Tidligere billed­projekter 2016

Tidligere billed­projekter 2016

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2016
  • Mig og mine venner
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2016
1 aug - 5 dec 2016

Tidligere års billedprojekter

Læs mere om Tidligere års billedprojekter

Et skulpturprojekt med inspiration fra Salvador Dali

A la Dali

1 mar - 3 mar 2016

Et skulpturprojekt hvor der arbejdes med humor, forenkling og overdrivelse.

Undervisning: Med udgangspunkt i Dalis fantastiske billedunivers, skaber eleverne deres egne fabulerende væsner – tykke skabninger/dyr på meget tynde ben! Materialer: Tyk ståltråd, avis, malertape, akrylfarve.

Produkt: Skulptur på træplader

Underviser: Nils Hammer

Et billedprojekt med inspiration af bla. Edvard Munch og Vincent Van Gogh

Følelser og temperamenter i kunsten

1 mar 2016

Et tegne- og maleprojekt hvor vi sammen ser på, hvordan de store kunstnere har udtrykt følelser i maleriet. Er det mon følelser eleverne selv kender, hvad kan gøre dem glade, triste eller vrede?

Undervisning: Vi ser på farvebrug, motivvalg, penselføring osv.

Eleverne introduceres til farvelære og det at arbejde med skitsen og de maler deres egne billeder, hvor de udtrykker deres følelser i maleriet.

Produkt: Store akvareller

Underviser: Inger Winther

Et samtidskunstprojekt

Kunsthistorisk Re-enacting

1 mar 2016

Et billedprojekt hvor vi gendanner og eventuelt “opdaterer” et af kunsthistoriens mesterværker med os selv som modeller.

Undervisning: Der arbejdes i grupper med opbygning af enkle scenografier med tilhørende rekvisitter, kamera og lyssætning.

Produkt: Fotos (printet på A3-fotopapir).

Underviser: Joachim von Westen

Et skulpturprojekt med inspiration fra Rodolph Tegner

Guder og gudinder

1 apr 2016

Et skulpturprojekt med udgangspunkt i græsk mytologi og med inspiration fra skulpturer af Rudolph Tegner.

Undervisning: Indblik i arbejdet med gipsskulptur og afstøbningsteknikker. Eleverne laver en arbejdsskitse som forlæg til deres egen skulptur.

Produkt: Papmacheskulptur – malet med latexgrunder så de ligner gipsskulpturer. Materialer: avispapir, ståltråd, malertape og træklodser

Samarbejdspartner: Statens Museum for Kunst

Underviser: Mim Birk

Selvportræt – Stopmotion

29 apr - 19 apr 2016

Produkt: Animeret tegnet selvportræt.

Intro: Hvad er stopmotion og hvad kan det bruges til. Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet – Flytteanimation, collageteknik som flytteanimation, tegnet animation, mix af teknikker.

Introduktion til Imotion og Imovie.

Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines, PES, Collage af Kirstine Roepstorff.

Opgaven lød på at lave et animeret selvportræt, med inspiration i emojis´enkle udtryk. Eleverne fortalte om sig selv, – hvad de var interesseret i og hvad de  syntes er inspirerende – hjulpet på vej af spørgsmål som; hvad kan du lide at spise? – Hvad gør dig glad? Svarene tegnede vi mens vi i fællesskab talte om hvordan man laver interessant stopmotion med det. Der skulle ikke fortælles historier, men dykkes ned i øjeblikket hvor vi dyrkede en udvalgt visuel effekt. Vægt på udtryk & valg af materiale – Vi lavede lækkert flimmer og gav eksisterende materiale nyt udtryk med collage teknik.

Imotion er nemt at arbejde med og vi testede løbende. Alle tegnede sig selv, portrættet blev animeret , og brugt i stopmotion sekvenserne.

