Tidligere Billed­projekter 2019

Tidligere Billed­projekter 2019

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Tidligere års billed­projekter
  • Tidligere Billed­projekter 2019
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Tidligere års billed­projekter   >   Tidligere Billed­projekter 2019
1 jan - 5 maj 2019

Tidligere års billedprojekter

Læs mere om Tidligere års billedprojekter

Et samtidskunstprojekt for 7. - 9. klassetrin

Skyggelaboratorium

14 jan - 30 jan 2019

Skyggelaboratoriet om TID – en ruminstallation af simple materialer, lys, lyd og bevægelse.

I Skyggelaboratoriet opbyggede vi en ruminstallation af simple materialer og tilsatte lys og bevægelse.
Projektet blev inspireret af den amerikanske kunstner Sarah Sze´s (1969 – )  værk ”Timekeeper” og den sydafrikanske kunstner William Kentridge (1955 – ) ”Refusal of time”.

Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærte om brugen af lys og skygge i deres værker.
  • Eleverne lærte om teknikker bag skyggeteater.
  • Eleverne lærte hvordan man kan projektere et billede eller film på forskellige former og overflader.
  • Eleverne oplevede hvordan de kunne få idéer ud fra et tema.
  • Eleverne lærte om strukturer og konstruktion af 3D form og hvordan man kan bygge en 3-dimensionel model/Installation med forskellige materialer.
  • Eleverne lærte de teknikker man kan bruge, når man skaber forskellige former og figurer af papir.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • De fik sparring i hvordan de kan omsætte begreber til konkrete billeder.
  • Eleverne havde mulighed for at lære hvordan man kan lave en lille stopmotion film på iPad.
Et tegneprojekt for 4. - 5. klassetrin

Popart og portræt

5 feb - 5 mar 2019

I dette projekt har eleverne arbejdet med deres eget ansigt – deres eget portræt.
Inspirationen er hentet fra Andy Warhol (1928 – 1987)   ” Popartens far” – kendt for sine enkle portrætter af for eksempel Marilyn Monroe, Mao og masser af popstjerner.

Eleverne har arbejdet med foto, projektioner, tegning og maleri og produkterne er dels et tegnet portræt og dels et malet portræt. Hvert portræt ca 50×50 cm.

Læringsmål:

  • Eleverne fik kendskab til Andy Warhol og popart-genren.
  • Elevernes lærte at se og forstå hvordan billeder er opbygget af lys/skygge og kontraster
  •  Eleverne skulle opdage hvordan linjer og former skaber “udtryk”.
Et tegneprojekt for 4. - 6. klassetrin

Tegnemaraton

5 feb - 5 mar 2019

Et projekt hvor vi i tre dage  fokuserede på det at tegne. Fra klassiske øvelser til tegning som man måske  aldrig havde prøvet det før. Vi skulle fordybe os og koncentrere os og tage det lige et stykke længere vi plejer.

Vi  udfordrede os selv, samtidig med at vi havde det sjovt og hyggeligt.

Læringsmål:

At alle blev bedre til at tegne og forhåbentlig får mod på at tegne noget mere.

At opleve roen og fordybelsen.

At blive bedre til at se, både det man skal tegne og kvaliteten i ens egen personlige streg.

Et tegneprojekt for 5. - 7. klassetrin

Actiontegning – foråret 2019

11 mar - 27 mar 2019

Alle kan tegne og alle har deres egen streg.
Vi har tegnet på mange forskellige måder og med mange forskellige materialer, bla. tape.
Vi har udforsket stregerne og hvad stregerne kan. Vi har tegnet ud over papirets grænser og brydt A4 tyranniet!
Øvelserne tog udgangspunkt i udvalgte kunstneres måder at udtrykke sig på gennem tegning.

Inspiration fra bla. Tomoko Takahashi; Street art; Al Masson; Tony Cragg; Annemette Lichtenberg; Trine Boesen

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærte forskellige tegneteknikker og processer.
  • Eleverne fik mulighed for at udforske, undersøge, lege, udvikle og eksperimentere med at tegne streger på nye måder.
  • Eleverne lærte forskellige kunstnere at kende og deres måde at udtrykke sig igennem tegning.
  • Eleverne lærte at iagttage og se på ting på en ny måde.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne fik lov til at være aktive med hele kroppen og tegne stort.
  • Eleverne arbejdede både selvstændigt og sammen om at skabe en tegning.
Et tegne og klippeprojekt for 3. - 4. klassetrin

Mit idol

11 mar - 27 mar 2019

Med inspiration af Andy Warhol og hans fortolkning af kendte personer og idoler, fortælles der som oplæg om Mona Lisa, Christian IV, Martin Luther King, Dronning Margrethe, Willy Brandt, Mother Theresa, Elvis Presley, Zwiggy m.fl.
Hvem var de? hvad gjorde dem kendte? og hvorfor blev de idoler og endda “ikoner”?

