Byg et billede

Et billed­projekt for 5. 7.-klassetrin.

Byg et billede

Et billed­projekt for 5. 7.-klassetrin.

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2020
  • Byg et billede
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2020   >   Byg et billede
13 jan - 30 jan 2020

Med Inspiration fra den tysk-schweiziske kunstner Paul Klee (1879-1940) har eleverne bygget et interaktivt billede, et værk hvor beskueren kan flytte rundt på billedelementerne. På baggrund af flere forskellige mindre øvelser,  har eleverne skulle lege og eksperimentere med både form og farver. De skabte herefter former/ brikker, som indgik i det fælles interaktive installationsværk.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev introduceret for forskellige billedkunstneriske teknikker og kreative processer.
  • Eleverne fik mulighed for at udforske, undersøge, lege og eksperimentere med farver og former på forskellige måder.
  • Eleverne lærte om Paul Klee og hans måde at udtrykke sig på og bruge farver.
  • Eleverne lærte at iagttage og se på ting på en ny måde.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne arbejdede både selvstændigt og sammen om at skabe et værk.

HVEM

Skoleklasser 5.-7. klassetrin fra Nyboder Skole, Kildevæld Skole og Katrinedals Skole

HVORNÅR

Uge 3, 4 eller 5 2020. Mandag, tirsdag, og onsdag. Alle dage kl. 9-13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Mim Birk, Underviser
Bolette Thygesen, Undervisningsassistent
Auli Linnea Valta, Undervisningsassistent
Joachim von Westen, Underviser

Tidligere billedprojekter 2020

Læs mere om Tidligere billedprojekter 2020

Dag 1:

Hvad er et logo og hvad er initialer?

Vi brugte elevernes initialer som udgangspunkt til at finde nogle nye og spændende former.

  1. De tegnede deres egne forbogstaver, som blev brugt som skabelon til at tegne af efter flere gange i processen!
  2. Farveøvelser: Eleverne trak en farve og udfyldte alle felterne på deres tegning – hvor mange forskellige nye farver kunne de finde? (Her brugte vi  akvarelfarver).

Dag 2

  1. Alle Trak en “Bauhaus-form”, (Forklar!) som de brugte som vindue/lup til at gå på opdagelse i deres “initialbillede” og finde de mest spændende detaljer. Herefter tegnede  de to udvalgte detaljer/former og nummererede alle formerne.
  2. Så forstørrede de formene op ved hjælp af overhead på et stk. A2 skumpap.
  3. Imens de ventede på at kom til overheaden, lavede de farveprøver klar til næste opgave. De malede formerne med udgangspunkt i de farver de havde fundet i den tidligere opgave. (Her brugte vi akvarel-farveblyanter).

Dag 3

  1. Eleverne skrev nummer og navn på bagsiden af alle former og limede magneter bagpå.
  2. Så skar de formerne ud med hobbykniv.
  3. Til sidst malede deres former med akrylmaling.

 

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.