Tidligere billedprojekter 2016 |
Læs mere om Tidligere års billedprojekter
Et skulpturprojekt hvor der arbejdes med humor, forenkling og overdrivelse.
Undervisning: Med udgangspunkt i Dalis fantastiske billedunivers, skaber eleverne deres egne fabulerende væsner – tykke skabninger/dyr på meget tynde ben! Materialer: Tyk ståltråd, avis, malertape, akrylfarve.
Produkt: Skulptur på træplader
Underviser: Nils Hammer
Et tegne- og maleprojekt hvor vi sammen ser på, hvordan de store kunstnere har udtrykt følelser i maleriet. Er det mon følelser eleverne selv kender, hvad kan gøre dem glade, triste eller vrede?
Undervisning: Vi ser på farvebrug, motivvalg, penselføring osv.
Eleverne introduceres til farvelære og det at arbejde med skitsen og de maler deres egne billeder, hvor de udtrykker deres følelser i maleriet.
Produkt: Store akvareller
Underviser: Inger Winther
Et billedprojekt hvor vi gendanner og eventuelt “opdaterer” et af kunsthistoriens mesterværker med os selv som modeller.
Undervisning: Der arbejdes i grupper med opbygning af enkle scenografier med tilhørende rekvisitter, kamera og lyssætning.
Produkt: Fotos (printet på A3-fotopapir).
Underviser: Joachim von Westen
Et skulpturprojekt med udgangspunkt i græsk mytologi og med inspiration fra skulpturer af Rudolph Tegner.
Undervisning: Indblik i arbejdet med gipsskulptur og afstøbningsteknikker. Eleverne laver en arbejdsskitse som forlæg til deres egen skulptur.
Produkt: Papmacheskulptur – malet med latexgrunder så de ligner gipsskulpturer. Materialer: avispapir, ståltråd, malertape og træklodser
Samarbejdspartner: Statens Museum for Kunst
Underviser: Mim Birk
Produkt: Animeret tegnet selvportræt.
Intro: Hvad er stopmotion og hvad kan det bruges til. Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet – Flytteanimation, collageteknik som flytteanimation, tegnet animation, mix af teknikker.
Introduktion til Imotion og Imovie.
Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines, PES, Collage af Kirstine Roepstorff.
Opgaven lød på at lave et animeret selvportræt, med inspiration i emojis´enkle udtryk. Eleverne fortalte om sig selv, – hvad de var interesseret i og hvad de syntes er inspirerende – hjulpet på vej af spørgsmål som; hvad kan du lide at spise? – Hvad gør dig glad? Svarene tegnede vi mens vi i fællesskab talte om hvordan man laver interessant stopmotion med det. Der skulle ikke fortælles historier, men dykkes ned i øjeblikket hvor vi dyrkede en udvalgt visuel effekt. Vægt på udtryk & valg af materiale – Vi lavede lækkert flimmer og gav eksisterende materiale nyt udtryk med collage teknik.
Imotion er nemt at arbejde med og vi testede løbende. Alle tegnede sig selv, portrættet blev animeret , og brugt i stopmotion sekvenserne.
Der blev arbejdet i grupper, – godt at have flere hænder når der filmes. Alle grupper lavede et antal korte sekvenser som på 3. dag blev sat sammen i Imovie. Eleverne lærte at klippe, time og slette enkelte frames.
Det vigtigste er at eleverne får fornemmelse for de utallige muligheder stopmotion giver for at fortælle. Vi snakkede om hvordan man bla. kan bruge det til fremlæggelser i skolen.
Materialer: Ipads & Imotion, Ipad stativer, – Papir, tusher, sakse, blyanter, blade til udklip, linealer.
Et billedprojekt hvor fortiden møder nutiden og eleverne skaber en ny udgave af frisen på Thorvaldsens Museum. Undervisning: Vi besøger Thorvaldsens Museum og får et indtryk af hans samtid. Thorvaldsen var en superstjerne fra elevernes egen by København – en mand der kom fra en simpel arbejderbaggrund og blev verdenskendt. Vi arbejder med udgangspunkt i frisen der viser Thorvaldsens hjemkomst til København og kobler den med elevernes egne stjernedrømme.
Læringsperspektiver
Eleverne får kendskab til Berthel Thorvald, hans liv og arbejde og hans samtid.
Hvordan var Danmark dengang, hvordan opfattede vi os i forhold til verdenen?
Hvad vil det sige at være billehugger-hvad er en skulptur-en frise-en buste?