Der blev arbejdet i grupper, – godt at have flere hænder når der filmes. Alle grupper lavede et antal korte sekvenser som på 3. dag blev sat sammen i Imovie. Eleverne lærte at klippe, time og slette enkelte frames.

Det vigtigste er at eleverne får fornemmelse for de utallige muligheder stopmotion giver for at fortælle. Vi snakkede om hvordan man bla. kan bruge det til fremlæggelser i skolen.

Materialer: Ipads & Imotion, Ipad stativer, – Papir, tusher, sakse, blyanter, blade til udklip, linealer.

Et billedforløb hvor eleverne arbejder med kendte danskere fra deres samtid

Stjernedrømme

2 maj 2016

Et billedprojekt hvor fortiden møder nutiden og eleverne skaber en ny udgave af frisen på Thorvaldsens Museum. Undervisning: Vi besøger Thorvaldsens Museum og får et indtryk af hans samtid. Thorvaldsen var en superstjerne fra elevernes egen by København – en mand der kom fra en simpel arbejderbaggrund og blev verdenskendt. Vi arbejder med udgangspunkt i frisen der viser Thorvaldsens hjemkomst til København og kobler den med elevernes egne stjernedrømme.

Læringsperspektiver

Eleverne får kendskab til Berthel Thorvald, hans liv og arbejde og hans samtid.
Hvordan var Danmark dengang, hvordan opfattede vi os i forhold til verdenen?
Hvad vil det sige at være billehugger-hvad er en skulptur-en frise-en buste?

Eleverne lærer forskellige teknikker og arbejdsgange, der kan bruges til at skabe billeder. At det er muligt at lave gode billeder hvis du har en god ide og uden at man nødvendigvis skal være dygtig til at tegne eller male.

Eleverne lærer noget om billedudtryk, stil og balance i forhold til at skabe et “værk”

Eleverne lære også noget om at tegne og hvad der egen streg kan tilføre et udtryk, så det bliver “levende” at kigge på

Produkt: Stor fællesfrise – tegning, kul, kridt og gouache på papir.

Samarbejdspartner: Thorvaldsens Museum.

Underviser: Lise Urwald

Et grafikprojekt med inspiration fra Albrecht Dürer og Leonardo da Vinci

Mennesker i rum

9 maj - 25 maj 2016

Et grafikprojekt hvor der arbejdes med grafiske teknikker. Undervisning: Indføring i hvad grafik er? Tegneøvelser af mennesker, dyr og perspektiv i sort/hvid. Skraveringsteknikker ud fra Albrecht Dürer og Leonardo da Vincis tegninger og grafiske værker. Gennemgang af grafiske highlights indenfor kunsthistorien.

På andendagen i projektet besøg på Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, hvor grafiske værker fra Albrecht Dürer til Palle Nielsen blev fremvist.

Produkt: et grafisk værk

Læringsperspektiver:
Eleverne udvikler deres tegnefærdigheder
Eleverne lærer om grafiske virkemidler og teknikker og det at arbejde i sort/hvid.
Eleverne bliver bekendte med dele af kunsthistorien indenfor grafik, med fokus på renæssancen, dens idealer og tanker

Underviser: Inger Winther

Skulptur/Performance/Animation/Streetart

Bodies in Urban Space møder Tape Riots

29 aug - 14 sep 2016

Inspiration ”Bodies in Urban Spaces” – Willi Dorner og ”Tape Riot”.
Pez human Skateboard/ OK GO

I dette projekt har vi arbejdet med Stop motion film på ipads. Vi  har brugt kroppen til at skabe skulpturer og billedudtryk og vi har tegnet streger med tape og på den måde skabt rum, med inspiration fra arkitektonisk og grafisk formsprog.
Vi har arbejdet på diverse overflader i det offentlig rum omkring Billedskolen og tilføjet filmene musik og lyde til sidst i processen.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne har lært at det at skabe billeder, kan forstås på mange måder og at man kan udtrykke sig vidt forskelligt i kunstens verden.
  • Eleverne har lært at arbejde sammen i en skabende proces og at bruge kroppen som materiale og byrummet som “lærred”.
  • Eleverne har lært at benytte Stop Motion og skabe et dynamisk visuelt udtryk, ved at arbejde med både lyd og billeder.

