SkyggelaboratoriumEt samtidskunstprojekt for 7. - 9. klassetrin |
Skyggelaboratoriet om TID – en ruminstallation af simple materialer, lys, lyd og bevægelse.
I Skyggelaboratoriet opbyggede vi en ruminstallation af simple materialer og tilsatte lys og bevægelse.
Projektet blev inspireret af den amerikanske kunstner Sarah Sze´s (1969 – ) værk ”Timekeeper” og den sydafrikanske kunstner William Kentridge (1955 – ) ”Refusal of time”.
Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.
Læringsperspektiver:
Elever fra 7. Kl. på Katrinedal Skole og + 8. Kl. på Damhusengens Skole
Uge 3, 4 eller 5 - 2019- Mandag, tirsdag og onsdag - alle dage kl. 9 -13
Billedskolen i Tvillingehallen
Annemarie Fiig, Underviser
Mette Ussing, Underviser
Mim Birk, Underviser
Før juleferien fik hver deltagende klasse mail omkring klassens forberedelse til forløbet. Vi sendte links til klip med Sarah Sze og William Kentridge: https://vimeo.com/190311705 (Sarah Sze ca. 4 min.) + https://www.youtube.com/watch?v=pA7uob5PIPw (William Kentridge. Ca. 14 min. Se bare en del af den)
Derudover bad vi eleverne svare på et par spørgsmål omkring “Tid” og tage et billede med mobilen (eller lave en tegning og tage et billede af den med mobilen) som vi bad lærene om at samle og sende til os.
Vi havde to klasser af gangen og klasserne arbejdede hver for sig på nær i nogle af opgaverne.
De arbejdede på én fælles installation, som afslutningsvist, blev udstillet på Billedskolen.
.
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2019
Ved at vise nogle enkle teknikker og stille små konkrete opgaver, blev der skabt nogle rammer for at eleverne kunne eksperimentere.
Dag 1
Der var et kort Intro om forløbet
Eleverne fik følgende Opgave:
Forestille jer mennesket om 500 år. Hvordan lever vi/ser vi ud ? Er vi blevet udstyret med mere teknik ? eller……… ?
Manipuler din silhuet med forhåndenværende materialer såsom halstørklæder, æggebakker, gaffetape mm
Inspiration: Erwin Wurm, evolutions-billeder af menneskers udvikling, William Kentridge
Dag 2
Grupperne arbejdede med stikord og illustrationer af begrebet TID.
Idéerne skulle tegnes på sort/hvidt papir med sort/hvid farve.
Elementerne blev klippet ud og monteret på og omkring silhuetterne.
Fladen blev dekoreret med tanker/mønstre fra skitserne.
Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.
Dag 3
Nogle hold optog processen som timelapse med ipad.
Opsætning:
Opsætningen af de små elementer blev påbegyndt som illustration af vores plan, men foregik efter undervisningen.
Evaluering med eleverne:
Damhusengens Skole kl. 8F (Uge 1 Hold A2)
Ting vi har lært og som vi kan bruge i en anden sammenhæng:
Sjovt at tilføje ting til kroppen (rekvisitter) og se det i skyggebilledet.
Sjovt at tegne skygger af / bruge skygger på en ny måde.
Godt at prøve at ”tænke ud af boksen” (hér i forhold til TID)
Vi lærte også hvordan man kan bruge papir på mange måder.
Gode råd fra eleverne til underviserne:
Færre opgaver. Det var lidt forvirrende med for mange opgaver.
Den sidste dag lidt for få opgaver. ”Skulle bare tegne / klippe ud til skyggebilleder”
Mere struktur på opgaverne / opdel i flere faser.
Opgaver må godt være lidt mere fysiske (så man ikke kun sidder ned)
Kort talestrømmen ned, så det bliver mere konkret (behøver ikke råd om hvordan man limer)
Vi ville gerne være fri for at lærerne rettede på vores tegning.
……..Kommentarer fra uge 3:
Damhusengens Skole kl. 8C (Uge 3 Hold C2)
I starten var det svært at komme i gang med silhuetterne, men så blev det sjovt !
Det virkede som om vi ikke lavede så meget, men når vi ser det til ferniseringen så er det alligevel noget.
Fedt emne med mange muligheder. Det kan man også se på alt det de andre har fundet på.
Det kunne have været godt med en større projektion af skyggeparaden (red.: som vi har vist A5-str i kuben)
Onsdag eftermiddag havde vi for lidt at lave. Kedede mig lidt.
Læreren: God læring som kan overføres når der skal tænkes kreativt i andre fag.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.