Mennesker i nutiden

Et tegneprojekt

Mennesker i nutiden

Et tegneprojekt

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2015
  • Mennesker i nutiden
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2015   >   Mennesker i nutiden
14 sep - 30 sep 2015

Mennesker i nutiden / Renæssancen

Inspiration /  Albrecht Dürer, Leonardo da Vinci, Botticelli, Breughel

Et tegneprojekt hvor eleverne har  arbejdet med studier af kroppen; ansigter, hænder, fødder, beklædning.
Tegning af kroppens former i bevægelse ved hjælp af Albrecht Dürers tegnestudier, der illustrerer og forklarer kroppens opbygning og brug af tegnegitter.

Tegning og tegneteknikker og med forskellige materialer; kul, fedtstifter og tusch.

Produkt: Megategning i sort/hvid.

HVEM

Tove Ditlevsens Skole 5. kl. - Lergravparkens Skole 5. kl. - Lundehusskolen elever fra 6. årgang

HVORNÅR

Uge: 38, 39 og 40 - 2015

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Inger Winther, Underviser
Morten Plesner,

Tidligere billedprojekter 2015

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2015

Som forberedelse til projektet medbragte hver elev to fotos i form af sort/hvide prints, der viste en situation med en person og en med flere personer.

Situationerne skulle have en betydning for eleven. Det kunne være familiefest, cykeltur, i sportshallen, med vennerne, i frikvarteret, sommerferie. Ideen var at få nutidens liv, personlige tanker og beklædning med i projektet, også i dialog med Renæssancen.

  • dag 1. Gennemgang af Renæssancen som periode med dens tanker og idealer og fremvisning af værker af Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Breughel, Botticelli m.m. Gennemgang af tegneredskaber, skraveringsteknikker, lys og mørke

Renæssancen idealer var Antikken, at tegninger og billeder skulle illustrere virkeligheden. Der blev i perioden udført mange tegnestudier og redskaber, som andre kunne lære af og bruge bl.a. leddukken, der forestillede et menneske, en mand eller kvinde.

Ved hver tegneøvelse gennemgang af proportionsstudier af Dürer og da Vinci som hjælperedskaber til at kunne tegne “det man ser”

Tegneøvelser i skitsebogen; tegn din hånd, med blyant – tegn din sko, med cyklop – tegn dit ansigt, med kul – tegn det tøj du har på/beklædning med oliestifter – tegn din sidemand med sort tusch.

  • dag 2. Gennemgang af kroppens opbygning og former ved eksempler fra bl.a. Dürers “Dresdner Skizzenbuch”, da Vincis “Vitruviansk menneske” og skelet

På ternet papir tegnes der efter model ved tegnegitter for at lære at tegne stort og igen at tegne det man ser

På ternet papir nummer to tegnes efter medbragte fotoprint med en person for at lære at forstørre

  • dag 3.

Megategning

Efter medbragte fotoprint med flere personer tegnes på stort papir 90cm x 180cm, hvor materialerne var blyant, cyklop og oliestifter.

Det var personernes udtryk, bevægelse, beklædning og det at tegne stort uden hjælperedskaber i sort/hvid + skravering og struktur, der var på spil.

DSC_2936

Elever fra Lundehusskolen og Lergravparkens Skole til fernisering på Billed­skolen

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.