Skyggelaboratorium

Et samtidskunstprojekt for 7. - 9. klassetrin

Skyggelaboratorium

Et samtidskunstprojekt for 7. - 9. klassetrin

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere Billed­projekter 2019
  • Skyggelaboratorium
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere Billed­projekter 2019   >   Skyggelaboratorium
14 jan - 30 jan 2019

Skyggelaboratoriet om TID – en ruminstallation af simple materialer, lys, lyd og bevægelse.

I Skyggelaboratoriet opbyggede vi en ruminstallation af simple materialer og tilsatte lys og bevægelse.
Projektet blev inspireret af den amerikanske kunstner Sarah Sze´s (1969 – )  værk ”Timekeeper” og den sydafrikanske kunstner William Kentridge (1955 – ) ”Refusal of time”.

Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærte om brugen af lys og skygge i deres værker.
  • Eleverne lærte om teknikker bag skyggeteater.
  • Eleverne lærte hvordan man kan projektere et billede eller film på forskellige former og overflader.
  • Eleverne oplevede hvordan de kunne få idéer ud fra et tema.
  • Eleverne lærte om strukturer og konstruktion af 3D form og hvordan man kan bygge en 3-dimensionel model/Installation med forskellige materialer.
  • Eleverne lærte de teknikker man kan bruge, når man skaber forskellige former og figurer af papir.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • De fik sparring i hvordan de kan omsætte begreber til konkrete billeder.
  • Eleverne havde mulighed for at lære hvordan man kan lave en lille stopmotion film på iPad.

HVEM

Elever fra 7. Kl. på Katrinedal Skole og + 8. Kl. på Damhusengens Skole

HVORNÅR

Uge 3, 4 eller 5 - 2019- Mandag, tirsdag og onsdag - alle dage kl. 9 -13

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Annemarie Fiig, Underviser
Mette Ussing, Underviser
Mim Birk, Underviser

Før juleferien fik hver deltagende klasse mail omkring klassens forberedelse til forløbet. Vi sendte links til klip med Sarah Sze og William Kentridge: https://vimeo.com/190311705 (Sarah Sze ca. 4 min.) + https://www.youtube.com/watch?v=pA7uob5PIPw (William Kentridge. Ca. 14 min. Se bare en del af den)

Derudover bad vi eleverne svare på et par spørgsmål omkring “Tid” og tage et billede med mobilen (eller lave en tegning og tage et billede af den med mobilen) som vi bad lærene om at samle og sende til os.

Vi havde to klasser af gangen og klasserne arbejdede hver for sig på nær i nogle af opgaverne.
De arbejdede på én fælles installation, som afslutningsvist, blev udstillet på Billedskolen.

.

Tidligere Billedprojekter 2019

Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2019

Ved at vise nogle enkle teknikker og stille små konkrete opgaver, blev der skabt nogle rammer for at eleverne kunne eksperimentere.

Dag 1

Der var et kort Intro om forløbet

Eleverne fik følgende Opgave:

Forestille jer mennesket om 500 år. Hvordan lever vi/ser vi ud ? Er vi blevet udstyret med mere teknik ? eller……… ?

Manipuler din silhuet med forhåndenværende materialer såsom halstørklæder, æggebakker, gaffetape mm

  1. Skyggen skulle tegnes af og males med sort acrylmaling.
  2. Skyggen skulle optages (Ipad) i en skyggeparade bag bagbelyst forhæng.

Inspiration: Erwin Wurm, evolutions-billeder af menneskers udvikling, William Kentridge

Dag 2

Grupperne arbejdede med stikord og illustrationer af begrebet TID.

Idéerne skulle tegnes på sort/hvidt papir med sort/hvid farve.

Elementerne blev klippet ud og monteret på og omkring silhuetterne.

Fladen blev dekoreret med tanker/mønstre fra skitserne.

Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.

Dag 3

  1. En klasse arbejdede med små papir-silhuetter og deres skyggevirkning når de ophænges i en lyskegle.
  2. En klasse arbejdede med 3D objekter af div. enkle matr.

Nogle hold optog processen som timelapse med ipad.

Opsætning:
Opsætningen af de små elementer blev påbegyndt som illustration af vores plan, men foregik efter undervisningen.

Fernisering på Billed­skolen

Evaluering med eleverne:

Damhusengens Skole kl. 8F (Uge 1 Hold A2)

Ting vi har lært og som vi kan bruge i en anden sammenhæng:

Sjovt at tilføje ting til kroppen (rekvisitter) og se det i skyggebilledet.

Sjovt at tegne skygger af / bruge skygger på en ny måde.

Godt at prøve at ”tænke ud af boksen” (hér i forhold til TID)

Vi lærte også hvordan man kan bruge papir på mange måder.

Gode råd fra eleverne til underviserne:

Færre opgaver. Det var lidt forvirrende med for mange opgaver.

Den sidste dag lidt for få opgaver. ”Skulle bare tegne / klippe ud til skyggebilleder”

Mere struktur på opgaverne / opdel i flere faser.

Opgaver må godt være lidt mere fysiske (så man ikke kun sidder ned)

Kort talestrømmen ned, så det bliver mere konkret (behøver ikke råd om hvordan man limer)

Vi ville gerne være fri for at lærerne rettede på vores tegning.

……..Kommentarer fra uge 3:

Damhusengens Skole kl. 8C (Uge 3 Hold C2)

I starten var det svært at komme i gang med silhuetterne, men så blev det sjovt !

Det virkede som om vi ikke lavede så meget, men når vi ser det til ferniseringen så er det alligevel noget.

Fedt emne med mange muligheder. Det kan man også se på alt det de andre har fundet på.

Det kunne have været godt med en større projektion af skyggeparaden (red.: som vi har vist A5-str i kuben)

Onsdag eftermiddag havde vi for lidt at lave. Kedede mig lidt.

Læreren: God læring som kan overføres når der skal tænkes kreativt i andre fag.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.