Følelser og temperamenter i kunstenEt billedprojekt med inspiration af bla. Edvard Munch og Vincent Van Gogh |
Et tegne- og maleprojekt hvor vi sammen ser på, hvordan de store kunstnere har udtrykt følelser i maleriet. Er det mon følelser eleverne selv kender, hvad kan gøre dem glade, triste eller vrede?
Undervisning: Vi ser på farvebrug, motivvalg, penselføring osv.
Eleverne introduceres til farvelære og det at arbejde med skitsen og de maler deres egne billeder, hvor de udtrykker deres følelser i maleriet.
Produkt: Store akvareller
Underviser: Inger Winther
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Hej Morten og Anders.
Hermed undervisningsplan og materialeliste til klasseprojekt “Følelser og temperamenter i kunsten” i uge 9, 10 og 11 2016.
Undervisningsplanen er redigeret i forhold til hvilke ændringer der blev gjort sidste år og det nye at der indgår musik i undervisningen.
UNDERVISNINGSPLAN
– Velkommen og gennemgang af projektets indhold: Kolorit og stemning – Farvelære, Billedkomposition og Det store billede
– Billedfremvisning: Hvem er Munch (1863-1944) og Van Gogh (1853-1890) ? Tiden, temaer, symboler, malemåde, kolorit
– Musik: Hvordan lød musikken i den periode – FØR: Chopin (1810-1849), TIDEN: Grieg (1843-1907), Rachmaninov (1873-1943), EFTER: Shostakovich (1906-1975)
– Gennemgang af farver: grund og komplementærfarver, kolde og varme farver, jordfarver, dækkende og tranparente farver
– Vis at blande farver
– SKITSEBOGEN: Bland og mal med akvarel min. 4 gule, 4 røde, 4 blå, 4 grønne, 4 violette, 4 orange og 5 jordfarver
– SKITSEBOGEN: Tegn “hus i glæde” med farveblyanter – KOMPLEMENTÆRFARVER
Tegn din sidemand + en følelse med farveblyanter – KOLDE OG VARME FARVER
Tegn “skib i stormvejr” med farveblyanter – SORTE OG JORDFARVER
Hvilke følelser har du i et landskab med et ensomt træ? og hvordan kan det tegnes?
– SKITSEBOGEN: tegn “Ensomt træ om natten og dig selv”
– Vis hvad akvarelfarveblyanter kan: Tegne struktur tæt, skravere, perspektiv og horisont (mindre og mindre)
– På akvarelpapir 30cm x 30cm tegnes skitsen og males med akvarelfarveblyanter med kolorit KOMPLEMENTÆRFARVER
– SKITSEBOGEN: SKITSE TIL DET STORE BILLEDE – Tekst indgår i billedet (Kalligram)
Gennemgang af elevers medbragte tekster og samtale om hvordan tekst kan være en del af billedet – kalligram
Skitse tegnes i skitsebogen + kolorit med almindelige farveblyanter
HUSK: Farver giver stemning
3. Dag – Det store billede
– Gennemgang af skitser til det store billede
– Vis akvarelteknikker: lavere, lacere, vådt i vådt, at tegne med pensel. Tekst skrives med farveblyanter eller sort tusch
– På akvarelpapir 65cm x 54cm (fransk format) tegnes og males billede med akvarel, akvarelfarveblyanter, sorte tusser og evt. poscatusser
– Billedsamtale:
EVALUERING OG FREMVISNING AF VÆRKER
MATERIALELISTE
blyanter, viskelæder, blyantspidser
cykloper
akvarelæsker – klassesæt
akvarelpensler – fine som tykkere
farveblyanter i mange, mange farver
akvarelfarveblyanter – klassesæt
90 ark akvarelpapir kun 300 gr. hvid i format 30cm x 30cm
90 ark akvarelpapir kun 300 gr. hvid i format 65cm x 54cm (fransk format)
malertape
sorte tusser – vandfaste
poscatusser
30 papplader til opspænding af akvarelpapir i format 70cm x 60cm
30 papplader til opspænding af akbarelpapir i format ca 35cm x 40cm. Ligger i papirdepot
AT PRODUCERE
90 skitsebøger (hæfter som vi før har lavet) – 4 ark hvid godt skitsepapir,der kan tåle akvarel i A3-format klipses sammen til A4-format
Mh
Inger
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.