Actiontegning – foråret 2019Et tegneprojekt for 5. - 7. klassetrin |
Alle kan tegne og alle har deres egen streg.
Vi har tegnet på mange forskellige måder og med mange forskellige materialer, bla. tape.
Vi har udforsket stregerne og hvad stregerne kan. Vi har tegnet ud over papirets grænser og brydt A4 tyranniet!
Øvelserne tog udgangspunkt i udvalgte kunstneres måder at udtrykke sig på gennem tegning.
Inspiration fra bla. Tomoko Takahashi; Street art; Al Masson; Tony Cragg; Annemette Lichtenberg; Trine Boesen
Læringsperspektiver:
Skoleklasser 5. - 7. klassetrin
Uge 11, 12 eller 13 - 2019. Alle dage kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2019
Dag 1:
Vi startede med tre varme-op-tegneøvelser:
Eleverne skulle trække en siddeplads, hvor bordet var gjort klar med stof, hængt over stolene. Inden under stoffet, foran hver stol, lå der små ting klar, som de skulle tegne.
Eleverne skulle forstørre deres tegning nr. 3. op til A2 ved hjælp af overhead. Tegningerne blev så tegnet op med pensel og sort blæk.
Dag 2:
Opgaven: Tape Installation. Tegn med “strømpetape” ud på vægge, gulv, borde – og ud i luften.
Vi filmede processen med timelapse.
Så tapede eleverne deres vej til skole, symboliseret af en stol, der stod på et bord midt i rummet!
Vi startede med at lave forberedelser til opgaven: skitser af elevernes hjem og deres vej til skole.
Derefter trak de hver især en post, et sted, hvor de skulle starte med at taper deres hjem op, inden de banede vejen til skolen.
Vi afsluttet dagen med at tegne installationen:
Forsynet med tegneunderlag, A3-papir, et vindue og kul, – tegnede eleverne en bid/ detalje, af deres installation. Bidderne blev hængt op på væggen undervejs som puslespilsbrikker, hvor deres tegnede streger skulle mødes!
Dag 3:
”Action drawing”
Kæmpe fælles tegning bygget op i flere lag.
Værket var bygget op i forskellige etaper:
Vi gjorde et stort gulv område klar til eleverne, med papirbaner tapet sammen som et kæmpe papirark.
Vi filmede ovenfra på timelapse for at dokumentere processen.
Eleverne arbejde både i grupper af 2/3 og individuelt. Nogen gange var alle i gang på samme tid.
Hver gang de skulle gøre noget nyt, forandrede og udviklede værket sig.
Da billedet blev bygget op i flere forskellig lag, blev der på den måde skabt flere forskellige billeder undervejs, som alle blev dokumenteret på filmen.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.