Nyt landEt projekt for modtageklasser |
I dette projekt har eleverne arbejde med bogen som værk. Hver elev har lave sin egen bog, med plads til både fortællinger om såvel den indre, som den ydre rejse – rejsen til et nyt land, med ønsker og håb for fremtiden.
Vi vil arbejde med ord og begreber på såvel dansk som på elevernes oprindelige sprog og fylde bogen med billeder, hvor vi introducerer eleverne for helt enkle teknikker og flere forskellige materialer, for at gøre udtrykket så varieret og rigt som muligt.
Bogen fremstår som et smukt sanseligt og personligt vidnesbyrd med vægt på det positive og optimistiske.
Læringsperspektiver:
Skoleklasser - Modtageklasser
Uge 22 -2018, mandag, tirsdag og onsdag, eller uge 23 - 2018, onsdag, torsdag og fredag, eller uge 24, mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage fra 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2018
Formål:
Da Billedskolen har en forpligtigelse til at dække hele folkeskoleområdet i København og dermed alle børn, vil vi gerne tilbyde vores ekspertise til at kombinere sprogstimulering og billedkunst for modtageklasserne.
Vi kan bruge andre metoder og har andre materialer og fysiske rammer end man har mulighed for i et almindeligt klasseværelse.
Vi ønsker at skabe et positivt rum fyldt med glade farver og smukke mønstre, og at give eleverne en konkret succesoplevelse, samtidig med at de lærer en masse nye ord og begreber. Et rum hvor man kan reflektere over sit liv og sin identitet gennem kulturel og æstetisk læring.
Pædagogisk metode:
Vi laver en bog i et løsbladsystem, hvor hvert blad er en opgave. Bogen handler om elevernes rejse til Danmark fortalt gennem symboler og billeder som de finder eller selv laver. Hvert barn laver sin bog og løser opgaverne med udgangspunkt i sit eget liv og ud fra egne præferencer. Løsblad systemet gør processen meget fleksibel så hver opgave kan tilpasses den enkelte elev og gruppe. Da elevernes danskkundskaber er meget svingende, bliver alle opgaver vist trin for trin, og vi gør langt mere brug af skabeloner end almindeligvis i vores undervisning. Opgaverne er tilrettelagt så man kan op- eller nedgradere kompleksiteten. I planlægningsfasen opbygger vi en stor idébank med mange forskellige opgaver af varierende karakter. Den kan vi tage af løbende, når vi skal justere form og indhold. Vi laver et overordnet forløb, som er lagt i forhold til rytmen i en skoledag.
Da nogle af børnene kan have haft mere eller mindre traumatiserende oplevelser , er det vigtig at vi lægger vægt på de positive erindringer – vi skal ikke ind i et terapeutisk forløb.
Praktisk gennemførelse:
Alle materialer er gjort tilgængelige på værkstedet. Før hver opgave bliver de ting vi skal bruge lagt frem på bordet. Som undervisere skiftes vi til at være den der introducerer og styrer opgaven, og at være den der assisterer og bakker op.
Hver opgave startermed at eleverne vælger et stykke karton i den farve man har lyst til.
Mellem opgaverne har eleverne en ordbogsside, hvorpå de skriver de ord vi sætter på opslagstavlen efterhånden som vi bruger dem i opgaverne.
Forside:
De klipper deres forbogstaver ud i glanspapir og limer dem på med limstift. Derefter pyntes siden med poscatusser og små silkepapir-dutter og de skriver deres navn for neden.
Mit fodspor: (nu har jeg sat min fod på dansk jord)
Hvert barn tager sin sko af og laver en frottage af sålen med vokspastel. Derefter bliver den malet med ecolinefarver, så siden bliver dækket med flotte farver og mønstre.
Min hånd: (jeg har vinket farvel til mine venner og familie)
Omridset af min hånd tegnet og klippet ud af glanspapir. Denne opgave er mest til de yngste elever.
Min rejse til Danmark:
Et kort over Europa og et kort over elevens respektive land klippes ud og sættes på siden. En streg tegnes med tusch fra det ene land til det andet.
Hvordan kom jeg til Danmark: (transportmidler)
Ved hjælp af fotokopier af transportmidler, landskaber, veje og himle laver eleverne et pop-up-billede af den måde de er kommet hertil på. Billedet sættes på et stykke karton. De store lavede den med flere niveauer og et dækbillede som så flot ud også når pop-uppen er lukket. De små kun et niveau og uden dækbillede. De store gik meget op i at det var det rigtige mærke i fly og biler!
Min rejsetaske:
M2’erne lavede en kuffert med lommer og nedklappet låg i forskellige typer papir og karton. Den kan klappes op og lukkes i, og inden i lagde de små stykker papir med tegninger og/eller ord for de ting de gerne ville have med i tasken. (en ekstra trøje, mobiltelefonen, pas, penge, billeder af familien derhjemme…)
M0’erne og 1’erne lavede en enklere model : en lomme, som de tegnede hank og spænder på. men de lavede også små tegninger af hvad de ville ha med – de små ville næsten alle ha en bamse med!
Det hemmelige brev:
M 2’erne : Har du en hemmelighed som det kunne være rart at gemme væk, eller en ven som du savner eller kunne du tænke dig at skrive et brev til din bedstemor?
Eleverne folder et smukt mønstret papir til en konvolut og skriver på deres eget sprog et brev, som de putter i. Man kan vælge at lime det så brevet aldrig mere kan se dagens lys eller sætte flappen på med lærertyggegummi så man kan se på det igen. Siden og brevet bliver dekoreret med allemulige symboler og pynt af skinnende sølvpapir og alle slags fine mønsterpapirer.
M 0’er og 1’er får en konvolut (flere farver) som de putter et brev i der fortællerom, hvad der er rart i deres liv her i Danmark. De der ikke kan skrive laver en lille tegning.
Hvad kan jeg godt lide i mit nye liv:
Tegning med vokspastel, farvelagt med vandfarve.
(blev ikke brugt den første gang, da det hemmelige brev tog meget lang tid)
Mine flag:
Et print af elevens nationalflag på karton. På et stykke kopiplastik males et dannebrog med transparent maling. Det sættes oven på nationalflaget og tapes i den højre side så man kan lukke det op og i .
Til sidst samles bogen. Der laves huller i, siderne bliver sat fast med splitsøm og ryggen bliver forstærket med tekstiltape.
Andre opgaver fra idébanken:
En side med familiebilleder lavet som collage (den blev kun brugt delvist på et af holdene, fordi der ikke kunne skaffes papirkopier eller at børnene slet ikke havde billeder af deres familier.
Hvem har hjulpet dig på din rejse ? Tusch tegning.
Din yndlingsmad – fra dit gamle land og fra Danmark. Farvelagt tegning + opskrift…
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.