Eleverne lærer forskellige teknikker og arbejdsgange, der kan bruges til at skabe billeder. At det er muligt at lave gode billeder hvis du har en god ide og uden at man nødvendigvis skal være dygtig til at tegne eller male.
Eleverne lærer noget om billedudtryk, stil og balance i forhold til at skabe et “værk”
Eleverne lære også noget om at tegne og hvad der egen streg kan tilføre et udtryk, så det bliver “levende” at kigge på
Produkt: Stor fællesfrise – tegning, kul, kridt og gouache på papir.
Samarbejdspartner: Thorvaldsens Museum.
Underviser: Lise Urwald
Et grafikprojekt hvor der arbejdes med grafiske teknikker. Undervisning: Indføring i hvad grafik er? Tegneøvelser af mennesker, dyr og perspektiv i sort/hvid. Skraveringsteknikker ud fra Albrecht Dürer og Leonardo da Vincis tegninger og grafiske værker. Gennemgang af grafiske highlights indenfor kunsthistorien.
På andendagen i projektet besøg på Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, hvor grafiske værker fra Albrecht Dürer til Palle Nielsen blev fremvist.
Produkt: et grafisk værk
Læringsperspektiver:
Eleverne udvikler deres tegnefærdigheder
Eleverne lærer om grafiske virkemidler og teknikker og det at arbejde i sort/hvid.
Eleverne bliver bekendte med dele af kunsthistorien indenfor grafik, med fokus på renæssancen, dens idealer og tanker
Underviser: Inger Winther
Inspiration ”Bodies in Urban Spaces” – Willi Dorner og ”Tape Riot”.
Pez human Skateboard/ OK GO
I dette projekt har vi arbejdet med Stop motion film på ipads. Vi har brugt kroppen til at skabe skulpturer og billedudtryk og vi har tegnet streger med tape og på den måde skabt rum, med inspiration fra arkitektonisk og grafisk formsprog.
Vi har arbejdet på diverse overflader i det offentlig rum omkring Billedskolen og tilføjet filmene musik og lyde til sidst i processen.
Læringsperspektiver:
Underviser: Mim Birk
Assistent: Auli Valta
Med udgangspunkt i Alexander Calders værker, skulle vi arbejde med mobiler af blandt andet bemalet metal. Vi arbejdede med nonfigurative former, rummet imellem dem og de fortællinger der opstår, når man sætter elementer sammen.
Projektet udfordrede den erfaring eleverne har om balance og gav mulighed for at afprøve nye løsninger.
Læringsperspektiver
Et billedprojekt med inspiration fra Hockneys bog: Hemmelig Viden – genopdagelse af de gamle mestres tabte teknikker.
Vi har frigjort blikket og lavet billeder med ”multi vindue perspektiv” – billederne er taget med mange synsvinkler i forhold til forsvindings punkter, og dette giver en effekt af hvordan vores øjne i virkeligheden ser på ting.
Undervisning: Kunsthistorie, maleri, malerteknikker og hemmeligheder, som de gamle mestre benyttede sig af. Fotocollage og fotoprint og Iagttagelsers tegning. Vi brugte ipads til at tag fotos med.
Produkt: Fotocollage ca. 1 x 1 m
Underviser: Mim Birk
I klasseprojektet Den Nye By arbejdede eleverne med bygningsudsmykning. Inspireret af Poul Gernes, som nåede at udføre mere end 150 udsmykningsarbejder – blandt de mest kendte kan nævnes Palads Biograf og Herlev Hospital – arbejdede hver klasse intenst i tre dage. Børnene arbejdede rumligt/arkitektonisk den første dag, hvor de konstruerede deres egen bygning.
De følgende to dage stod i bemalingens og udsmykningens tegn. Bygningerne skulle males, udsmykkes og dekoreres, og med Mester Gernes i baghovedet arbejdede eleverne med kontrastfarver, graduerede farveforløb og simple, ofte geometriske, former.
Læringsperspektiver:
Monotopi, reduktionstryk med selvklæbende plastic, puslespil, fællestryk i lange baner, er nogle af de workshops på Grafisk Laboratorium, som elevene arbejdede med. Der blev arbejdet i sort/hvid og farvetryk.
Hver dag var der oplæg om grafiske værker og teknikker.
Eleverne arbejdede med egne og fælles tryk.
De grafiske teknikker er alle teknikker der kan udføres på skolerne.
Læringsperspektiver:
Hulemalerier (ca 30.000 år gl) og helleristninger (ca 4.000 år gl) er nogen af de billeder der har overlevet fra vores forfædre.