Projektet indeholder tegneøvelser, hvor kroppens opbygning og udtryk er i spil. Der vil være øvelser “Fra tændstikmand til menneske” og  “Kropssprog og følelser”. Ligeledes er tegnepapirets format i spil, fra miniature til megaformat samt forskellige tegneredskaber. Eleverne skal udføre deres eget idol i papirklip – cutout i stort format, hvor farvelære og farver, deres signalværdi og symbolik indgår.

Eleverne skal arbejde med deres idol ud fra medbragte foto/ print af “Mit idol”.

Læringsperspektiver:

– Kroppens opbygning – fra tændstikmand til menneske

– At tegne småt og stort

– At afprøve forskellige tegneredskaber og se deres virkemidler

– Farvelære og det at arbejde med farver. Hvad vil farverne og hvad kan de?

– At tegne med en saks dvs. at klippe motiver ud, uden at tegne dem først

– At arbejde med flader på stort format

2-dages forløb fra kl. 9.00 – 12.30 for max. 12 elever.

Specialklasseprojekt 2019

14 mar - 29 mar 2019

Billedskolen i Tvillingehallen har gennem mange år udviklet et særligt undervisningskoncept for specialklasserne i Københavns Kommune.

Her arbejder vi med billedforløb, der tager udgangspunkt i det enkelte barn, med overskrifter der peger på elevernes identitet og hverdag, – hvert år på en ny måde.

Eleverne præsenteres for mange forskellige metoder og materialer og gennem projektet forsøger vi både at skabe en ramme hvor eleverne udfordres tilpas og hvor de voksne der følger eleverne, forhåbentligt selv vil blive inspireret i undervisningen.

Projektformen:

Projektformen forsøger at tage højde for den enkelte gruppe børns særlige udfordringer og forløbet er bygget op med mange små opgaver, der kan varieres og sammensættes efter den enkelte gruppes behov og formåen.  Vi lægger flere pauser ind og tilrettelægger i det hele taget dagen, således at der er plads til både fordybelse og begejstring.

Værkstedet:

Vi ønsker at skabe et æstetisk positivt rum, som skaber glæde gennem farver og former og inspirerende materialer. Der er højt til loftet og plads til at gøre ting man måske ikke har mulighed for hjemme på skolen.

Det kan både give sommerfugle i maven og nye fælles fortællinger blandt eleverne og de voksne.

Vi har erfaring med at det fungerer bedst med mindre grupper af børn i projektet – max 12. Det er ikke en god ide at slå klasser sammen, da vi netop prøver at skabe så enkle, små og overskuelige rum som muligt i et helt særligt miljø.

Dialog og planlægning:

Da vi gerne vil være så fleksible som muligt i mødet med jeres elever, er det nødvendigt at der kommer en lærer til det orienteringsmøde der er planlagt i forbindelse med projektets afholdelse. Her præsenterer underviserne deres planer om indhold og forløb, og her kan vi, i fællesskab, justere så jeres besøg kommer til at passe til jeres elever. Vi kender ikke jeres elever og vi skal ikke lave kunstterapi – men med vores mangeårige erfaring som billedkunstlærere, tilbyder vi – to spændende dage på Billedskolen i ro, lys og munterhed.

Undervisere fra Billedskolen: Janna Lund og Marie Hansen

Et tegneprojekt for 1. - 2. klassetrin

Mig og mine venner

1 apr - 5 apr 2019

I dette projekt tog vi udgangspunkt i hvad det vil sige at være en god ven og at have en god ven.
Eleverne tegnede skitser af hvad man kan lege sammen.
Herefter valgte de motiver og forstørrede dem op.
Motivet blev overført til skiltefolie og tegnet op med sort tusch i forskellige størrelser.
Figurerne blev klippet ud og gjort klar til ophængning i klassen.

