Tidligere Billedprojekter 2019 |
Læs mere om Tidligere års billedprojekter
Skyggelaboratoriet om TID – en ruminstallation af simple materialer, lys, lyd og bevægelse.
I Skyggelaboratoriet opbyggede vi en ruminstallation af simple materialer og tilsatte lys og bevægelse.
Projektet blev inspireret af den amerikanske kunstner Sarah Sze´s (1969 – ) værk ”Timekeeper” og den sydafrikanske kunstner William Kentridge (1955 – ) ”Refusal of time”.
Vi lagde vægt på processen og elevernes mulighed for at eksperimentere.
Læringsperspektiver:
I dette projekt har eleverne arbejdet med deres eget ansigt – deres eget portræt.
Inspirationen er hentet fra Andy Warhol (1928 – 1987) ” Popartens far” – kendt for sine enkle portrætter af for eksempel Marilyn Monroe, Mao og masser af popstjerner.
Eleverne har arbejdet med foto, projektioner, tegning og maleri og produkterne er dels et tegnet portræt og dels et malet portræt. Hvert portræt ca 50×50 cm.
Læringsmål:
Et projekt hvor vi i tre dage fokuserede på det at tegne. Fra klassiske øvelser til tegning som man måske aldrig havde prøvet det før. Vi skulle fordybe os og koncentrere os og tage det lige et stykke længere vi plejer.
Vi udfordrede os selv, samtidig med at vi havde det sjovt og hyggeligt.
Læringsmål:
At alle blev bedre til at tegne og forhåbentlig får mod på at tegne noget mere.
At opleve roen og fordybelsen.
At blive bedre til at se, både det man skal tegne og kvaliteten i ens egen personlige streg.
Alle kan tegne og alle har deres egen streg.
Vi har tegnet på mange forskellige måder og med mange forskellige materialer, bla. tape.
Vi har udforsket stregerne og hvad stregerne kan. Vi har tegnet ud over papirets grænser og brydt A4 tyranniet!
Øvelserne tog udgangspunkt i udvalgte kunstneres måder at udtrykke sig på gennem tegning.
Inspiration fra bla. Tomoko Takahashi; Street art; Al Masson; Tony Cragg; Annemette Lichtenberg; Trine Boesen
Læringsperspektiver:
Med inspiration af Andy Warhol og hans fortolkning af kendte personer og idoler, fortælles der som oplæg om Mona Lisa, Christian IV, Martin Luther King, Dronning Margrethe, Willy Brandt, Mother Theresa, Elvis Presley, Zwiggy m.fl.
Hvem var de? hvad gjorde dem kendte? og hvorfor blev de idoler og endda “ikoner”?
Projektet indeholder tegneøvelser, hvor kroppens opbygning og udtryk er i spil. Der vil være øvelser “Fra tændstikmand til menneske” og “Kropssprog og følelser”. Ligeledes er tegnepapirets format i spil, fra miniature til megaformat samt forskellige tegneredskaber. Eleverne skal udføre deres eget idol i papirklip – cutout i stort format, hvor farvelære og farver, deres signalværdi og symbolik indgår.
Eleverne skal arbejde med deres idol ud fra medbragte foto/ print af “Mit idol”.
Læringsperspektiver:
– Kroppens opbygning – fra tændstikmand til menneske
– At tegne småt og stort
– At afprøve forskellige tegneredskaber og se deres virkemidler
– Farvelære og det at arbejde med farver. Hvad vil farverne og hvad kan de?
– At tegne med en saks dvs. at klippe motiver ud, uden at tegne dem først
– At arbejde med flader på stort format
Billedskolen i Tvillingehallen har gennem mange år udviklet et særligt undervisningskoncept for specialklasserne i Københavns Kommune.
Her arbejder vi med billedforløb, der tager udgangspunkt i det enkelte barn, med overskrifter der peger på elevernes identitet og hverdag, – hvert år på en ny måde.
Eleverne præsenteres for mange forskellige metoder og materialer og gennem projektet forsøger vi både at skabe en ramme hvor eleverne udfordres tilpas og hvor de voksne der følger eleverne, forhåbentligt selv vil blive inspireret i undervisningen.
