Landskabsbilleder

Et billed­projekt for 4. klassetrin

Landskabsbilleder

Et billed­projekt for 4. klassetrin

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21
  • Landskabsbilleder
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21   >   Landskabsbilleder
7 apr - 9 apr 2021

I dette projekt har børnene arbejdet med landskaber i collage. Inspirationen hentede vi hos andre billedkunstnere som har arbejdet med landskab som tema: Peter Doig, Per Kirkeby, Daniel Richter, Gabriele Munter, Mie Mørkeberg, Anna Ancher, Allan Otte.

Læringsperspektiver:

– Eleverne lærte at blande de rene farver til dæmpede jordfarver.

– De lærte at kigge på landskabsbilleder med en række begreber som det figurative/det nonfigurative, struktur, farver, skala, forgrund/mellemgrund/baggrund, stemning.

– De lærte at male strukturer på store ark med forskellige male- og trykredskaber.

– De lærte at komponere et landskabsbillede med forgrund/mellemgrund/baggrund og personer i et skalaforhold.

HVEM

4. f. klasse fra Blågard Skole

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Ditte Egholm, Underviser
Annemarie Fiig, Underviser

Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Læs mere om Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Dag 1
Intro til projektet og dagene på Billedskolen og introduktion ved opslagstavlen til andre kunstnere som har arbejdet med temaet.
Billedsamtale og inspiration.

Farvecirklen med oliekridt. Farvelære og bevidstgørelse med de rene/ de dæmpede farver.

Pause

Farveblanding med akrylmaling. Hvor mange farver kan man blande med et begrænset farvevalg? (tre borde med to grundfarver)
– to grundfarver
– to grundfarver + hvid
– alle tre grundfarver + hvid

Frokost

– Introduktion til farveblanding. Opgaven de får om lidt laves eksemplarisk. Palet og blandeteknik.

– Eleverne får udleveret en lille brik fra et maleri af Daniel Richter med en ring rundt om en farve. Opgaven er at blande den specifikke farve og male et stort ark til collagebrug senere i forløbet.

Dag 2

Klassen starter dagen i to hold: Det ene hold sliber plader med sandpapir + sætter ophæng bagpå, det andet maler flader med stearinlys og mørk fortyndet akryl. Holdene bytter.

pause

Vi arbejder nu med at farvelægge og præge papir med forskellige materialer, redskaber og teknikker. Der males på lange baner så der er rigeligt at klippe i og som udtryk for at fladerne er til fælles brug.

Frokost

Demonstration af billedopbygning, dvs. de store og bagvedliggende flader skal på først, små detaljer til sidst.
Eleverne starter på deres collage, hvor arkene bruges til at klippe, rive og lime på store formater.

Dag 3

Eleverne starter hvor de slap dagen før og arbejder videre med deres collager.

pause

Eleverne klipper og indbygger figurer/ historier i billedet. De tager stilling til skala og personens omgivelser og stemningen i landskabet.

Frokost

Færdiggørelse af billeder og endelig billedsamtale i plenum af færdige værker!

-der er et leben af farver og aktivitet i værkstedet
-der males strukturer og trykkes på langebaner
-farvebuffet
-kollagematerialet bruges til at klippe flader til landskabet
-blå landskaber
-Fantastisk flotte landskaber!

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.