Underviser: Mim Birk

Assistent: Auli Valta

Skulptur- og mobileprojekt

Mobiler – form og balance

29 aug - 14 sep 2016

Med udgangspunkt i Alexander Calders værker, skulle vi arbejde med mobiler af blandt andet bemalet metal. Vi arbejdede med nonfigurative former, rummet imellem dem og de fortællinger der opstår, når man sætter elementer sammen.

Projektet udfordrede den erfaring eleverne har om balance og gav mulighed for at afprøve nye løsninger.

Læringsperspektiver

  • Eleverne mødte en legende og eksperimenterende kunstner de kunne spejle sig i.
  • Eleverne lærte at arbejde med nonfigurative former og deres udtryk
  • Eleverne lærte om  farvesætninger og deres virkning.
  • Eleverne fik viden om og erfaring med figurer i balance og de lærer om værktøj og  teknikker.
Et billedprojekt inspireret af david Hockney

Hemmelig Viden – De gamle mestre

1 sep 2016

Et billedprojekt med inspiration fra Hockneys bog: Hemmelig Viden – genopdagelse af de gamle mestres tabte teknikker.

Vi har frigjort blikket og lavet billeder med ”multi vindue perspektiv” – billederne er taget med mange synsvinkler i forhold til forsvindings punkter, og dette giver en effekt af hvordan vores øjne i virkeligheden ser på ting.

Undervisning: Kunsthistorie, maleri, malerteknikker og hemmeligheder, som de gamle mestre benyttede sig af. Fotocollage og fotoprint og Iagttagelsers tegning. Vi brugte ipads til at tag fotos med.

Produkt: Fotocollage ca. 1 x 1 m

Underviser: Mim Birk

Et arkitekturprojekt med inspiration af den danske arkitekt Poul Gernes

Den Nye By

19 sep - 5 okt 2016

I klasseprojektet Den Nye By arbejdede eleverne med bygningsudsmykning. Inspireret af Poul Gernes, som nåede at udføre mere end 150 udsmykningsarbejder – blandt de mest kendte kan nævnes Palads Biograf og Herlev Hospital – arbejdede hver klasse intenst i tre dage. Børnene arbejdede rumligt/arkitektonisk den første dag, hvor de konstruerede deres egen bygning.

De følgende to dage stod i  bemalingens og udsmykningens tegn. Bygningerne skulle males, udsmykkes og dekoreres, og med Mester Gernes i baghovedet arbejdede eleverne  med kontrastfarver, graduerede farveforløb og simple, ofte geometriske, former.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne hørte om en af Danmarks betydningsfulde kunstnere
  • Eleverne lærte om kunst i det offentlige rum, arkitektur og udsmykning
  • Eleverne konstruerede arkitektoniske modeller (i karton, skumpap m.v.)
  • Eleverne malede/udsmykkede egne modeller
  • Eleverne forholdt sig til byplanlægning og satte de forskellige bygninger sammen, så de dannede en by(del)

Et grafikprojekt

Grafisk Laboratorium

19 sep - 5 okt 2016

Monotopi, reduktionstryk med selvklæbende plastic, puslespil, fællestryk i lange baner, er nogle af  de workshops på Grafisk Laboratorium, som elevene arbejdede med. Der blev arbejdet i sort/hvid og farvetryk.
Hver dag var der oplæg om grafiske værker og teknikker.
Eleverne arbejdede med egne og fælles tryk.

De grafiske teknikker er alle teknikker der kan udføres på skolerne.

