriebillede af en flot palme …

Læg et stykke pergamentpapir over dit motiv, og optegn omridset, samt de vigtigste linjer i motivet, med en blyant.

Vend pergamentpapiret tegn ovenpå de streger, du har tegnet, denne gang med en fed/mørk blyant (de skal helst have en hårhedsgrad, der hedder noget med “B”, eller en tusch, eller – allerbedst – rigtig blæk, hvis du har noget derhjemme.

Nu skal du igen vende pergamentpapiret, og lægge det oven på et nyt stykke papir, som skal blive til dit færdige værk.

For at pergamentpapiret ikke rykker sig, mens du overfører motivet, kan du tape det fast til tegnepapiret i den ene side.

Du kan overføre farven (blyant, tusch, blæk) ved at gnubbe med fx en fingerspids, et viskelæder, endestykket af en blyant.

Held og lykke!

På denne måde kan du overføre dine valgte motiver, ét ad gangen, til dit tegnepapir.

Det kan blive rigtig flot, hvis du efterfølgende farvelægger dit tryk med farveblyant, akvarelfarve (farvelade), eller tusch.

 

Beskær en plante

Opgave 28 – Fra 1 klassetrin

Gå rundt i din bolig og studer planterne og bladenes forskellige udformning. Lav en collage hvor du klipper alverdens blade og sjove blomsterhoveder og sæt dem sammen i en potte.
Alt du skal bruge er som på billedet: saks, selvklæbende papir/ hyldepapir, hvidt papir, hulmaskine.

Pust en paryk!

Opgave 27 – fra 1. klassetrin

Denne opgave kræver pensel, vandfarver, sugerør, saks, limstift og et ugeblad.

Mal ansigtsformen på et papir med kun vand. Dryp forskellige farver i “ansigtet”indtil du synes at det er flot og spændende nok. Lav små dråber av vandfarve der hvor du synes at håret skal være og tag så sugerøret og pust hårdt på dråben så at den spreder sig væk fra hovedet. Gentag dette indtil du synes at der er hår nok. Når farven er tør så kan du klippe ud øjne, næse og mund fra et ugeblad og lime det ind i ansigtet. God fornøjelse :-)

Monstre med mønstre

Opgave 29

Tegn et monster med arme,ben,hoved,krop og gerne med horn,vinger og hale. Hver kropsdel skal udsmykkes med forskellige mønstre. Du kan finde på dine egne eller kopiere mine mønstre. Held og lykke :-)

Grøntsagsvæsner

Opgave 30

Skær grøntsager ud, så du kan skabe forskellige figurer. Fantasifigurer og transportmidler til fødevarer fx

Få en tydelig instruktion af en voksen om, hvordan du må bruge en urtekniv til at skære med.

Sæt de forskellige grøntsags-dele sammen ved hjælp af tandstikker.

Lav bagefter en tegning af din grøntsagsfigur og farvelæg den.

En forårsuro

Opgave 31 – Fra 1. – 3. klasse

Du skal bruge blyant, viskelæder, akvarelpapir, pensel, akvarelfarver, en sort tusch, saks, snor, en pind ca. 40 cm, stoppenål og lim.
Tegn på akvarelpapir:
en solsort, anemone, påskelilje, humlebi, solen, et grønt blad, en musvit, perlehyacint og et blomstrende træ.
Hver figur skal være ca. 5 – 7 cm. Dog kan det blomstrende træ være ca. 10 cm.
Tegn også ti små blade f. eks. birkeblade ca. 3 cm store.
Mal figurerne, og når farven er tør, klippes de ud. Mal også bagsiden. På hver figur tegnes mønster og detaljer op med en sort tusch.
Med en stoppenål laves et lille hul i hver figur og snor bindes fast i hullet. Snorene skal have forskellige længder. Derefter bindes alle snorene fast på pinden, så de forskellige figurer kan bevæge sig. De ti små blade kan limes fast på selve snorene.
God fornøjelse!
Ensfarvet natur og insekthoteller

Opgave 32

Her er nogle forskellige ting man kan lave udenfor i det dejlige forår. Skovtursopgaver.

Tag på skovtur med en god ven – og tag én farve og noget papir med i en lille rygsæk. Vælg én farve. Farven kan være blyant, kridt, vandfarve eller tush, hvis i kan have vandflaske, en lille beholder til at blande farve op i og pensler med. Tag også et tegneunderlag (tykt pap fx) og klemmer, så tegningen ikke blafrer – og et sidde-underlag, så det er rart at sidde udenfor et stykke tid.

