Grønne huse – bæredygtig arkitekturEt arkitekturprojekt |
Dag 1 – Intro til Hundertwasser, eleverne tegnede og malede vi med caran dache aquvarelle farver på medbragte print af bygninger fra deres lokalområde og lavede arkitektur-healing med vindues-rettigheds-aktiviteter og forvandlede dem til grønne huse.
Dag 2 – Intro til BIG, eleverne byggede deres grønne husmodeller trin for trin i grupper af to. Vi brugte pap og papstrimler til at skabe moduler og byggeklodser. Vi tog udgangs punkt i organiske former til de grønne elementer og brugte grøn kardus.
Dag 3 – tilføjede de Hundertwasser inspirerede mønstre og farvede deres modellers facade og byggede deres huse færdige. De valgte hvor deres hus skulle bygges og med hjælp af blue screen tog de et billed af deres model.
På ipads brugte vi Greenscreen appen ”Chroma Key”.
Byggematerialer brugt til huserne:
Pap, pap strimler, grøn kardus og papir, gennemsigtig farvede pap og posca tuscher.
Læringsperspektiver:
4. - 5. klassetrin.
Uge 19, 20 eller 21 - 2017. Mandag, tirsdag og onsdag kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen.
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2017
Planen holdt overordnet, men Mim måtte ændre i planen fra 1´ste til anden uge. Hvis Mim havde kunne have baggrundsbilleder der lå klar til brug, så skulle eleverne ikke bruge tid til at finde dem og har kunne man have sparet lidt tid.
Byggeklodsmodellen holdt fint – således at eleverne arbejdede på deres enkle byggeklodser undervejs ( samlet på bakker) som de så brugte til at samle/ skabe deres færdige bygning sidste dag.
Eleverne forstod godt Hundertwassers ideer, f.eks det med vinduer-rettigheder og sammenhængen fra Hundertwasser og til BIG, som også er inspireret af Hundertwasser. Eleverne kunne anvende det de lærte om arkitekternes arbejdsmetode til deres egne værker.
Eleverne fik tegnet, skitseret, malet, arbejdet med dekoration og 3D-modeller. Det var muligt for alle at være med på deres niveau – der var plads til differentiering.
De to sidste klasser havde billeder med – den første blev meldt til for sent og kunne der for ikke nå det.
Man kunne arbejde med rum og størrelsesforhold og privatsfærde, som optakt til projektet og man kunne tænke en opgave hvor eleverne var ude og se på arkitektur i et af de nye områder i København (Nordhavnen) og kunne give udtryk for hvad de synes om og oplever i forhold til ny arkitektur.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.