Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21

Et gratis tilbud til skole i København

Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21

Et gratis tilbud til skole i København

Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk
  • Om billed­skolen
  • Aktivi­teter
  • Kalender
  • Viden­center
  • IN ENGLISH
  • Billed­projekter for skole­klasser
  • Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21
  • Selvportrætter og Pop art
  • Arkitek­tur og fællesskab
  • Design og fællesskab
  • Portrætter – Et tegneprojekt
  • Selvportrætter og pop art
  • Buster på Thorvaldsens
  • Portrætter og symboler
  • Specialklasseprojekt
  • Mig og mine venner i farver
  • Portrætter og selvportrætter
  • Projekt Samtidskunst
  • Følelser og temperamenter i kunsten
  • Mennesker fra alle vinkler
  • Nyt Land
  • Skulptur i Stor Skala
Staldgade 35
1699 København V
T: 3366 4640
E: billedskolen@​­kk.dk

Aktivi­teter   >   Billed­projekter for skole­klasser   >   Billed­projekter for Skole­klasser 2020-21

Den 1. maj åbnede vi for tilmeldingen til nye Billedprojekter for Skoleklasser. Projekterne udbydes til alle folkeskoler og specialskoler i København. Projekterne er et gratis tilbud til alle kommunens skoler og der er derfor også et projekt til din skole!
Deadline for tilmelding var 5. juni 2020.
Senest 16. juni fik man få besked om ens klasser var optaget på det, eller et af de projekter, man har søgt.

Nåede du ikke at tilmelde din klasse til et billedprojekt på Billedskolen, eller fik du afslag, er det muligt at komme på en venteliste til et projekt. Skriv til Anders Rodin på anrodi@kk.dk.
Fra den 1. september kan du desuden tilmelde din klasse et af Billedskolens Åben Skole Projekter.

Hvis du har spørgsmål angående billedprojekter for skoleklasser, kontakt souschef Anders Rodin: anrodi@kk.dk
Læs om Billedskolen projekter for skoleklasser:  Billedprojekter for skoleklasser – målsætninger, praksis og fakta

Billedprojekter for skoleklasser

Læs mere om Billedprojekter for skoleklasser

Et endags tryk- og designprojekt for 2.-3. klassetrin.

Motiv på Mulepose

21 aug - 2 okt 2020

Design dit eget billede på en mulepose!
Vi skal tegne og trykke med afsæt i børnenes historier og oplevelser med dyr i deres sommerferie. Måske har nogen reddet på en pony, andre har set en delfin på en sejltur i syden eller måske kigget på insekter under lup? Eleverne arbejder fra idé til skitse til et færdigt billede på deres mulepose. Vi trykker det færdige design med en trykpresse. Hver elev kan, når dagen slutter, gå afsted fra Billedskolen med sit helt eget mulepose-design!

Læringsperspektiver:

– Eleverne får kendskab til en ny trykteknik.

– Eleverne omsætter egne oplevelser og fortællinger til et designprodukt.

Et billedprojekt for 5. 7.-klassetrin.

Byg et billede

24 aug - 9 sep 2020

Med Inspiration fra den tysk-schweiziske kunstner Paul Klee (1879-1940) har eleverne bygget et interaktivt billede, et værk hvor beskueren kan flytte rundt på billedelementerne. På baggrund af flere forskellige mindre øvelser, har eleverne skulle lege og eksperimentere med både form og farver. De skabte herefter former/brikker, som indgik i det fælles interaktive installationsværk.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne blev introduceret for forskellige billedkunstneriske teknikker og kreative processer.
  • Eleverne fik mulighed for at udforske, undersøge, lege og eksperimentere med farver og former på forskellige måder.
  • Eleverne lærte om Paul Klee og hans måde at udtrykke sig på og bruge farver.
  • Eleverne lærte at iagttage og se på ting på en ny måde.
  • Eleverne lærte om skala og størrelsesforhold.
  • Eleverne arbejdede både selvstændigt og sammen om at skabe et værk.
Et billedprojekt for 2.-3.- klassetrin

Farvernes Verden

24 aug - 9 sep 2020

I “FARVERNS VERDEN” undersøger vi hvilke farver der findes. Vi laver en FARVECIRKEL der giver et overblik over de “rene” farver (og hvordan man blander dem). Vi finder også ud af hvilke farver der ligger uden for farvecirklen (pastel- og jordfarver mm) og hvordan man blander dem. Alle de blandede nuancer samles i en fælles “FARVEBANK”, der bruges til farvevifter og papirklip. Vi ser på et maleri af Kirkeby og låner hans FARVEPALET (farvevalg). Eleverne blander bøtter af samme farver til et stort fælles maleri.

