Følelser og temperamenter i kunsten

Et billed­projekt med inspiration af bla. Edvard Munch og Vincent Van Gogh

Følelser og temperamenter i kunsten

Et billed­projekt med inspiration af bla. Edvard Munch og Vincent Van Gogh

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2016
  • Følelser og temperamenter i kunsten
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2016   >   Følelser og temperamenter i kunsten
1 mar 2016

Et tegne- og maleprojekt hvor vi sammen ser på, hvordan de store kunstnere har udtrykt følelser i maleriet. Er det mon følelser eleverne selv kender, hvad kan gøre dem glade, triste eller vrede?

Undervisning: Vi ser på farvebrug, motivvalg, penselføring osv.

Eleverne introduceres til farvelære og det at arbejde med skitsen og de maler deres egne billeder, hvor de udtrykker deres følelser i maleriet.

Produkt: Store akvareller

Underviser: Inger Winther

Tidligere billedprojekter 2016

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016

 

Hej Morten og Anders.

Hermed undervisningsplan og materialeliste til klasseprojekt “Følelser og temperamenter i kunsten” i uge 9, 10 og 11 2016.

Undervisningsplanen er redigeret i forhold til hvilke ændringer der blev gjort sidste år og det nye at der indgår musik i undervisningen.

UNDERVISNINGSPLAN

  1. Dag – Kolorit og stemning – Farvelære – (check at alle elever har medbragt deres tekst)

– Velkommen og gennemgang af projektets indhold: Kolorit og stemning – Farvelære, Billedkomposition og Det store billede
– Billedfremvisning: Hvem er Munch (1863-1944) og Van Gogh (1853-1890) ? Tiden, temaer, symboler, malemåde, kolorit

– Musik: Hvordan lød musikken i den periode – FØR: Chopin (1810-1849), TIDEN: Grieg (1843-1907), Rachmaninov (1873-1943), EFTER: Shostakovich (1906-1975)
– Gennemgang af farver: grund og komplementærfarver, kolde og varme farver, jordfarver, dækkende og tranparente farver

– Vis at blande farver
– SKITSEBOGEN: Bland og mal med akvarel min. 4 gule, 4 røde, 4 blå, 4 grønne, 4 violette, 4 orange og 5 jordfarver
– SKITSEBOGEN: Tegn “hus i glæde” med farveblyanter – KOMPLEMENTÆRFARVER

Tegn din sidemand + en følelse med farveblyanter – KOLDE OG VARME FARVER

Tegn “skib i stormvejr” med farveblyanter – SORTE OG JORDFARVER

  1. Dag – Billedkomposition + 30cm x 30cm billede +  skitse til det store billede
    Hvad består et billede af? Komposition, Figurer, symboler i billedet, det tomme rum…
    -Gennemgang af Munch, Van Gogh  og andre

Hvilke følelser har du i et landskab med et ensomt træ? og hvordan kan det tegnes?

– SKITSEBOGEN: tegn “Ensomt træ om natten og dig selv”

– Vis hvad akvarelfarveblyanter kan: Tegne struktur tæt, skravere, perspektiv og horisont (mindre og mindre)
– På akvarelpapir 30cm x 30cm tegnes skitsen og males med akvarelfarveblyanter med kolorit KOMPLEMENTÆRFARVER

– SKITSEBOGEN:  SKITSE TIL DET STORE BILLEDE – Tekst indgår i billedet (Kalligram)

Gennemgang af elevers medbragte tekster og samtale om hvordan tekst kan være en del af billedet – kalligram

Skitse tegnes i skitsebogen + kolorit med almindelige farveblyanter

HUSK: Farver giver stemning

3. Dag – Det store billede
– Gennemgang af skitser til det store billede

– Vis akvarelteknikker: lavere, lacere, vådt i vådt, at tegne med pensel. Tekst skrives med farveblyanter eller sort tusch
– På akvarelpapir 65cm x 54cm (fransk format) tegnes og males billede med akvarel, akvarelfarveblyanter, sorte tusser og evt. poscatusser
– Billedsamtale:

EVALUERING OG FREMVISNING AF VÆRKER

MATERIALELISTE

blyanter, viskelæder, blyantspidser

cykloper

akvarelæsker – klassesæt

akvarelpensler – fine som tykkere

farveblyanter i mange, mange farver

akvarelfarveblyanter – klassesæt

90 ark akvarelpapir kun 300 gr. hvid i format 30cm x 30cm

90 ark akvarelpapir kun 300 gr. hvid i format 65cm x 54cm (fransk format)

malertape

sorte tusser – vandfaste

poscatusser

30 papplader til opspænding af akvarelpapir i format 70cm x 60cm

30 papplader til opspænding af akbarelpapir i format ca 35cm x 40cm. Ligger i papirdepot

AT PRODUCERE

90 skitsebøger (hæfter som vi før har lavet) – 4 ark hvid godt skitsepapir,der kan tåle akvarel i A3-format klipses sammen til A4-format

Mh

Inger

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.