Tegnemaraton

Et tegneprojekt

Tegnemaraton

Et tegneprojekt

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2016
  • Tegnemaraton
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2016   >   Tegnemaraton
25 okt - 9 nov 2016

Et projekt med fokus på det at tegne, fra almindelige klassiske øvelser, til tegning som du aldrig har prøvet det før.

Eleverne skulle fordybe sig og koncentrere sig og tage det at tegne et lille stykke længere end de har gjort det før.
De skulle battle og udfordre sig selv og hinanden, samtidig med at de havde det sjovt med at tegne.
Som en del af projektet var der en introduktion til DM I TEGNING: www.tegnefestival.dk

Læringsperspektiver:

  • Eleverne fik afprøvet forskellige tilgange til det at tegne og fik kendskab til forskellige tegneteknikker.
  • Eleverne lærte at forholde sig til andres og til deres egne billeder og fik en generel billedforståelse. Vi talte om hvad vil det sige at et billede er godt? Hvad vil det sige at et billede balancerer? Hvad vil det sige at være god til at tegne i det hele taget?

Målet var, at alle skulle blive lidt bedre til at tegne og at eleverne forhåbentlig fik  mod på at tegne mere efter projektet.

DELTAGERE

5.u fra Hansted Skole, 5.u fra Gasværkvejens Skole, 5.v Den Classenske Legatskole

HVORNÅR

Uge: 43 - 2016; tirsdag, onsdag og torsdag. kl. 9 - 13. Eller Uge: 44 eller 45 - 2016; mandag, tirsdag og onsdag kl. 9 - 13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Lise Urwald, Underviser
Bolette Thygesen, Undervisningsassistent

Tidligere billedprojekter 2016

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016

Projektets forløb

Første dag havde vi introduktion til, hvad det egentlig vil sige at tegne og især, hvis vi siger at ” tegne er at se”.
Hvad ser vi rent faktisk og hvordan blander alt muligt sig i vores hjerne:
Vores meninger om hvad der godt eller dårligt, vores eget indre ” Cencurudvalg”, vores viden, vores hukommelse og vores aflæsningskultur.
Vi startede med at tegne konturer, stregen der ikke er der, med udfordringer der tvang processen ned i tempo, så vi rigtig blev nødt til at se.
Bagefter havde vi en lille konkurrence, hvor eleverne, indelt i grupper, skulle finde skjulte billeder i andre billeder.
De følgende dage var ligeledes en række af øvelser der er baseret på at klæde os på til at se og tegne.
Vi troede vi vidste, hvordan en cykel ser ud og prøvede at tegne det. Bagefter kiggede vi på en rigtig cykel og tegnede den.
Vi tegnede glasillusion med sort og hvidt på gråt papir, omvendt tegning og collagetegninger med flere motiver –  på tid.  Dem havde vi efterfølgende en billedsamtale om, med vægt på balance, dynamik, placering og udtryk.
Collagetegning er en diciplin fra DM I TEGNING, som eleverne også blev introduceret til.
Vi lavede også en anden øvelse,Character-Essence of Animal, som smagsprøve derfra, hvor eleverne skulle lave en karakter ud fra to fastlagte inspirationsoplæg.
Eleverne lavede så også et “rigtigt” værk, men i grupper, hvor de skulle samarbejde om en stor fællestegning ud fra en form eller tema, de selv havde besluttet. Hver gruppe fik tildelt deres egen farveholdning så værkerne kunne skille sig ud hinanden.

-Der skal kun tegnes det helt sorte og det helt hvide
-Det grå papir repræsenterer gråtone skalaen og vores øjne prøver automatisk at udfylde det der mangler
-Hvordan husker vi en cykel
-Der er mange ting der skal med og mange ender der skal mødes
-Der tegnes en rigtig cykel
-og så blev der kigget rigtig meget
-Collagetegning
-tre motiver på tid
-på samme papir
-fællestegning
-fællestegning
-fællestegning
-Et værk med en svær fødsel, der endte med at blive rigtig godt

Hvad sagde eleverne?

Hvad var godt på Billedskolen?
Det har været godt at arbejde sammen i grupper. Vi lærte mange nye ting. Jeg ville gerne lave noget andet billedkunst også.  Vi har lært en anden måde at tegne på. Fiksérbillederne var sjove. Sjovt med de store billeder.

Hvad er anderledes?
I var lidt mere professionelle. Vi lavede nogle anderledes ting.
En hel dag med krea-ting, at være et andet sted, i et nyt rum.
Samme aktivitet (tegne) i lang tid.

Hvad var svært?
Svært at tegne efter. Svært at se fiksérbillederne.
Udfordrende at tegne uden at måtte kigge.
Svært at tegne detaljerede sko.
At tegne et glas var svært.

Er det I har lært noget I kan bruge?
Vil gerne prøve DM i tening. Gruppearbejde var lærerigt.  At skulle tegne et glas var nyt.
At tegne cirkler, som skitse metode.
At en blyant kan tegne mange gråtoner.

Hvad har I lært om kunst?
Man kan bruge kunst til at udtrykke sig selv bedre. Vi har lært noget om skygger og refleksion og om hvor dygtig man kan være til at tegne et glas vand.

Hvad kan vi gøre bedre på Billedskolen?
Ville gerne prøve at tegne en dråbe.
Give mere tid til opgaverne.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.