Læringsperspektiver:

At få en ”hands on” oplevelse med farver
At blive fortrolig med farvecirklen (og få sin egen FARVEBOG)
At lære at se forskel på de rene & de dæmpede farver
At lære at blande farver (også de dæmpede / jordfarver)
At se på ”flotte”,”grimme” og yndlingsfarver (og nuancere det)
At tale om hvordan farver skaber stemninger
At se på et kunstværk og låne (blande) kunstnerens palet

Et billedprojekt for 5.-6. klassetrin

FARVER – Hvad vil de og hvad kan de?

14 sep - 30 sep 2020

Et billedprojekt, hvor farver som værktøj er i centrum. Hvordan brugte man farver i Middelalderen, Renæssancen, Romantikken, Modernismen i europæisk kultur. Hvordan bruges de i Japan, Mellemamerika, New York, Indien, Lapland og lige nu og her,  hvor vi er i dag?
Projektet indeholder tegning, farvelære, kolorering og cut-outteknikker.

Læringsperspektiver:

  • At blande farver, de lyse og mørke, de transparente og de dækkende.
  • At arbejde med farver med forskellige tegne og maleredskaber.
  • At udføre et cut-out billede, en farvesymfoni, hvor gentagelse af en figur, udført i forskellige farver, er i centrum.
  • At blive bevidst om farver og deres signalværdi i det offentlige rum og i det private, på beklædning, reklamer, malerier i kunsten m.m. Hvad kan farverne bruges til og hvad kan de fortælle?
Et plakatdesign-projekt for 7.- 9- klassetrin

Ordet er frit

14 sep - 30 sep 2020

Over tre dage arbejdede vi med formidling af budskab, visuelt udtryk, grafisk design og talte om hvordan man får ord og billede til at supplere hinanden. Forløbet hed “Ordet er frit” fordi alle har noget på hjerte. Ud fra et oplæg og mange skitserede idéer fandt eleverne frem til det budskab, som skulle hjælpes ud i verden.

Læringsperspektiver:

At udtrykke det man mener og tænker på – i ord og billeder.
At få ord og billede til at forstærke hinanden.
At arbejde med komposition og tegning.
At udvælge én konkret idé ud fra mange og arbejde målrettet med den.
At styre en arbejdsgang fra skitser til færdig komposition.
Farvelægning.

Et teater- og billedprojekt for 4.-5. klassetrin.

Kunsten er levende

19 okt - 6 nov 2020

Et samarbejdsprojekt mellem Billedskolen og Teaterbutikken hvor eleverne gennem en hel uge arbejder med masker der skabes og vækkes til live.
Vi tager udgangspunkt i kunstens verden og arbejder med elementer fra kunstværker, som vi efterfølgende bruger som scenografiske effekter i nye levende billeder. Vi bruger kroppen som bevægelige skulpturer og stemmen som instrument.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne bliver bekendt med arbejdet omkring karakteropbygning, kropssprog, nærvær, samarbejde, billedesprog og opbygning af tableauer på scenen.
  • En lille introduktion om maskers betydning i forskellige kulturer.
  • En lille præsentation af nogle kendte kunstneres forhold til masker.
  • Eleverne lærer at arbejde fra ide til skitse, videre til arbejds tegning vedrørende rækkefølge,arbejdsgang og færdig resultat.

Undervisningen foregår 2½ dag på henholdsvis Billedskolen og i Teaterbutikken og ugen slutter af med en 20 min. visning i vores store teatersal, hvor forældre eller parallelklasse er velkommen til at deltage: Fredag kl.12.30.

Et designprojekt for 7.-9. klassetrin

Tøjværk

20 okt - 4 nov 2020

I dette projekt skal eleverne omskabe T-shirts gennem arbejdet med mange forskellige materialer og teknikker. De skal tegne, male, skrive, klistre og brodere, hæfte, rive og rimpe, hvis de tør gå hele vejen! Eleverne skal udtrykke holdninger eller indre poesi, gennem tekst og tegninger og ide-udvikle ud fra deres egen fantasi, frem  til et færdigt produkt/værk.