Projektformen:
Projektformen forsøger at tage højde for den enkelte gruppe børns særlige udfordringer og forløbet er bygget op med mange små opgaver, der kan varieres og sammensættes efter den enkelte gruppes behov og formåen. Vi lægger flere pauser ind og tilrettelægger i det hele taget dagen, således at der er plads til både fordybelse og begejstring.
Værkstedet:
Vi ønsker at skabe et æstetisk positivt rum, som skaber glæde gennem farver og former og inspirerende materialer. Der er højt til loftet og plads til at gøre ting man måske ikke har mulighed for hjemme på skolen.
Det kan både give sommerfugle i maven og nye fælles fortællinger blandt eleverne og de voksne.
Vi har erfaring med at det fungerer bedst med mindre grupper af børn i projektet – max 12. Det er ikke en god ide at slå klasser sammen, da vi netop prøver at skabe så enkle, små og overskuelige rum som muligt i et helt særligt miljø.
Dialog og planlægning:
Da vi gerne vil være så fleksible som muligt i mødet med jeres elever, er det nødvendigt at der kommer en lærer til det orienteringsmøde der er planlagt i forbindelse med projektets afholdelse. Her præsenterer underviserne deres planer om indhold og forløb, og her kan vi, i fællesskab, justere så jeres besøg kommer til at passe til jeres elever. Vi kender ikke jeres elever og vi skal ikke lave kunstterapi – men med vores mangeårige erfaring som billedkunstlærere, tilbyder vi – to spændende dage på Billedskolen i ro, lys og munterhed.
Undervisere fra Billedskolen: Janna Lund og Marie Hansen
I dette projekt tog vi udgangspunkt i hvad det vil sige at være en god ven og at have en god ven.
Eleverne tegnede skitser af hvad man kan lege sammen.
Herefter valgte de motiver og forstørrede dem op.
Motivet blev overført til skiltefolie og tegnet op med sort tusch i forskellige størrelser.
Figurerne blev klippet ud og gjort klar til ophængning i klassen.
Vi afsluttede med et gruppe billede af deres figur inden de gik.
Produkt: Motiver på skiltefolie(klistermærker) som monteres på væggen i klassen.
Inspiration: Den flamske kunstner Pieter Bruegel den ældre (1527 -1569) & den danske kunstner Husk Mit Navn (1975)
Læringsperspektiver:
Inspireret af den danske billedkunstner, Papfar, der primært arbejder med skulpturer af pap, skal eleverne, ved hjælp af dette billige og bæredygtige, men bestemt også brugbare materiale, genfortolke en installation af den engelske kunstner og musiker, Martin Creed: Cactus plants
Udgangspunktet, Creeds installation, består af 13 kaktusser af forskellig art, der er stillet på række, ordnet efter højde.
Eleverne skal altså skabe deres eget kunstværk, inspireret af Creeds kaktus-installation, men med Papfars metode.
Såre simpelt – men af og til er det simple også det mest virkningsfulde.
I projektet arbejder vi som udgangspunkt med verdens enkleste tegneredskaber: blyant og papir og dyrker nogen af de mange udtryksmuligheder det rummer. Vi arbejder intensivt med iagttagelsestegning og taler om gode fif, til at få tegnet det man ser.
Efter de individuelle tegneøvelser går vi videre med et fælles motiv, hvor alle bidrager til et stort fælles værk og vi bringer det vi har erfaret igennem iagttagelsestegningerne, i spil.
Læringsperspektiver:
Vi tegner mennesker og lærer hvordan man konstruerer en figur fra bunden, så man kan tegne en person fra alle vinkler.
Vi skitser, måler og iagttager og en figurgruppe tegnes, hvor hver elev tegner sig selv i 1:1.
Inspiration: Den amerikanske kunstner Ronald Brooks Kitaj ( (1932-2007), den tyske kunstner Käthe Kollwitz (1867 -1945), den amerikanske kunstner Edward Hopper og den engelske kunstner David Hockney samt den danske kunstner Morten Schelde, serietegnerne Andreas Gefe og Uli Lust.
Læringsperspektiver:
Projektet indeholder gennemgang af planters symbolik og betydning fra renæssancen til nutiden. Eleverne skal arbejde med studietegning af planter med forskellige tegneredskaber fra blyant og kul og male med megapensler med tusch. Den mikroskopiske verden er også i spil – at tegne f. eks. et blad set gennem en lup udført med akvarelfarveblyanter.
