Tidligere billed­projekter 2020

Afviklede billed­projekter 2020

Tidligere billed­projekter 2020

Afviklede billed­projekter 2020

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere billed­projekter 2020
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere billed­projekter 2020
6 jan - 1 apr 2020

Tidligere års billedprojekter

Læs mere om Tidligere års billedprojekter

Et billedprojekt for 5. 7.-klassetrin.

Byg et billede

13 jan - 30 jan 2020

Med Inspiration fra den tysk-schweiziske kunstner Paul Klee (1879-1940) har eleverne bygget et interaktivt billede, et værk hvor beskueren kan flytte rundt på billedelementerne. På baggrund af flere forskellige mindre øvelser,  har eleverne skulle lege og eksperimentere med både form og farver. De skabte herefter former/ brikker, som indgik i det fælles interaktive installationsværk.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev introduceret for forskellige billedkunstneriske teknikker og kreative processer.
  • Eleverne fik mulighed for at udforske, undersøge, lege og eksperimentere med farver og former på forskellige måder.
  • Eleverne lærte om Paul Klee og hans måde at udtrykke sig på og bruge farver.
  • Eleverne lærte at iagttage og se på ting på en ny måde.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne arbejdede både selvstændigt og sammen om at skabe et værk.
Et billedprojekt for 2.-3.- klassetrin

Farvernes Verden

13 jan - 30 jan 2020

I dette projekt har vi kigget på farver fra mange forskellige vinkler. Hvilken farve har himlen lige nu? Hvilken farve kan den også have? Hvorfor er himlen blå? Og hvorfor kan en kunstner finde på at male himlen og træerne i helt unaturlige farver?

Vi har arbejdet med mange mindre øvelser og bl.a. talt om farvecirklen og farvernes forskellige karakterer. De mange øvelser er undervejs blevet samlet i en farvebog, som hver enkelt elev havde med sig gennem hele forløbet..
Vi studerede en kunstners farvevalg – farvepalet og eleverne fik hjælp til at blande nogle af farverne og malede til sidst deres egne billeder, hvor de “lånte” kunstnerens palet.

Læringsperspektiver:

  • At blive fortrolig med farvecirklen og lære at blande farver
  • At undersøge om ting (himlen, træerne mm.)har den farve vi tror
  • At se eksempler på hvordan kunstnere bruger farver
  • At tale om hvordan farven virker i billedet
  • At male vores egne billeder, hvor vi “låner” en kunstners palet
Et billedprojekt for 3.-5- klassetrin

Mennesker fra alle vinkler

18 feb - 4 mar 2020

Vi lærer hvordan man konstruerer en figur fra bunden, så man kan tegne mennesker fra alle vinkler. Vi skitser, måler og iagttager og  tegner figur i 1:1. Inspiration er hentet fra den amerikanske kunstner Ronald Brooks Kitaj, den danske kunstner Morten Schelde og den tyske tegner Kati Rickenbach m.fl.

Læringsperspektiver:

• At forstå hvordan en figur bygges op.

• Forståelse for kroppens og ansigtets proportioner.

• At tegne bevægelse og udtryk.

• At tegne og forstørre en skitse op ved hjælp af et grid.

• At tegne efter levende model.

Et billedprojekt for 4.-6. klassetrin

Mikro-makro

18 feb - 4 mar 2020

Mikro-makro er et projekt hvor børnene undersøger størrelsesforhold. Vi leger fiktive videnskabsmænd og opfinder små parasitter, som vi lægger i syltetøjsglas. Der hældes vand på glasset, som senere farves med ecoline. Parasitterne beskrives: Hvad lever de af? Hvor lever de henne? Så skal de navngives som art!
Derefter laver vi “naturhistoriske”tegninger som farvelægges med akvarel.
Til sidst skal parasitten forstørres. Det sker ved, at den bliver lagt på en overheadprojektor og lyst op på et stort papir, hvor omridset af den tegnes. Silhuetten males sort og resten af papiret får en stærk og skrigende farve.

Læringsmål:

  • Eleverne bliver bekendt med en anderledes tilgang til det at skabe et visuelt udtryk, – hvor leg, fantasi, eksperiment og faglighed blander sig, både i processen og i det færdige udtryk.
  • Eleverne  arbejder med flere forskellige teknikker og udtryksformer og kommer undervejs i forløbet til at lære om samspillet mellem disse.
  • Eleverne træner iagttagelsestegning, men også det at tage bevidste valg i billedprocessen bl.a. mht. farver og komposition.
Et billedprojekt for 5.-6. klassetrin

FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?