Vi afsluttede med et gruppe billede af deres figur inden de gik.

Produkt: Motiver på skiltefolie(klistermærker) som monteres på væggen i klassen.

Inspiration: Den flamske kunstner Pieter Bruegel den ældre (1527 -1569) & den danske kunstner Husk Mit Navn (1975)

Læringsperspektiver:

  • Eleverne fik kendskab til 2 meget forskellige kunstnere.
  • Eleverne Lærte hvad en skitse er og hvad den kan bruges til.
  • Eleverne fik nogle gode tegneteknikker.
  • Eleverne lærte noget om størrelsesforhold og skala.
  • Eleverne oplevede at sider af deres eget liv kan blive synligt gennem kunsten.
  • Eleverne fik oplevelsen af hvordan deres egen og de andres figurer kan indgå i en installation.
Et skulpturprojekt 7.-9. klassetrin

Konstruktion Kaktus

29 apr - 15 maj 2019

Inspireret af den danske billedkunstner, Papfar, der primært arbejder med skulpturer af pap, skal eleverne, ved hjælp af dette billige og bæredygtige, men bestemt også brugbare materiale, genfortolke en installation af den engelske kunstner og musiker, Martin Creed: Cactus plants

Udgangspunktet, Creeds installation, består af 13 kaktusser af forskellig art, der er stillet på række, ordnet efter højde.

Eleverne skal altså skabe deres eget kunstværk, inspireret af Creeds kaktus-installation, men med Papfars metode.

Såre simpelt – men af og til er det simple også det mest virkningsfulde.

Et tegneprojekt for 4. - 5. klassetrin

Se og tegn

29 apr - 15 maj 2019

I projektet arbejder vi som udgangspunkt med verdens enkleste tegneredskaber: blyant og papir og dyrker nogen af de mange udtryksmuligheder det rummer. Vi arbejder intensivt med iagttagelsestegning og taler om gode fif, til at få tegnet det man ser.
Efter de individuelle tegneøvelser går vi videre med et fælles motiv, hvor alle bidrager til et stort fælles værk og vi bringer det vi har erfaret igennem iagttagelsestegningerne, i spil.

Læringsperspektiver:

  • at se på nogen af de mange udtryksmuligheder
    simple tegneredskaber rummer
  • At afprøve forskellige tegneteknikker og lave sin “tegnepalet”
  • At få en god oplevelse med iagttagelsestegning
  • At de mange individuelle måder at tegne på, kan supplere hinanden og bidrage til et fælles værk.
Et tegneprojekt for 6. - 8. klassetrin

Mennesker fra alle vinkler

20 maj - 6 jun 2019

Vi tegner mennesker og lærer hvordan man konstruerer en figur fra bunden, så man kan tegne en person fra alle vinkler.
Vi skitser, måler og iagttager og en figurgruppe tegnes, hvor hver elev tegner sig selv i 1:1.
Inspiration: Den amerikanske kunstner Ronald Brooks  Kitaj ( (1932-2007), den tyske kunstner Käthe Kollwitz (1867 -1945),  den amerikanske kunstner Edward Hopper og den engelske kunstner David Hockney samt den danske kunstner Morten Schelde, serietegnerne Andreas Gefe og Uli Lust.

Læringsperspektiver:

  • At blive fortrolig med at tegne mennesker.
  • At kunne tegne en person ved at forstå hvordan en figur bygges op.
  • At beskrive en overflade med skravering og give form.
Et tegne og klippeprojekt for 3. - 4. klassetrin

Planternes Verden

20 maj - 6 jun 2019

Projektet indeholder gennemgang af planters symbolik og betydning fra renæssancen til nutiden. Eleverne skal arbejde med studietegning af planter med forskellige tegneredskaber fra blyant og kul og male med megapensler med tusch. Den mikroskopiske verden er også i spil – at tegne f. eks. et blad set gennem en lup udført med akvarelfarveblyanter.

Eleverne skal arbejde i grupper, hvor et stort fællesbillede “Grøftekanten” udføres i papirklip – cutout. Der arbejdes også med kolorit og farvelære.

Læringsperspektiver:

– Studietegning af levende planter efter print

– At afprøve forskellige tegneredskaber og se deres forskellige virkemidler

– At male med megapensler

– At se en verden igennem en lup og at forstørre

– Farvelære og det at arbejde med farver. Hvad vil de og hvad kan de?

