Mønstre i Islamisk KunstEt grafikprojekt for 3. - 4. klassetrin i samarbejde med Davids Samling |
Projektets mål var at eleverne skulle designe smukke mønstre i mosaiksten med inspiration i den islamiske billedverden.
På Billedskolen skal vi skabte vi billeder i store sekskantede formater, hvor vi lod os inspirere af den islamiske verdens kunst, særligt mønstrene og ornamentikken.
Inden projektet på Billedskolen, skulle klasserne have besøgt Davids Samling. Her skulle de møder den islamiske verdens enestående kunsthåndværk. Pga. Coronasituationen var dette ikke muligt, men vi var så heldige, at vi kunne få besøg af museumsformidler, Daniella Maja Nahor Ssitou, som kom ud til os på Billedskolen, hvor hun fortalte om Davids Samling og om islamisk kunst.
Projektet blev til en udsmykning ude på de deltagende skoler, hvor sekskantede mosaikker nu hænger side om side som et stort klasseværk!
Læringsperspektiver:
– Børnene lærte den islamiske verdens billedkultur at kende gennem omvisning og dialog.
– Eleverne lærte at omsætte indtryk fra en udstilling og inspiration til et personligt billedudtryk.
– Børnene lærte at arbejde med begrebet symmetri i billeder.
– De lærte hvordan man bruger en passer, og dernæst hvordan man tegner symmetriske mønstre med disse tegneredskaber.
– Børnene lærte håndværket, hvordan man arbejder med mosaiksten og fugemasse.
Forløb:
DAG 1:
– Introduktion til værkstedets billedmateriale som lagde sig op af, hvad eleverne hørte og om islamisk kunst fra Davids Samling.
– Demonstration af, hvordan man bruger og holder på en passer.
– Eleverne fikr alle en sekskant på papir, som de udfyldte med streger og former med blyant, og med benspændet om at det skal være symmetrisk. En kort indledende øvelse i at arbejde med symmetri og tegneredskaber.
– Eleverne fik en sekskantet plade med påmonterede sorte lister i kanten, hvorpå de overførte deres sekskantede skitse.
– Dernæst markerede de deres ønskede farver i felterne symmetrisk med oliekridt.
– De blev introduceret til hvordan man på en fin måde kan lægge stenene i mønstre og farvesystemer.
– Eleverne startede nu på at montere mosaikstenene til deres plader med lim og pensel.
Dag 2:
– Hele dagen blev brugt til at komponere deres mosaikbillede med sten og mønstre ved at lime stenene fast.
Dag 3:
– Introduktion til hvordan man bearbejder fugemassen ned mellem stenene og renser mosaikken.
– Introduktion til en akvareløvelse, hvor børnene maler smukke islamiske mønstre.
– Klassen arbejdede nu i to hold, da der kan være en halv klasse af gangen som fuger.
Dagen sluttede af med en gennemgang af de færdige mosaikværker.
Skoleklasser 3.-4. klassetrin
Uge 46, 47 eller 48 - 2020. Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage kl. 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2020-21
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.