Hvad mon de har betydet ?
Forestil dig at de billeder vi laver på billedskolen bliver fundet om 4.000 år:
Hvilke billeder vil kunne fortælle vores efterkommere om det liv vi lever nu ?
Og hvis du skulle ridse en sten med ønsker for din fremtid, hvad er så det vigtigste at få med ? Penge – venner – berømmelse – en hund ?
Læringsperspektiv:
Dette projekt stillede spørgemålet; hvad er Stop Motion og hvad kan det bruges til?
Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet; tegninger der tegnes videre på, flyttefilms teknik og collage. Introduktion til programmet iMotion og iMovie.
Eleverne skulle lave et levende selvportræt, hvor de med Stop Motion teknik, på en sjov måde, fortalte om sig selv, hvad de interesserer sig for og hvad de syntes er interessant og inspirerende. Vi tegnede, mens vi i fællesskab talte om visuelle effekter ud fra små eksemper. Alle tegnede et super simpelt selvportræt med blyant, som blev animeret med forskellige ansigtsudtryk og humør.
Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines.
Læringsperspektiver:
Materialer: iPads & iMotion, iPadstativer, – papir, tuscher, sakse, blyanter, blade til udklip, lysborde, spejle.
Et projekt med fokus på det at tegne, fra almindelige klassiske øvelser, til tegning som du aldrig har prøvet det før.
Eleverne skulle fordybe sig og koncentrere sig og tage det at tegne et lille stykke længere end de har gjort det før.
De skulle battle og udfordre sig selv og hinanden, samtidig med at de havde det sjovt med at tegne.
Som en del af projektet var der en introduktion til DM I TEGNING: www.tegnefestival.dk
Læringsperspektiver:
Målet var, at alle skulle blive lidt bedre til at tegne og at eleverne forhåbentlig fik mod på at tegne mere efter projektet.
Siden tidenes morgen har universet omkring os optaget mennesket. På denne måde opstod astronomi og astrologi og senere begyndte nogle forfattere at skrive om liv på andre planeter.
Ludvig Holberg skrev i midten af 1700-tallet ‘Niels Klims forunderlige rejse’, hvor Niels finder en omvendt verden inde i jorden med flyvende planeter og alting gøres helt anderledes end i den menneskelige verden. Det er den første danske sciencefictionroman.
Andre forfattere som D.H. Wells og Jules Verne skrev science fictionromaner i midten og slutningen af 1800-tallet. Arthur C. Clarke skrev en række romaner, hvoraf ‘Rumrejse 2001’ blev en stor filmsucces. Star Wars universet og -historierne af forfatteren George Lucas fik et stort greb i publikum og blev filmatiseret i en række storslåede delvis animerede film fra 1980erne og fremefter.
I denne workshop er vi dykket ned i dette fremtidsunivers og har udvalgt os en figur. Rundt om denne figur har vi skabt vores egen historie og omsat den til en animationsfilm i flyttefilmsteknik.
Projektet startede med at klassen fik besøg af underviseren hjemme på skolen, eller de fik en introduktion til emnet her på Billedskolen. Vi talte derefter om figuruniverset i Star Wars historierne og skabte vores handling. Resten af ugen på Billedskolen i Tvillingehallen, har vi designet figurer og baggrunde. Til slut lavede vi filmoptagelse og optog dialog og lydeffekter
Læringsperspektiver:
I dette billedprojektet har eleverne arbejdet med begrebet Cyborg, en scienfictionskabning som er halvt menneske halvt robot. Mange forfattere og filmskabere har genem tiderne været opslugt af denne fantasikonstruktion, som appellerer til fantasien, til forestillinger og fortællinger om os mennesker som levende skabninger.
Eleverne har skabt deres egen lille skulptur (ca 30cm høj)
Læringsperspektiver:
Processen var ment til at udfordre eleverne både motorisk og intellektuelt og give dem oplevelsen af at den kunstnerisk skabende proces er et møde mellem leg, koncentration og fordybelse.
Et forløb hvor det individuelle udtryk bliver tydeligt, selv om udgangspunktet er præcis det samme!
Underviser: Nils G. Hammer
MeD UDGANGSPUNKT I ALEXANDER CALDERS VÆRKER, SKAL VI ARBEJDE MED konstruktion af små MOBILER.
Vi skal arbejde med nonfigurative former, rummet imellem dem og de fortællinger der opstår, når man sætter elementer sammen. Projektet udfordrer den erfaring eleverne har om balance og giver mulighed for at afprøve nye løsninger.
Læringsperspektiver:
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.