Inspiration fra følgende kunstnere og designere: Den franske modeskaber Vava Dudu og den amerikanske grafiske designer Isa Beniston – der begge har interesse for krydsfeltet mellem design og kunst, udtrykt gennem tekstiler og beklædningsgenstande.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne vil lære at udvikle en ide fra skitse til værk ud fra et givet startprodukt.
  • Eleverne vil lære at lade sig inspirere af og bruge forskellige materialer.
  • Eleverne vil få udfordret deres tanker om brugsværdi.
  • Eleverne vil få kendskab til grænsefeltet mellem design og kunst  samt designeres og kunstneres arbejde og filosofi.
Et arkitekturprojekt for 3.-4. klassetrin

En helt ny by

9 nov - 25 nov 2020

I billedprojektet En helt ny by, arbejder eleverne med byrum, arkitektur og udsmykning.
Vi tager afsæt i den danske billedkunstner, Poul Gernes, der med sin sprudlende palet har udsmykket mere end 180 bygninger – mest kendt er Palads Teatret (biograf) og Herlev Hospital.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne vil blive præsenteret for billedkunstner og arkitekt Hundertwasser
  • Eleverne lærer om arkitektur og udsmykning i det offentlige rum
  • Eleverne konstruerer arkitektoniske modeller (i karton, skumpap m.v.)
  • Eleverne maler/udsmykker egne modeller
Et grafikprojekt for 3. - 4. klassetrin i samarbejde med Davids Samling

Mønstre i Islamisk Kunst

9 nov - 25 nov 2020

Projektets mål er at eleverne designer smukke mønstre i mosaiksten med inspiration i den islamiske billedverden.

På Billedskolen skal vi skabe billeder i store sekskantede formater, hvor vi lader os inspirere af den islamiske verdens kunst, særligt mønstrene og ornamentikken.

Inden projektet på Billedskolen, har klassen besøgt Davids Samling. Her møder de den islamiske verdens enestående kunsthåndværk og museumsformidler, Daniella Maja Nahor Ssitou, som levendegør historierne og værkerne.

Projektet ender ud i en udsmykning på skolen, hvor sekskantede mosaikker hænger side om side som en stort klasseværk!

Læringsperspektiver:

– Børnene lærer den islamiske verdens billedkultur at kende gennem omvisning og dialog.

– Eleverne lærer at omsætte indtryk fra en udstilling og inspiration til et personligt billedudtryk.

– Børnene lærer at arbejde med begrebet symmetri i billeder.

– De lærer hvordan man bruger en passer, og dernæst hvordan man tegner symmetriske mønstre med disse tegneredskaber.

– Børnene lærer håndværket, hvordan man arbejder med mosaiksten og fugemasse.

Forløb:

DAG 1:
– Introduktion til værkstedets billedmateriale som lægger sig op af, hvad de lærte og så på Davids Samling.
– Demonstration af, hvordan man bruger og holder på en passer.
– Eleverne får alle en sekskant på papir, som de udfylder med streger og former med blyant, og med benspændet om at det skal være symmetrisk. En kort indledende øvelse i at arbejde med symmetri og tegneredskaber.
– Eleverne får en sekskantet plade med påmonterede sorte lister i kanten, hvorpå de overfører deres sekskantede skitse.
– Dernæst markerer de deres ønskede farver i felterne symmetrisk med oliekridt.
– De introduceres til hvordan man på en fin måde kan lægge stenene i mønstre og farvesystemer.
– Eleverne starter nu på at montere mosaikstenene til deres plader med lim og pensel.

Dag 2:
– Hele dagen bruges til at komponere deres mosaikbillede med sten og mønstre ved at lime stenene fast.

Dag 3:
– Introduktion til hvordan man bearbejder fugemassen ned mellem stenene og renser mosaikken.
– Introduktion til en akvareløvelse, hvor børnene maler smukke islamiske mønstre.
– Klassen arbejder nu i to hold, da der kan være en halv klasse af gangen som fuger.
Dagen slutter af med en gennemgang af de færdige mosaikværker.

Et arkitekturprojekt for 5.-7. klassetrin

Arkitek­tur og fællesskab

25 jan - 27 jan 2021

Vi skal arbejde med arkitektur og design af fremtidshuse, boliger og bygninger som løser flere funktioner og rummer muligheder for forskellige fælles aktiviteter. Vi skal eksperimentere og lege og lade os inspirere af visionære arkitekter og tegnestuer som Tatiana Bilbao; NLÉ; Bureau Detours; BIG og Swoon.

