Mobile 2015Med inspiration fra Alexander Calder |
Et billedprojekt hvor vi på en enkel måde bygger og skaber figurer i bevægelse.
Eksperimenter med balance og bevægelighed, hvor vi arbejder både med den praktiske og den udtryksmæssige dimension – fra skitsen til opskalering og udførelse.
Inspiration: Alexander Calder
Underviser: Annemarie Fiig
Assistent: Bolette Thygesen
7. kl. fra Ålholm Skole, 5.u fra Christianshavns Skole, 6.u fra Langelinieskolen
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2015
I projektet har elverne beskæftiget sig med :
Mobilens virkemidler:
Nonfigurative former
Vinklen imellem dem (planer)
Rum og afstand mellem figurerne
Balance
Rytme
Bevægelse
Farver
Associationer / “historie”
Mobiletyper:
type 1: Flade figurer samlet asymmetrisk med led
type 2: Vægtstæger – symmetrisk ophængt
type 3: Vægtstænger – asymmetriske ophængt
Dag 1
Intro til Calders univers
Opgave: type 1 mobile (pap + klips + snor)
Intro til værktøj: bidetang, rundtang, fladtang Opgave: type 2 mobile (ståltråd + pap + tape + snor)
balancering + finish
Dag 2
Intro til materiale og teknik: metalplader og monteringsteknik Formskitse: stort ark m. variationer over cirkler, trekanter og klonede former snak om figurative & nonfigurative former samt associationer Udvælgelse af former til stor type 3 mobile Bearbejdning af former (opskalering, finpudsning mm) til skabelonbrug Opbygning i metal: Klip ud og monter metalstænger
Dag 3
Mobilens dele færdiggøres Sammenbygning af mobile (brug af ophæng) Til slut males mobilen (ophængt) med mat acrylmaling
Værktøj: Blyanter, tænger (bide-, flad-, rund-), sakse/metalsakse, syle + træklodser Materiale: Elefanttråd (30 – 60 cm), aluminiumsplade (f.eks fra et trykkeri), pap, malertape, papirklips, sytråd, A3 og A2 papir.
Læring:
At opleve og sætte ord på mobilers særlige egenskaber
At arbejde med linier, flader, mellemrum, bevægelse og udtryk
At forholde sig til former og farvevalg I forhold til æstetik og betydning
At erfare og lære at arbejde bevidst med balance og bevægelse.
At bruge skitsen som vigtigt værktøj
At blive fortrolig med teknikker: metaltråd, metalplader, sammenføjninger
Erfaringer fra undervisningen:
Eleverne havde stor glæde af den klare opdeling i faser, så de kun skulle forholde sig til én problemstilling ad gangen. Især en fordel i forhold til at få alle med.
Vi prioriterede at eleverne fik introduceret og afprøvet værktøjet i mindre grupper.
Det gjorde det muligt at fejlrette og vejlede så alle blev selvhjulpne.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.