Hulemaleri og helleristninger

Spor og tegn fra fortiden

Hulemaleri og helleristninger

Spor og tegn fra fortiden

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2016
  • Hulemaleri og helleristninger
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2016   >   Hulemaleri og helleristninger
3 okt 2016

Hulemalerier (ca 30.000 år gl) og helleristninger (ca 4.000 år gl) er nogen af de billeder der har overlevet fra vores forfædre.

Hvad mon de har betydet ?

Forestil dig at de billeder vi laver på billedskolen bliver fundet om 4.000 år:

Hvilke billeder vil kunne fortælle vores efterkommere om det liv vi lever nu ?

Og hvis du skulle ridse en sten med ønsker for din fremtid, hvad er så det vigtigste at få med ? Penge – venner – berømmelse – en hund ?

Læringsperspektiv:

  • Indblik billedstenenes motiver og hvad de kan fortælle os om fortidmenneskers liv
  • Overvejelser om vores tids motiver og symboler
  • Skitser og fælles komposition til billedsten (grupper á tre)
  • Erfaring med flydende gipsØvelse i lasering (flere lag transparent farve) for at opnå en virkning af klippe
  • Erfaring med at ridse motiver i en hård flade (“respekt” for fortidsmenneskers præstationer)
  • At se sig selv i et historisk perspektiv: at sende en hilsen til fremtiden
  • Materialeteknik: Oliekridt/oliepastel i kombination med akvarelfarve

Tidligere billedprojekter 2016

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016

Sådan gjorde vi:

Dag 1
Vi kigger på billeder af hulemalerier og helleristninger og taler om hvad de mon forestiller, hvordan og hvorfor de er lavet.

Eleverne laver “sten”baggrund på papir (frottage med oliekridt på pladsen).
På papiret tegnes studier af helleristninger med hvid oliepastel.
Billedet stryges over med mørk ecoline, hvorved de hvide streger træder flot frem

Gasbetonblokke bearbejdes med flydende gips for at opnå en “stenoverflade”.

Dag 2

Vi taler om hvad børnene laver i deres fritid, hvad der har betydning for dem i deres liv og diskuterer hvilke motiver, der kan fortælle om børneliv år 2016.
Børnene skitserer og laver en færdig fælles skitse i stenens mål (tre om hver sten).

Gipsoverfladen bemales med transparente lag af blokfarve (jordkulører).

Billedet tegnes op på stenen med tavlekridt og børnene begynder at ridse med søm.

Dag 3

De store billedsten ridses færdig.

Eleverne gentager teknikken i en lille personlig ønskesten (som de får med hjem)

Forløbet afsluttes med en tegning (sort tuschpen), der viser hvordan deres sten bliver fundet om 1000 år…..!

– tegningen overstryges med fortyndet ecoline i jordnuancer
– gasbetonplader bearbejdes med gips
– overfladen skal minde om natursten
– idéer/skitser til motiver fra børnenes liv år 2016
– gipslaget bemales med nuancer af jordfarver (blokfarver)
– eleverne arbejder lag på lag…
… og diskuterer ligheden med en ægte sten
-…
– skitsens motiver overføres vha tavlekridt
– motivet ridses op med søm (så det hvide lag under farven træder frem)
– opgaven kræver kræfter, knofedt og udholdenhed
– klassen når også at tegne en fremtidstegning hvor deres sten bliver fundet
– en hyggelig hilsen i gæstebogen
– ferniseringen fejres med en lille tale + snak om helleristninger

Hvad er forandret fra sidst vi gennemførte projektet og hvordan er det gået?

De billeder eleverne har arbejdet med og ridset i, har fået et andet format og er lavet af et andet materiale. Man kunne dog vælge nogle lettere sten :-)
Det fungerede godt at de var elever 3 om et billede og de fik samtidig lavet hver deres sten/billede, som de kunne tage med hjem. Det betyder noget for de små.
Så, først fællesarbejde og så selvstændigt udtryk.
Godt at projektet var idiotsikret – det kan kun gå godt!
Eleverne kunne farve som de ville og tegne det de ville.

Grundideen var et sammensmeltning/sammenstilling af eleverne skitser, som de valgte ud fra og klippede ud fra og satte sammen på stenen, så de kunne ridse efter denne nye fælles skitse. Samarbejdet mellem eleverne gik rigtigt godt.

Der var mange processer og arbejdsgange i forløbet og eleverne nød, at det var så fysisk.

Gisp er mange ting! Man skal have noget gisp der er blødt og ikke for hårdt.
Pap-afdækning er at foretrække.

Der var en god ekstra opgave (med god sort tusch) hvor eleverne skulle forestille sig hvad der ville ske når og hvis deres sten blev fundet af nogen ude i fremtiden. Det var de glade for.
Lærerne havde lyst til at gå hjem og arbejde videre med temaet.

– Alle elever lavede også en lille personlig “ønskesten”

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.