FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?

Et billed­projekt for 5.-6. klassetrin

FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?

Et billed­projekt for 5.-6. klassetrin

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21
  • FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21   >   FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?
14 sep - 30 sep 2020

Et billedprojekt, hvor farver som værktøj er i centrum. Hvordan brugte man farver i Middelalderen, Renæssancen, Romantikken, Modernismen i europæisk kultur. Hvordan bruges de i Japan, Mellemamerika, New York, Indien, Lapland og lige nu og her,  hvor vi er i dag?
Projektet indeholder tegning, farvelære, kolorering og cut-outteknikker.

Læringsperspektiver:

  • At blande farver, de lyse og mørke, de transparente og de dækkende.
  • At arbejde med farver med forskellige tegne og maleredskaber.
  • At udføre et cut-out billede, en farvesymfoni, hvor gentagelse af en figur, udført i forskellige farver, er i centrum.
  • At blive bevidst om farver og deres signalværdi i det offentlige rum og i det private, på beklædning, reklamer, malerier i kunsten m.m. Hvad kan farverne bruges til og hvad kan de fortælle?

HVEM

Skoleklasser 5.-6. klassetrin

HVORNÅR

Uge 38, 39 eller 40- 2020. Mandag, tirsdag og onsdag. Alle dage kl. 9-13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Inger Winther, Underviser

Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Læs mere om Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Formålet med projektet og de forskellige øvelser var at lære farverne at kende og bruge dem som et værktøj i den kreative proces i relation til tema og udtryk, stemning og følelse.

Den første deltagende klasse udførte stilleben. Denne modul blev udtaget, da den var for tidskrævende. På den måde var der mere tid til sidste modul – et cut-out billede med fire farvekombinationer.

De deltagende klasser arbejdede med følgende temaer: 1. klasse – insekter 2. klasse – transportmidler 3. klasse – instrumenter. Hver elev valgte en kopi med tema.

1.dag – Intro om projektet og fællessamtale om farveoplevelser. 1. modul: Gennemgang af farvegrupper ud fra bogen “Farver, hvad kan de, og hvad vil de?”. Hver elev malede i skitsebog 5 gule, røde, blå, violette, grønne og orange samt jordfarver. 2. modul: Ud fra kopi (tema) tegnedes figur på orange eller grønt karton. Figuren blev klippet ud som et puslespil og limet på blåt eller rødt karton. Der skulle være mellemrum mellem puslespilbrikkerne ved limning, således at der opstod et mellemrum – en blå eller rød “streg”. 3. modul: Cut-out materiale. På kobbertrykspapir 150 gr. blev der malet med dækfarver 4 forskellige farvekombinationer – Grund og komplementærfarve, Pastelfarver og sort, Tone i tone og Blå, som dominerende + rød og gul. Ved hver farvekombination skulle der være kolde og varme + lyse, mellem og mørke toner. Ved pastelfarver var alle farver naturligt nok lyse undtagen sort. Der var to elever om hvert cut-out papir.

2. dag – Fællessamtale om farvesymbolik og hvis himlen var grøn. 1. modul: Cut-out papiret blev malet færdigt. 2. modul: Ud fra kopi udførte hver elev en tegning i sort/hvid i format 20 x 20 cm. Denne tegning var en studietegning, hvor former, detaljer, struktur m.m. var i spil. Den var samtidig en slags skabelon til selve cut-out billedet. 3. modul: Klippeøvelser på sort papir – et hjerte, et blad med stilk, et træ og en flyvende fugl. Og så kunne cut-out billedet begyndes. Karton 40 x 40 cm blev inddelt i fire felter og fremvisning af klipning og limning.

3. dag – Alt i spil:Farvesamtale ud fra værker fra kunsthistorien og mine værker. Selve cut-out teknikken blev gennemgået igen med focus på Henri Matisse. Ud fra studietegning af kopi (tema) og de fire farvekombinationer blev cut-out billede udført.

Projektet sluttede med evaluering og fremvisning af alle elevers værker.

-fremvisning opgave
-Farvestudier i skitsebogen
-Farvestudier i skitsebogen
-Fremvisning af opgave
-Studietegning ud fra kopi
-Studietegning ud fra kopi
-Cut-out figur ud fra studietegning
-Cut-out papir males
-Klippeøvelser
-Fremvisning af opgave – Cut-out papir
-Cut-out billede udføres
-Cut-out billede udføres
-Cut-out billede udføres
-Evaluering og fremvisning af værker

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.