– At tegne med en saks dvs. at klippe motiver ud uden at tegne dem først

– At arbejde i fællesskab om et værk

Et arkitekturprojekt for 3. - 4. klassetrin

En ny by

11 jun - 26 jun 2019

I billedprojektet En ny by, arbejder eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tager afsæt i den danske billedkunstner, Poul Gernes, der med sin sprudlende palet har udsmykket mere end 180 bygninger – mest kendt er Palads Teatret (biograf) og Herlev Hospital.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne vil blive præsenteret for billedkunstneren Poul Gernes
  • Eleverne lærer om arkitektur og udsmykning i det offentlige rum
  • Eleverne konstruerer arkitektoniske modeller (i karton, skumpap m.v.)
  • Eleverne maler/udsmykker egne modeller
Et tegne projekt for modtageklasser

Nyt Land

11 jun - 26 jun 2019

I dette projekt skal eleverne arbejde med fortællinger i billeder om deres nye tilværelse i Danmark, med ønsker og håb for fremtiden. Vi vil arbejde med ord og begreber på såvel dansk som på elevernes oprindelige sprog.  Eleverne vil blive introduceret til enkle teknikker og flere forskellige materialer, for at gøre udtrykket så varieret og rigt som muligt.

Værket vil fremstå som et smukt sanseligt og personligt vidnesbyrd med vægt på det positive og optimistiske.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne får mulighed for at udvikle deres sproglige kompetencer, i mødet med nye ord og begreber.
  • Eleverne får et bredt materialekendskab og får kendskab til forskellige måder til at udtrykke sig visuelt.
  • Eleverne får mulighed for i deres værk, i ord og billeder, at give “stemme” til deres egne fortællinger.

Overordnet Forløbsplan:

Dag 1:
Velkommen til Billedskolen.
Snak om dagenes indhold og endelige produkt. Vi skal lave en bog med titlen “Mit liv i Danmark”.
Opg 1: Vi skal lave forsiden til bogen med navn og tape og små tegninger.
Opg 2: Eleverne får introduceret enkle tegneteknikker og skal lave et selvportræt med oliekridt.
Opg 3: Eleverne får introduktion til collageteknik og skal lave et familieportræt i tegning og collage.

Dag 2:
Opg 1: Eleverne indføres i enkelt akvarelteknik og skal lave et fold-ud-hus af deres bolig og indrette det med tegning og akvarelmaling.
Opg 2: Eleverne skal tegne deres vej fra hjem til skole med alt hvad de lægger mærke til på deres vej.

Dag 3:
Opg 1: Vi skal ud og tegne træerne omkring Billedskolen med kul og oliekridt, som et billede på dansk natur.
Opg 2: Eleverne skal lave billeder af mad i collageteknik. De klipper i madbilleder og påklistrer egne tegninger af mad på en flot anrettet måde, med den mad, de bedst kan lide.
Opg 3: (Eventuelt til de hurtige): Eleverne laver mønsterbilleder med symboler på trykklodser. Vi taler om symboler, ser eksempler, og eleverne klipper 3 egne personlige symboler, som bruges som mønsterelement i et mønsterbillede.

Afslutningsvis: Bøgerne samles i ryggen af en voksen, og eleverne kan gå afsted med en bog i hånden. Tak for denne gang.

Et endags tryk- og designprojekt for 2.-3. klassetrin.

Motiv Mulepose

23 aug - 4 okt 2019

Design dit eget billede på en mulepose!
Vi skal tegne og trykke med afsæt i børnenes historier og oplevelser med dyr i deres sommerferie. Måske har nogen reddet på en pony, andre har set en delfin på en sejltur i syden eller måske kigget på insekter under lup? Eleverne arbejder fra idé til skitse til et færdigt billede på deres mulepose. Vi trykker det færdige design på en stor trykpresse. Hver elev kan, når dagen slutter, gå afsted fra Billedskolen med sit helt eget muleposedesign!

Læringsperspektiver:

  • Eleverne får introduktion og bliver bevidst om designprocessen.
  • Eleverne omsætter egne oplevelser og fortællinger til et designprodukt.
Et tegneprojekt for 5. - 7. klassetrin

Actiontegning!

