Farvernes Verden

Et billed­projekt for 2.-3.- klassetrin

Farvernes Verden

Et billed­projekt for 2.-3.- klassetrin

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21
  • Farvernes Verden
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21   >   Farvernes Verden
24 aug - 9 sep 2020

I “FARVERNS VERDEN” undersøger vi hvilke farver der findes. Vi laver en FARVECIRKEL der giver et overblik over de “rene” farver (og hvordan man blander dem). Vi finder også ud af hvilke farver der ligger uden for farvecirklen (pastel- og jordfarver mm) og hvordan man blander dem. Alle de blandede nuancer samles i en fælles “FARVEBANK”, der bruges til farvevifter og papirklip. Vi ser på et maleri af Kirkeby og låner hans FARVEPALET (farvevalg). Eleverne blander bøtter af samme farver til et stort fælles maleri.

Læringsperspektiver:

At få en ”hands on” oplevelse med farver
At blive fortrolig med farvecirklen (og få sin egen FARVEBOG)
At lære at se forskel på de rene & de dæmpede farver
At lære at blande farver (også de dæmpede / jordfarver)
At se på ”flotte”,”grimme” og yndlingsfarver (og nuancere det)
At tale om hvordan farver skaber stemninger
At se på et kunstværk og låne (blande) kunstnerens palet

DELTAGERE

Ørestad skole: 3. kl, Gerbrandskolen: 2. E, Valby Skole: 2. X

HVORNÅR

Uge 35, 36, eller 37 - 2020. Mandag, tirsdag, og onsdag. Alle dage kl. 9-13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Annemarie Fiig, Underviser
Bolette Thygesen, Undervisningsassistent

Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Læs mere om Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Sådan arbejdede vi med FARVER

Dag 1
FARVECIRKLEN
Hver elev fik en “Farvebog” med fortrykt farvecirkel + lommer til farveprøver og øvelser
Farvecirklen (de ”rene farver”) farvelagdes m. Caran d´ache farver: GUL+MAGENTA+BLÅ
Til slut prøvede eleverne at blande alle 3 grundfarver

TEGNING (øvelse i farveblanding med grundfarver + hvid)
Eleverne tegnede et billede og farvelagde det med Caran d´ache farver.

BLANDETEKNIK !!!
– en praktisk intro til arbejdet med akrylmaling
Først blandede vi de rene farver (kun 2 grundfarver ved hvert bord)
Herefter fik hvert bord hvid (= pastelfarver). Og den sidste grundfarve.
Undervejs malede vi A4 ark (nuancer på hvert) til vores ”FARVEBANK”

Dag 2
MEGA FARVECIRKEL
”Farvebankens” farveprøver fra i går lå klippet op i enkeltark
Vi lagde en stor farvecirkel (hver elev havde trukket en farve).
De rene farver indgik i farvecirklen
De dæmpede/jordfarver/pastelfarver (som ikke passer ikke ind) lagde vi ved siden af

GRIMME FARVER og YNDLINGSFARVER
Eleverne valgte ark fra “Farvebanken” til små papirklip på ”byggekort”
A. Vælg en “grim”/”kedelig” farve, find farver der gør den flot og klip et flot mønster.
B. Find din yndlingsfarve og klip noget du kunne ønske dig i den farve ?
Vi afsluttede med at bygge et lille tårn af kortene

FARVEVIFTE
Eleverne vælger 5 farver til deres egen farvevifte til farvebogen

FARVEBLANDING
Vi så på et værk af Per Kirkeby:
– hvordan eleverne oplevede maleriet og hvad de fik af associationer
Vi blandede farver (i bøtter) efter Kirkebymaleriet (efter udsnit)

Dag 3

OPTEGNING
Vi tegnede det store billede op på akvarelpapir (sammensat af ark på 50 x 60 cm)
alle tegnede (på deres ark) 5 prikker som de forbandt med “veje og stier”. Vejene skulle forbinde ”nabo-ark”, så det blev ét fælles værk

FÆLLESMALERI – 1. lag
Vi malede felterne på det store fællesmaleri.
Og byttede farvebøtter undervejs.
(billedet deles i 2 så de, der maler midterfelter, kan komme til)

FÆLLESMALERI – 2. lag
Eleverne blev introduceret til teknikker de kunne bruge ovenpå lag 1:
Male et område og ridse mønstre/male med vandig maling/male stregmønstre og prikker…

AFSLUTNING
Vi kigger på det færdige billede fra trappen og snakker om forløbet.

– De rene farver blandes af acrylmaling
—-
To grundfarver + hvid
—-
-Vi lægger en MEGA FARVECIRKEL
-Papirklip på byggekort
-Alle laver en farvevifte til deres faarvebog
-Kirkebys palet og intro til farveblanding
-Optegning af fællesmaleri
-Maleriet påbebgyndes
-Billedet deles for at kunne komme til
-2. lag på billedet m div. effekter
—
-Billedet er færdigt og samles
-Det andet udstillede værk, fra projekt “Byg et billede” er interaktivt med elementer der kan flyttes

Evaluering

Klasserne var meget forskellige, derfor måtte vi tilrette planen lidt undervejs

Vi havde god erfaring med at farver til maleriet var blandet på dag 2. Så kunne vi male fra dagens start på dag 3 og fik tid til at arbejde oven på med detaljer.

Vi kan gøre det lettere at dele billedet på midten (og give plads til “midtermalerne”) hvis vi fra starten markerer (med maling) hvilke farver de midterste felter skal have (evt. mens alle kigger på).

Materialer: Vi brugte Tutein & Koch´s “mixed media papir” som fungere lige så godt som “Aquarelle” (det riflede).

Vi fik blandet for meget maling (fordi vi bad børnene blande en stor portion). Næste gang skal børnene bare blande en lille mængde og så styrer vi hvilke farver der skal blandes mere af (og blander det for dem). Resultatet kan blive flottere og mindre spraglet, hvis vi ser på forlægget hvor meget der bruges af de enkelte farver.

Vi afprøvede forskellige former for små ekstraopgaver:
1.Caran d´ache tegninger (hvor eleverne brugte det de lige havde lært om farveblandinger)
2. Papirklip af “Farvebanken” (på byggekort) hvor en “grim farve” fik modspil
3. Et hold malede billeder på A4 formater med tiloversbleven maling (evt minus grundfarver ?)
4. Vi farvelagde “himmelfarveprøver” (men havde for kort tid til at fuldføre opgaven)
– kan vi bruge “Farvebanken” i en ny opgave ?

“Farvebanken”: Husk at male felter med de rene grundfarver.
Efter de rene farver er blandet tilføjer vi kun den hvide (ikke sort)

Det fungerer godt med honningbøtter.

Evt. følge op med en ekstra dag på skolen efter 3 md.?

Husk at understrege at eleverne skal have malertøj (og -sokker) på.

Vi kan prøve at tænke ophængning på skolen ind i værket, hvis skolen har mulighed for det.

-De tre store malerier, ét fra hver klasse

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.