9 mar - 25 mar 2020

Et billedprojekt, hvor farver som værktøj er i centrum. Hvordan brugte man farver i Middelalderen, Renæssancen, Romantikken, Modernismen i europæisk kultur. Hvordan bruges de i Japan, Mellemamerika, New York, Indien, Lapland og lige nu og her,  hvor vi er i dag?
Projektet indeholder tegning, farvelære, kolorering og cut-outteknikker

Læringsperspektiver:

  • At blande farver, de lyse og mørke, de transparente og de dækkende.
  • At arbejde med farver med forskellige tegne og maleredskaber.
  • At kolorere en tegning, hvor linjen er printet i forskellige farver, for derved at se farvernes virkninger. Hvad vil de?
  • At udføre et cut-out billede, en farvesymfoni, hvor gentagelse af en figur, udført i forskellige farver, er i centrum.
  • At blive bevidst om farver og deres signalværdi i det offentlige rum og i det private, på beklædning, reklamer, malerier i kunsten m.m. Hvad kan farverne bruges til og hvad kan de fortælle?
Et kunst- og designprojekt på T-shirts - for 7.-9. klassetrin.

Tøjværk

9 mar - 25 mar 2020

I dette projekt skal eleverne omskabe T-shirts hvor de  arbejder med mange forskellige materialer og teknikker. De skal tegne, male, skrive, klistre og brodere, hæfte, rive og rimpe, hvis de tør gå hele vejen! Eleverne skal udtrykke holdninger eller indre poesi, gennem tekst og tegninger og ide-udvikle ud fra deres egen fantasi, frem  til et færdigt produkt/værk.
Inspiration fra følgende kunstnere og designere: Den franske modeskaber Vava Dudu og den amerikanske grafiske designer Isa Beniston – der begge har interesse for krydsfeltet mellem design og kunst, udtrykt gennem tekstiler og beklædningsgenstande.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne vil lære at ide udvikle fra skitse til værk ud fra et givet startprodukt.
  • Eleverne vil lære at lade sig inspirere af og bruge forskellige materialer.
  • Eleverne vil få udfordret deres tanker om brugsværdi.
  • Eleverne vil få kendskab til grænsefeltet mellem design og kunst  samt designeres og kunstneres arbejde og filosofi.
Billedprojekter på Billedskolen i Tvillingehallen foråret 2020

Billed­projekter for Skole­klasser foråret 2020 – Aflyst!

26 mar - 6 maj 2020

Projekterne udbydes til alle folkeskoler og specialskoler i København. Projekterne er et gratis tilbud til alle kommunens skoler og der er derfor også et projekt til din skole! Pga. Corona-situationen har nedenstående billedprojekter desværre måttet aflyses!

Specialklasseprojekt 2020 – aflyst Mig og mine venner i Farver – Aflyst Farver i arkitek­turen – Aflyst! Ny kunst – Aflyst! Figur- og karakterudvikling – Aflyst! Planternes verden – aflyst! Nyt Land – Aflyst!
Et skulpturprojekt for 5.-8. klassetrin

Skulptur

8 jun - 24 jun 2020

I projektet “Skulptur i stor skala” har vi arbejdet med  skulpturer sammensat af få former: cirkler, skiver og rør. Formerne blev bygget af ståltråd/peddigrør og “polstret” med avispapir og malertape. Afslutningsvis malede vi figurerne eller dekorerede med kulørt tape.
Som ekstraopgave lavede eleverne en optegning af den færdige skulpturs skygge (udendørs i solskinsvejr) og malede skyggen sort

Vi hentede inspiration hos bla. den amerikanske kunstner Tara Donovan, der arbejder med “generativ kunst” (værker, der vokser ud af de muligheder der opstår når man har et stort antal af et enkelt materiale/element). Som Tara Donovan valgte vi at springe skitsefasen over og gå direkte i gang med at afprøve selve materialet.

Materialer: ståltråd, peddigrør, tape, acrylmaling

Læringsperspektiver:

  • At se på udvalgte kunstneres værker og tale om hvilke virkemidler kunstnerne har brugt
  • At lære en ”byggeteknik”, der kan omskabe ståltråd, avispapir og tape til store konstruktioner
  • At opleve at fordybe sig og eksperimentere med materialet
  • At samarbejde om et nonfigurativt udtryk
  • At skabe et skyggebillede (2D til 3D) af den færdige skulptur

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.