Find et dejligt sted udenfor i naturen og sæt jer godt til rette. Vælg at tegne/male hele udsigten med din ene farve, eller vælg én enkelt ting du ser derfra hvor du sidder , eller gå helt tæt på en detaile og brug hele papiret og den ene farve til det motiv. Skil de forskellige ting du ser ad, ved at variere tætheden af farven.

På turen kan i samle ting til et insekthotel, som i kan bygge, når i kommer hjem og placere i en have eller på en altan, så i måske får besøg af nogle små spændende og eksotiske gæster i ferien.

Saml nogle nedfaldne grene, blade, kogler, stængler, strå o a som i synes ser inspirerende ud. Måske skal i bruge en kraftig grensaks til at lave nogle af materialerne en bestemt længde. Få hjælp til dét.

Når i kommer hjem kan i sætte tingene sammen med noget snor og hvis i har brædder, sav, søm og hammer kan i også lade det indgå i byggeriet af jeres helt eget insekthotel.

Tegn dit insekthotel og brug evt den farve du valgte til turen.

Rigtig god tur fra Hexe

Levende linjer

Opgave 33 – fra 1. klasse

Dette er en opgave med linjer, enten nogle man laver selv eller med hjælp af en linieret blok

Tegn en figur som er lukket ,det vil sige som en cirkel,et hjerte eller nogle andre bløde former.

Start gerne enkelt ,så kan du altid lave det sværere næste gang. Tanken er, at hver anden linie er sort og hver anden er hvid. Når farven “møder” figuren så skifter den farve. Sort bliver hvid og omvendt.

Kig på min tegning så forstår du. Du kan sikkert lave det meget bedre!

Opgave undervejs

Opgave 34

Tag en lille figur med ud på eventyr

Inspiration: ”Little people Street art”.

Brug den mindste figur du har. Gå på opdagelse inde eller ude, og brug dit mobilkamera som vindue/ramme. Ved at tage billeder så tæt på som muligt, kan man lege med størrelsesforhold. Fx kan mælkebøtter i græsset blive til træer og komme til at ligne en fantasiskov. Og bøger i reolen bliver til spændende arkitektur – så at man lige pludselig befinder sig i en helt ny verden, et nyt land eller endog et helt andet univers, noget der var småt, er nu kæmpe stort.

Opgave undervejs

Opgave 35

Opgave undervejs

Opgave undervejs

opgave 36

Opgave undervejs

Opgave undervejs

Opgave 37

Opgave undervejs

Opgave undervejs

Opgave 38

STORM P-MASKINER

Storm P-maskiner, Rube Goldberg-maskiner, Deux ex Machina, Pythagora Switch Devices, Contraptions, Kædereaktions-forløb … kært barn (og kære maskiner) har mange navne.

Du kender sikkert den danske multikunstner, Storm P’s skøre maskiner (ellers er der et par eksempler hér, der viser sjove – og temmelig komplicerede – måder at få enten babyen til at sluge en pille, eller “Den nemmeste måde at få en ældre herre til at tage en skefuld levertran”):

Storm P. tegnede sine skrupskøre maskiner for omkring 100 år siden. På nogenlunde samme tid arbejde den engelske tegneserietegner, Heath Robinson, og den amerikanske opfinder, Rube Goldberg, med lignende tosserier.

Fælles for deres “opfindelser” er, at de på overdrevet vis udfører en opgave – tit en ganske ubetydelig, eller ligefrem nyttesløs én, der sættes i gang med en simpel handling, der starter en kædereaktion.

Eksempelvis disse to genialiteter af Rube Goldberg, den ene er en elegant måde at få sandet ud af skoene, når man går på stranden.

Den anden er en automatiseret opstilling til at skære toppen af morgenægget (det kræver dog en vis portion tålmodighed, da man bl.a. skal vente en rum tid på, at blomsten (H) gror nok til at skubbe til stangen (I), der ved hjælp af snoren (J) affyrer pistolen (K), der forskrækker aben (L) osv., osv.

Heath Robinsons farvestrålende tegninger er lige så smukke, som de er skøre.

Nedenfor er tre eksempler på opfindelser. Den første kan hjælpe dig med at komme tidligt op om morgenen (og give dig ondt i ørene), den anden er nærmest uundværlig for den luddovne velhaver, der ikke orker at løfte skeen med ærter hele vejen op til munden.