Eleverne skal arbejde i grupper, hvor et stort fællesbillede “Grøftekanten” udføres i papirklip – cutout. Der arbejdes også med kolorit og farvelære.
Læringsperspektiver:
– Studietegning af levende planter efter print
– At afprøve forskellige tegneredskaber og se deres forskellige virkemidler
– At male med megapensler
– At se en verden igennem en lup og at forstørre
– Farvelære og det at arbejde med farver. Hvad vil de og hvad kan de?
– At tegne med en saks dvs. at klippe motiver ud uden at tegne dem først
– At arbejde i fællesskab om et værk
I billedprojektet En ny by, arbejder eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tager afsæt i den danske billedkunstner, Poul Gernes, der med sin sprudlende palet har udsmykket mere end 180 bygninger – mest kendt er Palads Teatret (biograf) og Herlev Hospital.
Læringsperspektiver:
I dette projekt skal eleverne arbejde med fortællinger i billeder om deres nye tilværelse i Danmark, med ønsker og håb for fremtiden. Vi vil arbejde med ord og begreber på såvel dansk som på elevernes oprindelige sprog. Eleverne vil blive introduceret til enkle teknikker og flere forskellige materialer, for at gøre udtrykket så varieret og rigt som muligt.
Værket vil fremstå som et smukt sanseligt og personligt vidnesbyrd med vægt på det positive og optimistiske.
Læringsperspektiver:
Overordnet Forløbsplan:
Dag 1:
Velkommen til Billedskolen.
Snak om dagenes indhold og endelige produkt. Vi skal lave en bog med titlen “Mit liv i Danmark”.
Opg 1: Vi skal lave forsiden til bogen med navn og tape og små tegninger.
Opg 2: Eleverne får introduceret enkle tegneteknikker og skal lave et selvportræt med oliekridt.
Opg 3: Eleverne får introduktion til collageteknik og skal lave et familieportræt i tegning og collage.
Dag 2:
Opg 1: Eleverne indføres i enkelt akvarelteknik og skal lave et fold-ud-hus af deres bolig og indrette det med tegning og akvarelmaling.
Opg 2: Eleverne skal tegne deres vej fra hjem til skole med alt hvad de lægger mærke til på deres vej.
Dag 3:
Opg 1: Vi skal ud og tegne træerne omkring Billedskolen med kul og oliekridt, som et billede på dansk natur.
Opg 2: Eleverne skal lave billeder af mad i collageteknik. De klipper i madbilleder og påklistrer egne tegninger af mad på en flot anrettet måde, med den mad, de bedst kan lide.
Opg 3: (Eventuelt til de hurtige): Eleverne laver mønsterbilleder med symboler på trykklodser. Vi taler om symboler, ser eksempler, og eleverne klipper 3 egne personlige symboler, som bruges som mønsterelement i et mønsterbillede.
Afslutningsvis: Bøgerne samles i ryggen af en voksen, og eleverne kan gå afsted med en bog i hånden. Tak for denne gang.
Design dit eget billede på en mulepose!
Vi skal tegne og trykke med afsæt i børnenes historier og oplevelser med dyr i deres sommerferie. Måske har nogen reddet på en pony, andre har set en delfin på en sejltur i syden eller måske kigget på insekter under lup? Eleverne arbejder fra idé til skitse til et færdigt billede på deres mulepose. Vi trykker det færdige design på en stor trykpresse. Hver elev kan, når dagen slutter, gå afsted fra Billedskolen med sit helt eget muleposedesign!
Læringsperspektiver:
Alle kan tegne og alle har deres egen streg. Vi skal tegne på mange forskellige måder og med mange forskellige materialer bl.a. tape. Vi udforsker stregerne og hvad stregerne kan. Vi tegner ud over papirets grænser og bryder A4 tyranniet!
Øvelserne tager udgangspunkt i udvalgte kunstneres måder at udtrykke sig på gennem tegning. Inspiration fra den engelske kunstner David Hockney (1937-)og den østrigske billedkunstner og arkitekt, Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (1928 -2000) og udvalgte streetart kunstnere.
Læringsperspektiver:
Design handler om at løse problemer eller opfylde et behov. Men hvordan får man gode idéer, designer en flot form og finder de rigtige materialer? Noget design er nye måder at lave ting vi allerede kender, mens andet design udspringer af nye skæve idéer eller smarte løsninger. I forløbet skal eleverne først løse en konkret opgave hvor de designer en sikker beholder til et æg og afprøve om løsningen virker.
