Mit idolEt tegne og klippeprojekt for 3. - 4. klassetrin |
Med inspiration af Andy Warhol og hans fortolkning af kendte personer og idoler, fortælles der som oplæg om Mona Lisa, Christian IV, Martin Luther King, Dronning Margrethe, Willy Brandt, Mother Theresa, Elvis Presley, Zwiggy m.fl.
Hvem var de? hvad gjorde dem kendte? og hvorfor blev de idoler og endda “ikoner”?
Projektet indeholder tegneøvelser, hvor kroppens opbygning og udtryk er i spil. Der vil være øvelser “Fra tændstikmand til menneske” og “Kropssprog og følelser”. Ligeledes er tegnepapirets format i spil, fra miniature til megaformat samt forskellige tegneredskaber. Eleverne skal udføre deres eget idol i papirklip – cutout i stort format, hvor farvelære og farver, deres signalværdi og symbolik indgår.
Eleverne skal arbejde med deres idol ud fra medbragte foto/ print af “Mit idol”.
Læringsperspektiver:
– Kroppens opbygning – fra tændstikmand til menneske
– At tegne småt og stort
– At afprøve forskellige tegneredskaber og se deres virkemidler
– Farvelære og det at arbejde med farver. Hvad vil farverne og hvad kan de?
– At tegne med en saks dvs. at klippe motiver ud, uden at tegne dem først
– At arbejde med flader på stort format
Skoleklasser 3. - 4. klassetrin
Uge 11, 12 eller 13 - 2019. Alle dage kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Eleverne skal arbejde med deres idol ud fra medbragte foto/ print af “Mit idol”.
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2019
1. dag – farvelære og kroppens opbygning + en dansende
Intro om projektet – FARVELÆRE, TEGNESTUDIER AF KROP, CUT-OUT: SELVPORTRÆT OG IDOL+ sikre at alle elever har medbragt print af idol
– oplæg om idoler ud fra billedtavle – hvem er de og deres virke? Udtryk og kolorit ud fra billeder
– oplæg om farver og deres virkemidler
– opgave: I skitsebogen males med akvarelfarver som firkanter:
4 smukke, 4 triste, 4 dramatiske, 4 seje farver
– gennemgang af kroppens opbygning ud fra tegnedukker
Tegnedukker placeres på borde og sættes i en dansende bevægelse
– opgave: I skitsebogen tegnes tegnedukken med blyant og koloreres med farveblyanter
– opgave: I skitsebgogen på dobbelt opslag (A3) tegnes “IDOL” ud fra medbragt print. Tegningen koloreres med farveblyanter
2. dag – Cut-out – øvelser + selvportræt og spejl + det store billede
Gennemgang af Matisse og cut-out – teknik – AT TEGNE MED EN SAKS
opgave: Klip en t-shirt, hånd, sko og sommerfugl (sort papir). Figurerne limes i skitsebogen
Gennemgang af hovedets opbygning
– opgave: Hver elev har et spejl foran sig og tegner sig selv med en valgt følelse i skitsebogen – et selvportræt
– opgave: Ud fra tegning af selvportræt udføres et nyt selvportræt i cut-out, der limes på farvet karton 20cm x 20cm. Klippematerialet er papir i mange farver.
DET STORE BILLEDE
Fællessamtale om elevernes idoler og deres udtryk
Gennemgang af cut-out billedets indhold: Baggrund, figur + kolorit og signalværdi
Og så begynder klipning og limning – først baggrund. Derefter idol og detaljer
3.dag – DET STORE BILLEDE
Fællessamtale om idol, klipning, limning, kolorit, symboler m.m.
Cut-out billede gøres færdig
Ved signering af billede klipper eleven sit navn. Ligeledes klippes idolets navn og limes på billede
Evaluering og fremvisninger af værker
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.