Hulemaleri og helleristningerSpor og tegn fra fortiden |
Hulemalerier (ca 30.000 år gl) og helleristninger (ca 4.000 år gl) er nogen af de billeder der har overlevet fra vores forfædre.
Hvad mon de har betydet ?
Forestil dig at de billeder vi laver på billedskolen bliver fundet om 4.000 år:
Hvilke billeder vil kunne fortælle vores efterkommere om det liv vi lever nu ?
Og hvis du skulle ridse en sten med ønsker for din fremtid, hvad er så det vigtigste at få med ? Penge – venner – berømmelse – en hund ?
Læringsperspektiv:
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Sådan gjorde vi:
Dag 1
Vi kigger på billeder af hulemalerier og helleristninger og taler om hvad de mon forestiller, hvordan og hvorfor de er lavet.
Eleverne laver “sten”baggrund på papir (frottage med oliekridt på pladsen).
På papiret tegnes studier af helleristninger med hvid oliepastel.
Billedet stryges over med mørk ecoline, hvorved de hvide streger træder flot frem
Gasbetonblokke bearbejdes med flydende gips for at opnå en “stenoverflade”.
Dag 2
Vi taler om hvad børnene laver i deres fritid, hvad der har betydning for dem i deres liv og diskuterer hvilke motiver, der kan fortælle om børneliv år 2016.
Børnene skitserer og laver en færdig fælles skitse i stenens mål (tre om hver sten).
Gipsoverfladen bemales med transparente lag af blokfarve (jordkulører).
Billedet tegnes op på stenen med tavlekridt og børnene begynder at ridse med søm.
Dag 3
De store billedsten ridses færdig.
Eleverne gentager teknikken i en lille personlig ønskesten (som de får med hjem)
Forløbet afsluttes med en tegning (sort tuschpen), der viser hvordan deres sten bliver fundet om 1000 år…..!
Hvad er forandret fra sidst vi gennemførte projektet og hvordan er det gået?
De billeder eleverne har arbejdet med og ridset i, har fået et andet format og er lavet af et andet materiale. Man kunne dog vælge nogle lettere sten :-)
Det fungerede godt at de var elever 3 om et billede og de fik samtidig lavet hver deres sten/billede, som de kunne tage med hjem. Det betyder noget for de små.
Så, først fællesarbejde og så selvstændigt udtryk.
Godt at projektet var idiotsikret – det kan kun gå godt!
Eleverne kunne farve som de ville og tegne det de ville.
Grundideen var et sammensmeltning/sammenstilling af eleverne skitser, som de valgte ud fra og klippede ud fra og satte sammen på stenen, så de kunne ridse efter denne nye fælles skitse. Samarbejdet mellem eleverne gik rigtigt godt.
Der var mange processer og arbejdsgange i forløbet og eleverne nød, at det var så fysisk.
Gisp er mange ting! Man skal have noget gisp der er blødt og ikke for hårdt.
Pap-afdækning er at foretrække.
Der var en god ekstra opgave (med god sort tusch) hvor eleverne skulle forestille sig hvad der ville ske når og hvis deres sten blev fundet af nogen ude i fremtiden. Det var de glade for.
Lærerne havde lyst til at gå hjem og arbejde videre med temaet.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.