Herefter arbejder eleverne med visioner, idéer og design til et møbel, der kan forvandles fra én funktion til en anden (skitse og model i 1:10).
Hvis tiden er til det, kan der arbejdes med skitser og modeller i 1:1 – fuld skala.
Læringsperspektiver:
I dette projekt skal eleverne arbejde med, hvordan følelser og temperament kan udtrykkes i billedkunsten og der er plads til at eleverne virkeligt får lov til at fortælle deres egen historier – både enkle vigtige hverdagsfortællinger, men også de rørende historier om familie, venskaber, liv og død.
I projektet ser vi på værker fra kunsthistorien med vægt på den norske kunstner Edvard Munch (1886-1944), de franske kunstnere Vincent van Gogh (1853-1890) og Paul Gauguin (1848-1903). Der fokuseres på billedernes tema, kolorit og komposition. Ligeledes lyttes der til musik komponeret i perioden.
Læringsperspektiver:
Det endelige værk er en akvarel i stort format, hvor elevens fortælling bliver illustreret i ord og billede.
Over tre dage arbejder vi med plakatdesign. Vi får ord og billeder til at spille sammen og arbejder os frem til hver enkelt elevs udtryk ved hjælp af små opgaver .
Vi skal se eksempler på grafiske virkemidler fra billedkunst og street-art. Vi skal også se på hvordan ord og billeder er brugt i diverse kampagner og se hvordan grafisk design formidler et klart og tydeligt budskab og selv komme med bud på hvordan man kan give udtryk for tanker omkring klimaproblematikken. Det handler om Klima – og om hvad eleverne har på hjerte.
Læringsperspektiver:
En Mandala er en symmetrisk figur og betyder ‘hellig cirkel’ på sanskrit og har i flere tusind år været anvendt symbolsk i indiansk, hinduistisk og buddhistisk religion til at skabe højere lag af bevidsthed og healing af krop, sind og ånd. I dette billedprojekt skal vi arbejde med den symmetri og asymmetri, der findes i Madalaens udryk. Vi skal arbejde med mange forskellige materialer og udtryksformer – små formater og store formater og lære at finde en god balance i det hele.
Mandalaer siges at forbinde de højeste og laveste bevidsthedsområder som en bro. Ind imellem oplever vi, at Billedkunsten kan lidt af det samme, at de samme værdier er på spil i fordybelsen, både når vi laver og ser på kunst.
Læringperspektiver:
I dette billedprojektet har eleverne arbejdet med begrebet Cyborg, en scienfictionskabning som er halvt menneske halvt robot. Mange forfattere og filmskabere har gennem tiderne været opslugt af denne fantasikonstruktion, som appellerer til fantasien, til forestillinger og fortællinger om os mennesker som levende skabninger. Processen udfordrer eleverne både motorisk og intellektuelt og give dem oplevelsen af at den kunstnerisk skabende proces er et møde mellem leg, koncentration og fordybelse.
Et forløb hvor det individuelle udtryk bliver tydeligt, selv om udgangspunktet er præcis det samme!
Læringsperspektiver:
I billedprojektet En ny by, arbejdede eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tog afsæt i den østrigske billedkunstner og arkitekt, Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (1928 -2000), der med sine intense farver, stædige modvilje mod lige linjer og sin brug af træer og planter, som en del af bygningernes arkitektur, har sat sit tydelige præg på bybilledet flere steder i verden.
Hundertwasserhaus i Wien er, som en af Østrigs mest besøgte bygninger, et godt eksempel og lejlighedskomplekset er blevet en del af landets kulturelle arv. Hundertwassers ideer omkring økologi og bæredygtighed har bredt sig til meget af det byggeri og den byplanlægning, vi ser rundt omkring i verden i dag.
Læringsperspektiver:
Projektets mål er at give eleverne legende muligheder for at designe flotte sjove mønstre med forskellige teknikker og materialer.
Eleverne præsenteres for forskellige mønsterkulturer fra hele verden, for at se bredden indenfor den billedverden.
Projektet er bygget op omkring iagttagelsestegninger af genstande som bruges alle 3 dage til de forskellige mønsteropgaver.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.