Læringsperspektiver:

  • Hvad er grafik? Eleverne hørte om grafikkens historie og så grafiske værker – “Highlights” fra kunsthistorien
  • Eleverne arbejdede med forskellige grafiske værktøjer, teknikker og trykprocesser
  • Eleverne tegnede, klippede og skar.
Spor og tegn fra fortiden

Hulemaleri og helleristninger

3 okt 2016

Hulemalerier (ca 30.000 år gl) og helleristninger (ca 4.000 år gl) er nogen af de billeder der har overlevet fra vores forfædre.

Hvad mon de har betydet ?

Forestil dig at de billeder vi laver på billedskolen bliver fundet om 4.000 år:

Hvilke billeder vil kunne fortælle vores efterkommere om det liv vi lever nu ?

Og hvis du skulle ridse en sten med ønsker for din fremtid, hvad er så det vigtigste at få med ? Penge – venner – berømmelse – en hund ?

Læringsperspektiv:

  • Indblik billedstenenes motiver og hvad de kan fortælle os om fortidmenneskers liv
  • Overvejelser om vores tids motiver og symboler
  • Skitser og fælles komposition til billedsten (grupper á tre)
  • Erfaring med flydende gipsØvelse i lasering (flere lag transparent farve) for at opnå en virkning af klippe
  • Erfaring med at ridse motiver i en hård flade (“respekt” for fortidsmenneskers præstationer)
  • At se sig selv i et historisk perspektiv: at sende en hilsen til fremtiden
  • Materialeteknik: Oliekridt/oliepastel i kombination med akvarelfarve
Et digitalt billedprojekt

Selvportrætter og Stop Motion

24 okt - 2 nov 2016

Dette projekt stillede spørgemålet;  hvad er Stop Motion og hvad kan det bruges til?

Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet; tegninger der tegnes videre på, flyttefilms teknik og collage. Introduktion til programmet iMotion og iMovie.

Eleverne skulle lave et levende selvportræt, hvor de med Stop Motion teknik, på en sjov måde, fortalte om sig selv, hvad de interesserer sig for og hvad de syntes er interessant og  inspirerende. Vi tegnede, mens vi i fællesskab talte om visuelle effekter ud fra små eksemper. Alle tegnede et super simpelt selvportræt med blyant, som blev animeret med forskellige ansigtsudtryk og humør.

Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev introduceret til iMotion og fik her en fornemmelse af hvilke muligheder der er, når vi arbejder visuelt med levende billeder og Stop Motion.
  • Eleverne fik mulighed for at iscenesætte sig selv og arbejde med selvportrættet på en ny dynamisk og spændende måde.
  • Eleverne prøvede at arbejde med tegning og grafisk formsprog som visuel fortælling.

Materialer: iPads & iMotion, iPadstativer, – papir, tuscher, sakse, blyanter, blade til udklip, lysborde, spejle.

Et tegneprojekt

Tegnemaraton

25 okt - 9 nov 2016

Et projekt med fokus på det at tegne, fra almindelige klassiske øvelser, til tegning som du aldrig har prøvet det før.

Eleverne skulle fordybe sig og koncentrere sig og tage det at tegne et lille stykke længere end de har gjort det før.
De skulle battle og udfordre sig selv og hinanden, samtidig med at de havde det sjovt med at tegne.
Som en del af projektet var der en introduktion til DM I TEGNING: www.tegnefestival.dk

Læringsperspektiver:

  • Eleverne fik afprøvet forskellige tilgange til det at tegne og fik kendskab til forskellige tegneteknikker.
  • Eleverne lærte at forholde sig til andres og til deres egne billeder og fik en generel billedforståelse. Vi talte om hvad vil det sige at et billede er godt? Hvad vil det sige at et billede balancerer? Hvad vil det sige at være god til at tegne i det hele taget?

Målet var, at alle skulle blive lidt bedre til at tegne og at eleverne forhåbentlig fik  mod på at tegne mere efter projektet.

