Byg et billede

Et billed­projekt for 5. 7.-klassetrin.

Byg et billede

Et billed­projekt for 5. 7.-klassetrin.

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21
  • Byg et billede
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21   >   Byg et billede
24 aug - 9 sep 2020

Med Inspiration fra den tysk-schweiziske kunstner Paul Klee (1879-1940) har eleverne bygget et interaktivt billede, et værk hvor beskueren kan flytte rundt på billedelementerne. På baggrund af flere forskellige mindre øvelser, har eleverne skulle lege og eksperimentere med både form og farver. De skabte herefter former/brikker, som indgik i det fælles interaktive installationsværk.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev introduceret for forskellige billedkunstneriske teknikker og kreative processer.
  • Eleverne fik mulighed for at udforske, undersøge, lege og eksperimentere med farver og former på forskellige måder.
  • Eleverne lærte om Paul Klee og hans måde at udtrykke sig på og bruge farver.
  • Eleverne lærte at iagttage og se på ting på en ny måde.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne arbejdede både selvstændigt og sammen om at skabe et værk.

HVEM

Skoleklasser 6. klassetrin fra Nørre Fælled Skole, Katrinedals Skole og Ellebjerg Skole.

HVORNÅR

Uge 35, 36 eller 37 - 2020. Mandag, tirsdag, og onsdag. Alle dage kl. 9-13.

HVOR

Billedskolen i Tvillingehallen

UNDERVISERE & ASSISTENTER

Mim Birk, Underviser
Anne Rahbæk, Undervisningsassistent

Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Læs mere om Billedprojekter for Skoleklasser 2020-21

Dag 1:

Vi brugte elevernes initialer som udgangspunkt til at finde nogle nye og spændende former.

  1. De tegnede deres egne forbogstaver, som blev brugt som skabelon til at tegne af efter flere gange i processen!
  2. Farveøvelser: Eleverne trak en farve og udfyldte alle felterne på deres tegning – hvor mange forskellige nye farver kunne de finde? (De brugte akvarelfarver).
  3. Alle Trak en “Bauhaus-form”, som de brugte som vindue/lup til at gå på opdagelse i deres “initialbillede” og finde de mest spændende detaljer. Herefter tegnede de to udvalgte detaljer/former og nummererede alle formerne.

 

Dag 2 

  1. De forstørrede deres former op ved hjælp af overhead på et stk. A2 skumpap.
  2. Imens de ventede på at kom til overheaden, lavede de farveprøver klar til Dag 3. De malede formerne med udgangspunkt i de samme farver som de havde fundet på Dag 1 under farveøvelsen, (De brugte akvarelfarver).
  3. Eleverne skrev nummer og navn på bagsiden af alle former
  4. Så skar de formerne ud med hobbykniv og limede magneter bagpå.

Dag 3 

  1. De malede deres former med akrylmaling, i de samme farver som de valgte til deres farveprøver på dag 2.

Ord fra elever:

uge A:

Sjovt spænende hyggeligt anderledes kreativ nyt lærerig

Ord fra elever uge B:

Sjovt spænende

Lærte st skære med hobby knive

Og skære lige

Sjovt at tegne

Uge c

Sjovt og spændende

Sjovt at maler og blænde farver 

Lærte at blænde farver

til ferniseringen uge A klassen:

havde lært noget om at blænde farve fleks. Man kan blænde grøn med lilla.

jeg lærte at jeg koncentrere mig når jeg laver noget kreativ!?

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.