26 aug - 11 sep 2019

Alle kan tegne og alle har deres egen streg. Vi skal tegne på mange forskellige måder og med mange forskellige materialer bl.a. tape. Vi udforsker stregerne og hvad stregerne kan. Vi tegner ud over papirets grænser og bryder A4 tyranniet!
Øvelserne tager udgangspunkt i udvalgte kunstneres måder at udtrykke sig på gennem tegning. Inspiration fra den engelske kunstner David Hockney (1937-)og  den østrigske billedkunstner og arkitekt, Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (1928 -2000) og udvalgte streetart kunstnere.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne afprøver forskellige tegneteknikker- og processer.
  • Eleverne får mulighed for at fordybe sig, udforske, undersøge, lege, udvikle og eksperimentere med at tegne på nye måder.
  • Eleverne lærer forskellige kunstnere at kende og deres måde at udtrykke sig på igennem tegning.
  • Eleverne lærer at iagttage og se på ting på nye måder.
  • Eleverne lærer om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne får lov til at være aktive med hele kroppen og tegne stort.
  • Eleverne arbejder både selvstændigt og i et tegnefællesskab.
Et designprojekt for 7.-9. klassetrin.

Design et forvandlingsmøbel

26 aug - 11 sep 2019

Design handler om at løse problemer eller opfylde et behov. Men hvordan får man gode idéer, designer en flot form og finder de rigtige materialer? Noget design er nye måder at lave ting vi allerede kender, mens andet design udspringer af nye skæve idéer eller smarte løsninger. I forløbet skal eleverne først løse en konkret opgave hvor de designer en sikker beholder til et æg og afprøve om løsningen virker.
Herefter arbejder eleverne med visioner, idéer og design til et møbel, der kan forvandles fra én funktion til en anden (skitse og model i 1:10).

Hvis tiden er til det, kan der arbejdes med skitser og modeller i 1:1 – fuld skala.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærer hvordan kan man analysere et problem før man designer
  • Eleverne lærer om skitsering og designproces
  • I processen indgår modelbyggeri i skala 1:10
  • Eleverne beskæftiger sig med formsprog, materialevalg, miljøhensyn mm
  • Eleverne lærer at reflektere og diskutere spørgsmålet “hvad er godt design”?
Et billedprojekt for 2.-3. klassetrin

Følelser og temperamenter i kunsten

16 sep - 2 okt 2019

I dette projekt skal eleverne arbejde med, hvordan følelser og temperament kan udtrykkes i billedkunsten og der er plads til at eleverne virkeligt får lov til at fortælle deres egen historier – både enkle vigtige hverdagsfortællinger, men også de rørende historier om familie, venskaber, liv og død.
I projektet ser vi på værker fra kunsthistorien med vægt på den norske kunstner Edvard Munch (1886-1944), de franske kunstnere Vincent van Gogh (1853-1890) og Paul Gauguin (1848-1903). Der fokuseres på billedernes tema, kolorit og komposition. Ligeledes lyttes der til musik komponeret i perioden.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne gennemgår forskellige øvelser udført i skitsebog og på akvarelpapir
  • Eleverne får kendskab til forskellige tegne- og maleredskaber.
  • Eleverne får kendskab til farvelære og farvernes virkemidler.
  • Eleverne får kendskab til kropssprog og udtryk som virkemidler i billeder
  • Eleverne lærer om billedkomposition og at arbejde med kalligrafi og tekst i billeder.
  • Eleverne får mulighed for at fortælle deres egne historier i billeder med tekst.

Det endelige værk er en akvarel i stort format, hvor elevens fortælling bliver illustreret i ord og billede.

Et designprojekt for 7.-9. klassetrin.

Klimaplakater

16 sep - 9 okt 2019

Over tre dage arbejder vi med plakatdesign. Vi får ord og billeder til at spille sammen og arbejder os frem til hver enkelt elevs udtryk ved hjælp af små opgaver .
Vi skal se eksempler på grafiske virkemidler fra billedkunst og street-art. Vi skal også se på hvordan ord og billeder er brugt i diverse kampagner og se hvordan grafisk design formidler et klart og tydeligt budskab og selv komme med bud på hvordan man kan give udtryk for tanker omkring klimaproblematikken. Det handler om Klima – og om hvad eleverne har på hjerte.

