Se og tegnEt tegneprojekt for 4. - 5. klassetrin |
I projektet arbejder vi som udgangspunkt med verdens enkleste tegneredskaber: blyant og papir og dyrker nogen af de mange udtryksmuligheder det rummer. Vi arbejder intensivt med iagttagelsestegning og taler om gode fif, til at få tegnet det man ser.
Efter de individuelle tegneøvelser går vi videre med et fælles motiv, hvor alle bidrager til et stort fælles værk og vi bringer det vi har erfaret igennem iagttagelsestegningerne, i spil.
Læringsperspektiver:
Dyvekeskolen 5.b, Lykkebo Skole 4.v, Gasværksvejens Skole 4.v
Uge 18 - 2019: mandag, tirsdag og torsdag. Uge 19 eller 20 - 2019. Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Annemarie Fiig, Underviser
Bolette Thygesen, Undervisningsassistent
Dag 1
Blyantens muligheder:
Vi kigger kendte kunstnere over skulderen og laver en “blyantspalet”
Iagtagelsestegning – enkle genstande
Dag 2
Iagtagelsestegning – rum (evt udendørs)
Idéskitsering til fællesbillede
Dag 3
Arbejde med stort fælles værk
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2019
Dag 1
Intro til Morten Scheldes tegninger, hans brug af (farve-)blyanten på indfarvet papir. Vi nærstuderer originalgrafik og skraveringsteknik.
Opvarmningsøvelser:
A. Blyantstype-test (3H til 6B), skalaforløb LYS-MØRK, skråskravering +
9 free-style skraveringer (kruseduller, prikker, bølger mm)
B. Tegn grundformer (cylinder, kube mm) efter valgte objekter
I gang med det fælles værk:
Blandt et broget udvalg af genstande valgte hver elev en ting de ville tegne (første uge talte vi, under udvælgelsen, om hvilken person de valgte genstande kunne tilhøre/portrættere)
Eleverne havde god tid til at tegne en iagtagelsestegning af genstanden.
De elever der havde tid tilovers malede de store ark (fortyndet ecoline).
Efter undervisningen kopierede vi tegningerne på transparenter (op- / nedskalerede efter behov). Vi lavede en monteringsplade med 8 felter + 8 stk overhead (svarende til de store akvarelarks dimensioner) . Motiverne klipppedes ud og vi lavede en komposition + tilføjede få linier, der angav et rum (vægge og gulv mm).
Dag 2
Eleverne deltes op i grupper (svarende til de genstande der var på det enkelte felt). Efter tur tegnede de (v.h.a. overhead) op på de farvelagte akvarelark med en farveblyant.
Elastik-opgave i ventetiden: farvelæg din tegning (posca på transparent)
Herefter gik eleverne i gang med skravering på de store ark…..
Dag 3
….de fortsatte arbejdet fra dagen før. Undervejs stoppede vi op og lagde arkene ved siden af hinanden for at vurdere helheden + tale om hvor der var brug for ekstra hænder.
Eleverne virkede engagerede i arbejdet, tilfredse med at arbejde sammen om billedet og stolte af det store billede, der kom ud af det.
To af klasserne synes det var “lidt kedeligt” i starten men det så ud til at opvarmningsøvelserne gav pote, da de skulle i gang med det fælles værk.
Eleverne fik ret vid mulighed for at digte “skraveringsteknikker” hvilket hjalp på at holde gejsten oppe.
Som en ekstra bonus fik den sidste klasse fra Gasværksvejens Skole, mulighed for at hilse på Morten Schelde, der kiggede forbi til ferniseringen.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.