Design – skæve ideer og gode løsninger

Et designprojekt

Design – skæve ideer og gode løsninger

Et designprojekt

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2017
  • Design – skæve ideer og gode løsninger
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2017   >   Design – skæve ideer og gode løsninger
16 jan - 1 feb 2017
  1. Design handler om at løse problemer eller opfylde et behov. Men hvordan får man gode idéer ? Designer en flot form og finder de rigtige materialer ? Noget design er nye måder at lave ting vi allerede kender, mens andet design udspringer af nye skæve idéer eller smarte løsninger.

I forløbet har eleverne løse en konkret opgave:
A. ”En sikker beholder til et æg”
– og afprøve om løsningen virker !

Herefter har vi arbejde med visioner, idéer og design:
B. ”Fremtidens sofahjørne” – idéer til et helt nyt møbel for børn og voksne
– skitse og model i 1:10

Læringsperspektiver:

  • Eleverne har lært hvordan kan man analysere et problem før man designer
  • Eleverne har lært om skitsering og designproces
  • I processen indgår modelbyggeri i skala 1:10
  • Eleverne har beskæftiger sig med formsprog, materialevalg, miljøhensyn mm
  • Gennem samtaler undervejs overvejer eleven:
    Hvad synes jeg selv er godt design ?

Underviser: Annemarie Fiig

DELTAGERE

4. kl fra Peder Lykke Skolen, Husum Skole og Skolen i Sydhavnen

HVORNÅR

Uge: 3, 4, eller 5 - 2017. Mandag, tirsdag og onsdag kl. 9-13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

Eleverne skal medbringe: ydermål + udprintet foto af familiens sofa(hjørne)

Tilmeldingen er åben fra 13. maj til 17. juni 2016

Tidligere billedprojekter 2017

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2017

"Design - Skæve idéer og gode løsninger"

Dag 1
Indledning med kort snak: “Hvad er design ?” 
Opvarmningsøvelser: beholdere til æg
a. En beskyttende beholder (matr.: papir, tape og hæfteklammer)
b. Et æggebæger til at servere et æg i (matr.: pinde, ståltråd, kokosbast mm)
Afslutning: Hvad udmærker de forskellige æggeholdere sig ved ?
TEST: hvilke papirbeholdere beskytter æggene når de kastes  ned fra 5 m´s h ?

Dag 2
Intro til den store opgave: at designe et alternativ til sofahjørnet
Billedeksempler i AV-rummet m. eksempler på indretning og fællesskaber
Eleverne skitserer (i grupper af 3) hvad de vil bygge som model

Eleverne er 1. dag blevet fotograferet i stående/siddende/kravlende stilling
De laver en skalafigur (1:10) af udprintet foto (klippes ud og monteres på fod)

Introduktion til modelbyggeri (skala 1:10) ca 25 x 35 cm bund, 30 cm høj
Kort gennemgang af matr. og fif (nogle matr. kendes allerede fra 1. dag)
Alt skal bygges så det passer i str. til figurerne (kan også måles med lineal)

Holdene bygger, maler, monterer…..

3. Dag
….fortsætter arbejdet med modelbyggeriet.
Nogle få har tid til at tegne/skrive en reklame for deres design

Præsentation af idéer og snak om hvad design er + hvad kan lade sig gøre

– kan man bygge et æggebæger af skumgummi og ståltråd ?
– eller af gasbeton og elefantsnot
– hvordan laver man stabile konstruktioner af papir ?
– eller af grillspyd og skumfiduser ?
– Modellervoks og naturpinde
– Design: hvordan noget virker & hvordan det ser ud
– Æggeholder….mon ægget (i papir) holder til 5 m frit fald ?
– I gang med modellen (bagvæg og gulve males først)
– Modellens gulv er en flad kasse man kan skære huller i
– Modellen har sider man kan lægge “bjælker” på tværs
– Eleverne får faglige fif
– Små detaljer holdes på plads mens det limes
– Grupperne præsenterer deres rum

Fernisering på Billed­skolen

Peder Lykke Skolen, 4.v, 16.-18.januar 2017. Evaluering af forløb på Billedskolen.
Sjovt, kreativt, flot, sjovt at designe.
Det var svært at lave æggeholder,  udfordrende, hyggeligt i værkstedet.

Troede ikke at vi kunne fylde rummet, der skulle samarbejdes.
Kommer til at tænke på det, når jeg kommer hjem. Det er lidt mærkeligt.

Vi havde ikke helt tid nok.

4.u. Husum Skole:

Megasjovt, udfordrende, mange ideer, svært nogen gange, specielt der hvor man skulke lave beholder til æg, kunne godt lide det, det sjoveste var det med æggene, fantastisk oplevelse-jeg var virkelig kreativ, kreativt med æggene, sjovt, har lært rigtig meget, mulighed for at indrette eget rum-sjovt, “i går aftes kunne jeg ikke falde i søvn fordi jeg glædede mig så meget til at komme igen”.

4.V Skolen i Sydhavnen

Mega sjovt, lavet ting vi ikke har prøvet før. Det handler ikke kun om at pynte men også funktionen. Har opdaget at det ikke kræver mange materiale at lave noget sjovt og det har været spændende at skulle udnytte rummet. Forsøget med ægget, gjorde at man blev bedre til at lave små ting. Vi skal huske at starte med at bygge store ting og bevare overblikket.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.