Læringsperspektiver:

  • At udtrykke det man mener og tænker på – i ord og billeder.
  • At få ord og billede til at forstærke hinanden.
  •  komposition og tegning.
  • At tegne og skitse sig frem til en idé.
  • At udvælge én konkret idé ud fra mange og arbejde målrettet med den.
  • Farvelægning med simpel farvepalette og tush.
  • Stencils til skrifter og flader.
  • At forstørre skitse op til stort format.
Et billedprojekt for 4.-7. klassetrin

Mandala

22 okt - 6 nov 2019

En Mandala er en symmetrisk figur og betyder ‘hellig cirkel’ på sanskrit og har i flere tusind år været anvendt symbolsk i indiansk, hinduistisk og buddhistisk religion til at skabe højere lag af bevidsthed og healing af krop, sind og ånd. I dette billedprojekt skal vi arbejde med den symmetri og asymmetri, der findes i Madalaens udryk. Vi skal arbejde med mange forskellige materialer og udtryksformer – små formater og store formater og lære at finde en god balance i det hele.

Mandalaer siges at forbinde de højeste og laveste bevidsthedsområder som en bro. Ind imellem oplever vi, at Billedkunsten kan lidt af det samme, at de samme værdier er på spil i fordybelsen, både når vi laver og ser på kunst.

Læringperspektiver:

  • Eleverne vil lære at forholde sig til fladespænding og balance i et værk.
  • Eleverne vil lære også at fokusere på hvad processen kan betyde.
  • Eleverne vil skulle forholde sig til hvordan et værk kan “give” noget tilbage eller videre.
Et skulpturprojekt for 4. 6.-klassetrin.

Organisk Mekanisk

22 okt - 6 nov 2019

I dette billedprojektet har eleverne arbejdet med begrebet Cyborg, en scienfictionskabning som er halvt menneske halvt robot. Mange forfattere og filmskabere har gennem tiderne været opslugt af denne fantasikonstruktion, som appellerer til fantasien, til forestillinger og fortællinger om os mennesker som levende skabninger. Processen udfordrer eleverne både motorisk og intellektuelt og give dem oplevelsen af at den kunstnerisk skabende proces er et møde mellem leg, koncentration og fordybelse.
Et forløb hvor det individuelle udtryk bliver tydeligt, selv om udgangspunktet er præcis det samme!

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærer at lave en arbejdsskitse.
  • Eleverne lærer at skabe en skelletkonstruktion, som de beklæder med avis og tape og efterfølgende bemaler.
  • Eleverne lærer at give en figur/ skulptur karakter og anvende forskellige materialer bl.a. elektronisk skrammel og tekstiler i den billedskabende proces.
  • Eleverne skaber deres egen lille skulptur – ca. 30 cm. høj.
Et arkitekturprojekt for 3.- 4. klassetrin.

En ny by

11 nov - 27 nov 2019

I billedprojektet En ny by, arbejdede eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tog afsæt i den østrigske billedkunstner og arkitekt, Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (1928 -2000), der med sine intense farver, stædige modvilje mod lige linjer og sin brug af træer og planter, som en del af bygningernes arkitektur, har sat sit tydelige præg på bybilledet flere steder i verden.

Hundertwasserhaus i Wien er, som en af Østrigs mest besøgte bygninger, et godt eksempel og lejlighedskomplekset er blevet en del af landets kulturelle arv. Hundertwassers ideer omkring økologi og bæredygtighed har bredt sig til meget af det byggeri og den byplanlægning, vi ser rundt omkring i verden i dag.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev præsenteret for billedkunstneren og arkitekten, Friedensreich Hundertwasser.
  • Eleverne lærte om arkitektur og udsmykning i det offentlige rum.
  • Eleverne konstruerede arkitektoniske modeller i karton, skumpap m.v. og lærte derved forskellige tekniske greb og det at skulle udfolde en ideen, en vision i 3D.
  • Eleverne malede/udsmykkede egne modeller og lærte at arbejde bevidst med farver og finish.
Et grafikprojekt for 3. - 4. klassetrin

Mønstre og tryk

11 nov - 27 nov 2019

Projektets mål er at give eleverne legende muligheder for at designe flotte sjove mønstre med forskellige teknikker og materialer.

Eleverne præsenteres for forskellige mønsterkulturer fra hele verden, for at se bredden indenfor den billedverden.

Projektet er bygget op omkring iagttagelsestegninger af genstande som bruges alle 3 dage til de forskellige mønsteropgaver.

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.