Den tredje viser såvel Robinsons opfindsomhed, som hans fremsynethed. han opfandt nemlig denne rasende smarte måde at tage en selfie på afstand – længe før selfiestangens opfindelse. Alt der kræves er et kamera på stativ, en selvudløser med luftpumpe, lidt snor og et gammeldags, mekanisk jernbanesignal … og så er det ellers bare at vente på toget. Såre simpelt.

Der Lauf der Dinge – Tingenes (for)løb

Også i nyere tid er der folk, der arbejder med kædereaktions-maskiner.

Et af de mest berømte eksempler er den fænomenale, ikoniske kunstfilm af den schweiziske kunstnerduo, Fischli/Weiss, Der Lauf der Dinge.

I en stor lagerhal arbejdede i de i to år på at opbygge et ca. 30 meter langt forløb.

Selvom der udelukkende er brugt rå og beskidte dele (jernrør, træklodser, plastikflasker, dimser og dingenoter), der formentlig er fundet på den lokale genbrugsstation, er der en lethed og ynde over værket, nærmest som en velkoreograferet ballet.

Jeg vil anbefale enhver – både børn og voksne – at se (i det mindste noget af) den.

Den varer en halv time, men man kan svømme helt væk og glemme tiden, som var man hypnotiseret, når man ser de mange fortryllende påfund.

Link til Der Lauf der Dinge:

https://www.youtube.com/watch?v=fXo7YUP-J3w

Et andet sted, du kan se opfindsomme kædereaktioner er et sjovt, japansk tv-program for børn, hvor de såkaldte Pythagora Switches (et andet navn for Storm P-maskiner) er et fast indslag (se link, eller lav en videosøgning på Pythagora Switch Japan).

https://thekidshouldseethis.com/post/75046352946

Endelig vil jeg nævne en musikvideo af bandet OK Go, der er kendt for altid at lave nogle meget (læs: meeeget) omstændelige, komplicerede musikvideor, der både kræver en masse tid, hjælpere og forrygende koordination. Deres sang, “This Too Shall Pass” er et herligt eksempel på en Rube Goldberg-maskine, der i dén grad er værd at se – og musikken er heller ikke ringe:

https://www.youtube.com/watch?v=qybUFnY7Y8w

Opgave til billedskoleelever

Tegn din egen Storm P-maskine, gerne med korte beskrivelser/vejledninger, der kan give lidt “mening til galskaben”.

Du kan holde dig til sort/hvid, som Storm P. og Rube Goldberg, således kan du give tegningen karakter af et diagram/teknisk tegning.

Du kan også vælge at farvelægge din tegning a la Heath Robinson.

Hvis du har mod på det, så byg dit eget forløb/din egen maskine (måske dén, du har tegnet).

Brug alt mellem himmel og jord, lige fra glaskugler, golfbolde, fodbolde, byggeklodser, dominobrikker, køkkengrej, gummistøvler, opvaskestativ, ventilator, papkassepap, snore, stole, balloner osv., osv., men undlad for guds skyld at bruge ild, vand i større mængder, levende dyr og småsøskende – det vil dine forældre formentlig ikke sætte pris på.

Til dine egne maskiner/forhindringsbaner/kædereaktioner kan du finde inspiration i alle de nævnte eksempler, men start med helt simple, korte forløb.

Sørg for en lille hældning på din bane (træplader, papkassepap el.lign.), så kuglen triller af sig selv.

Når du er blevet fortrolig med metoden, kan du udbygge banen og øge sværhedsgraden.

Måske kan du få kuglen til at skubbe til et led, der er højere oppe – det kan være noget af en udfordring, men betyder, at banen kan fortsætte “i det uendelige”, uden at hele forløbet behøver at være ned ad bakke.

Det kan være, du kan aflure nogle tricks, ved at nærstudere nogle af videoerne?

Det kræver som regel en del tålmodighed og en masse forsøg, før det lykkes at lave den perfekte Storm P-maskine, men tab ikke modet – og keep it simple.

Husk på, at det tog to voksne kunstnere hele to år at lave Der Lauf der Dinge, og i slutningen af musikvideoen med OK Go kan du se, hvor mange medhjælpere, bandet har brugt.

Optag gerne en lille film af din maskine i funktion.

Held og lykke, hyg og byg.

Joachim von Westen

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.