Mønstre i Islamisk KunstEt grafikprojekt for 3. - 4. klassetrin i samarbejde med Davids Samling |
Projektets mål er at eleverne designer smukke mønstre i mosaiksten med inspiration i den islamiske billedverden.
På Billedskolen skal vi skabe billeder i store sekskantede formater, hvor vi lader os inspirere af den islamiske verdens kunst, særligt mønstrene og ornamentikken.
Inden projektet på Billedskolen, har klassen besøgt Davids Samling. Her møder de den islamiske verdens enestående kunsthåndværk og museumsformidler, Daniella Maja Nahor Ssitou, som levendegør historierne og værkerne.
Projektet ender ud i en udsmykning på skolen, hvor sekskantede mosaikker hænger side om side som en stort klasseværk!
Læringsperspektiver:
– Børnene lærer den islamiske verdens billedkultur at kende gennem omvisning og dialog.
– Eleverne lærer at omsætte indtryk fra en udstilling og inspiration til et personligt billedudtryk.
– Børnene lærer at arbejde med begrebet symmetri i billeder.
– De lærer hvordan man bruger en passer, og dernæst hvordan man tegner symmetriske mønstre med disse tegneredskaber.
– Børnene lærer håndværket, hvordan man arbejder med mosaiksten og fugemasse.
Forløb:
DAG 1:
– Introduktion til værkstedets billedmateriale som lægger sig op af, hvad de lærte og så på Davids Samling.
– Demonstration af, hvordan man bruger og holder på en passer.
– Eleverne får alle en sekskant på papir, som de udfylder med streger og former med blyant, og med benspændet om at det skal være symmetrisk. En kort indledende øvelse i at arbejde med symmetri og tegneredskaber.
– Eleverne får en sekskantet plade med påmonterede sorte lister i kanten, hvorpå de overfører deres sekskantede skitse.
– Dernæst markerer de deres ønskede farver i felterne symmetrisk med oliekridt.
– De introduceres til hvordan man på en fin måde kan lægge stenene i mønstre og farvesystemer.
– Eleverne starter nu på at montere mosaikstenene til deres plader med lim og pensel.
Dag 2:
– Hele dagen bruges til at komponere deres mosaikbillede med sten og mønstre ved at lime stenene fast.
Dag 3:
– Introduktion til hvordan man bearbejder fugemassen ned mellem stenene og renser mosaikken.
– Introduktion til en akvareløvelse, hvor børnene maler smukke islamiske mønstre.
– Klassen arbejder nu i to hold, da der kan være en halv klasse af gangen som fuger.
Dagen slutter af med en gennemgang af de færdige mosaikværker.
Skoleklasser 3.-4. klassetrin
Uge 46, 47 eller 48 - 2020. Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage kl. 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.