Ny ByEt arkitekturforløb 3.-4. kl. |
I billedprojektet Ny By arbejdede eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tog afsæt i den østrigske billedkunstner og arkitekt, Friedensreich Hundertwasser, der med sine intense farver, stædige modvilje mod lige linier og sin brug af træer og planter, som en del af bygningernes arkitektur, har sat sit tydelige præg på bybilledet flere steder i verden.
Der blev arbejdet i grupper à 3-4 elever.
Børnene arbejdede rumligt/arkitektonisk, og konstruerede deres egen bygning.
Det var selve bygningerne (facader, tage, teresser etc.), der blev arbejdet med; det var således ikke et “dukkehus-projekt”, hvor der skal konstrueres og indrettes værelser.
Bygningerne blev malet, udsmykkes og dekoreres.
Endelig blev bygningerne arrangeret, så de dannede en sammenhængende by(del).
Læringsperspektiver:
Skoleklasser 3.-4. klassetrin
Uge 43 - 2017, tirsdag, onsdag og torsdag, eller 44 eller 45 - 2017. Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage fra kl. 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2017
Dag 1
09.00 – 09.30 Arkitektur og udsmykning i det offentlige rum og Introduktion til Hundertwasser
09.30 – 10.00 Hvordan bygger man en arkitektonisk model? Introduktion til byggematerialer: Skumpap, karton, hobbyknive, limpistoler, pap-vinkler, malertape etc.
10.00 – 10.1510-pause
10.15 – 11.00 Der arbejdes med modelbygning
Grupperne kan vælge at tegne skitser, men kan også vælge at bruge de forskellige kasser o. lign., de har til rådighed, til at arbejde sig frem til en grundform for bygningen – altså en slags rumligt skitsearbejde
11.00 – 11.45 Frokostpause
11.45 – 12.45 Der arbejdes med modelbygning
12.45 – 13.00 Oprydning og tak for i dag
Dag 2
09.00 – 10.00 Modellerne færdiggøres inden 10-pausen
10.00 – 10.1510-pause
10.15 – 11.00 Kort introduktion til Hundertwassers intense palet.
Valg af farver og optegning af felter.Påbegyndelse af bemaling
11.00 – 11.45 Frokostpause
11.45 – 12.45 Der arbejdes videre i værkstedet
12.45 – 13.00 Oprydning og tak for i dag
Dag 3
09.00 – 10.00 Der arbejdes videre med bemaling/udsmykning.
Akvarelpapirer (eller andet, ikke for tyndt papir) males, én farve pr. ark, gerne flere ark. Disse klippes til mindre stykker og limes på bygningen, som mosaik. Enten inden for nogle af felterne, eller på de tykke, mørke streger, rundt om felterne
Derudover skal beplantning (græs, træer og buske), samt eksteriøre effekter, som springvand, gyngestativer, bænke og svømmebassiner, konstrueres og tilføjes
10.00 – 10.15 10-pause
10.15 – 11.00 Der arbejdes videre med bemaling/udsmykning, beplantning og eksteriøre effekter
11.00 – 11.45 Frokostpause
11.45 – 12.30 De sidste penselstrøg, mosaikker og eksteriøre effekter tilføjes
12.30 – 12.45 Oprydning
12.45 – 12.59 Kort evaluering – én elev fra hver gruppe fortæller om deres arbejde med bygningen.
Hvordan blev bygningen i forhold til den oprindelige idé?
Hvordan var det at arbejde som arkitekter og udsmykningskunstnere?
Hvad var svært?
Hvad fungerer bedst/hvad er gruppen gladest for ved deres bygning?
13.00 Farvel, tak for i dag – vi ses til ferniseringen :-)
Matreialer
Pap, gerne store, reelle stykker
Papkasser af forskellige størrelser
Foam board
Bølgepap
Blyanter og tuscher til skitsering optegning
Hobbyknive
Sakse
Div. papirvarer (fra depotet)
Maling
Pensler
Paletter
Hårtørrere (så kan man hurtigere få malingen tørret, hvis der skal flere lag på)
Afdækning
Tape, div.
Limpistoler
Sakse
(Plade)vat til græs, buske og trækroner (males grønt, helst med flere nuancer af grøn … eller hvilke farver blade, der er tale om)
Blomsterpinde, eller rigtige smågrene (2-5 mm.) til træstammer
Evt. Silk Clay (kun i små mængder til dekoration, ikke til selve konstruktionen)
Forskellige genbrugsmaterialer til eksteriøre effekter (f. eks. propper, sugerør, perler …)
Pap-vinkler til forstærkning indvendigt – ret vigtigt for konstruktionen.
Div. plastikflasker m.v., til kupler, tårne etc. Flaskerne må ikke bruges i deres fulde form (det bliver for tydeligt), men toppen af en flaske kan eksempelvis blive et flot tårn. Det kan være svært at få malingen til at fæstne ordentligt på den glatte plast, hvilket kan undgås ved først at pensle et lag alm. hobbylim på, inden den males
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.