Et animationsprojekt

Fra Niels Klim til Star Wars

14 nov - 2 dec 2016

Siden tidenes morgen har universet omkring os optaget mennesket. På denne måde opstod astronomi og astrologi og senere begyndte nogle forfattere at skrive om liv på andre planeter.

Ludvig Holberg skrev i midten af 1700-tallet ‘Niels Klims forunderlige rejse’, hvor Niels finder en omvendt verden inde i jorden med flyvende planeter og alting gøres helt anderledes end i den menneskelige verden. Det er den første danske sciencefictionroman.
Andre forfattere som D.H. Wells og Jules Verne skrev science fictionromaner i midten og slutningen af 1800-tallet. Arthur C. Clarke skrev en række romaner, hvoraf ‘Rumrejse 2001’ blev en stor filmsucces. Star Wars universet og -historierne af forfatteren  George Lucas fik et stort greb i publikum og blev filmatiseret i en række storslåede delvis animerede film fra 1980erne og fremefter.

I denne workshop er vi dykket ned i dette fremtidsunivers og har udvalgt os en figur. Rundt om denne figur har vi skabt vores egen historie og omsat den til en animationsfilm i flyttefilmsteknik.

Projektet startede med at klassen fik besøg af underviseren hjemme på skolen, eller de fik en introduktion til emnet her på Billedskolen. Vi talte derefter om figuruniverset i Star Wars historierne og skabte vores handling. Resten af ugen på Billedskolen i Tvillingehallen, har vi designet figurer og baggrunde. Til slut lavede vi filmoptagelse og optog dialog og lydeffekter

Læringsperspektiver:

  • Eleverne fik indblik i science fiction som litterær genre og hvordan denne har inspireret filmindustrien.
  • Eleverne  lærte at skabe en historie og omsætte den til storyboard og at designe figurer og baggrunde.
  • Endelig fik de indsigt i filmoptagelse, figuranimering og hvordan lyden er lige så vigtig for en film som billederne er.
    I denne proces er der både individuel læring samt fælles læring i det at en film kun bliver til en realitet ved den fælles arbejdsindsats.
Et skulpturprojekt

Organisk/mekanisk

14 nov - 30 nov 2016

I dette billedprojektet har eleverne arbejdet med begrebet Cyborg, en scienfictionskabning som er halvt menneske halvt robot. Mange forfattere og filmskabere har genem tiderne været opslugt af denne fantasikonstruktion, som appellerer til fantasien, til forestillinger og fortællinger om os mennesker som levende skabninger.

Eleverne har skabt deres egen lille skulptur (ca 30cm høj)

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærte at lave en arbejdsskitse
  •  Eleverne lærte at skabe en skelletkonstruktion, som de beklædte med avis og tape og efterfølgende bemalede.
  • Til sidst udsmykkede de skulpturen med elektronisk skrammel og tekstiler.

Processen var ment til at udfordre eleverne både motorisk og intellektuelt og give dem oplevelsen af at den kunstnerisk skabende proces er et møde mellem leg, koncentration og fordybelse.
Et forløb hvor det individuelle udtryk bliver tydeligt, selv om udgangspunktet er præcis det samme!

Underviser: Nils G. Hammer

Et Skulptur Projekt for 5. - 6. klasse.

Mobiler – form og balance

28 nov - 2 dec 2016

MeD UDGANGSPUNKT I ALEXANDER CALDERS VÆRKER, SKAL VI ARBEJDE MED konstruktion af små MOBILER.

Vi skal arbejde med nonfigurative former, rummet imellem dem og de fortællinger der opstår, når man sætter elementer sammen. Projektet udfordrer den erfaring eleverne har om balance og giver mulighed for at afprøve nye løsninger.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne møder en legende og eksperimenterende kunstner de kan spejle sig i.
  • Eleverne lærer at arbejde med nonfigurative former og deres udtryk
  • Eleverne lærer om  farvesætninger og deres virkning.
  • Eleverne får viden om og erfaring med figurer i balance og de lærer om værktøj og  teknikker.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.