Elevenes bygninger vil fremstå som skulpturelle modeller bygget med enkle materialer som: træpinde, pap, papir mm.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærer om projekter skabt af de nævnte inspirationskilder.
  • Eleverne lærer om arkitektur- og designprocesser.
  • Eleverne får mulighed for at bygge en 3-dimensionel model med forskellige materialer.
  • Eleverne lærer om teknikker til at forme med feks. pap og skabe organiske og skulpturelle former.
  • Eleverne lærer om skala og størrelsesforhold.
Et designprojekt for 5.-7. klassetrin

Design og fællesskab

25 jan - 27 jan 2021

Design et ”fællesmøbel” til et offentligt sted – en park, en plads, en havnemole eller et andet sted du kender, som du synes trænger til et rart mødested.
Hvordan kan man med sit design skabe et attraktivt sted? Et sted hvor venner kan mødes og hvor folk falder i snak med nogen, de ikke kender i forvejen. Et sted  hvor folk i alle aldersgrupper kan stoppe op og få sig en god pause.

  1. Vi kigger på eksempler på anderledes bænke og udendørs samlingssteder, med idéer og design der hylder fællesskabet.
  2. Hvilke gode (og dårlige) ”fællesmøbler” kender vi, har vi oplevet på rejser mm.? Måske kan vi trække på erfaringer fra helt andre sammenhænge.
  3. Vi arbejder i grupper med vores ”møbels” funktioner og målgruppe.
  4. Vi skitserer og bygger model – 1:10 i pap, lister og div materialer.
  5. Er der en et par enkle konstruktioner, der egner sig til at bygge 1:1 i kraftigt pap, gør vi det.
  6.  
Et tegneprojekt for 4.-5. klassetrin

Portrætter – Et tegneprojekt

8 feb - 3 mar 2021

I dette projekt  skal vi tegne selvportrætter og arbejder med ansigtets proportioner.  Portrættet væver vi sammen med illustrationer og små fortællinger i en tegnet collage. Vi arbejder både med blyant og akvarel.

Læringsmål:

  • Eleverne lærer om portrættegning og ansigtsproportioner
  • Eleverne får øvet skitseteknik
  • Eleverne lærer at bruge et lysbord
  • Elverne lærer at lave en billedkomposition og en billedfortælling i collageform.

Inspiration fra kunstens verden: Morten Schelde (DK), Claire Lenkova (DE),Uli Lust (A) Rosa Guggenheim (DE)

Et tegneprojekt for 4.-5. klassetrin.

Selvportrætter og pop art

8 feb - 3 mar 2021

I dette projekt arbejder eleverne med deres eget ansigt – deres eget portræt.
Inspirationen er hentet fra Andy Warhol (1928 – 1987) ” Pop artens far” – kendt for sine enkle portrætter af for eksempel Marilyn Monroe, Mao og masser af popstjerner. Eleverne skal både arbejde med foto, projektioner, tegning og maleri og produkterne er dels et tegnet portræt og dels et malet portræt. Hvert portræt ca 50×50 cm.

Læringsmål:

  • Eleverne fik kendskab til Andy Warhol og popart-genren.
  • Elevernes lærte at se og forstå hvordan billeder er opbygget af lys/skygge og kontraster
  •  Eleverne skulle opdage hvordan linjer og former skaber “udtryk”.
Et billedprojekt for 3.-4. klassetrin i samarbejde med Thorvaldsens Museum

Buster på Thorvaldsens

8 mar - 24 mar 2021

I dette projekt skal vi arbejde med portrættet og dets muligheder for at skabe spændende fortællinger. Nogle portrætter har faste rammer og retningslinjer, andre slet ikke. Hvad er det man skal gengive, hvorfor og hvordan? Vi vil arbejde med forskellige materialer og udtryk og undersøge hvad et portræt er, hvad det kan være og hvordan man kan lege med portrættet som udtryk.

I ugen inden projektstart besøger klassen Thorvaldsens Museum.

  • Eleverne vil stifte bekendtskab med Kunstneren Bertel Thorvaldsen og hans værker
  • Eleverne lærer hvad en buste er
  • Eleverne lærer om forskellige måder at at lave portræt på
  • Eleverne skaber deres egne portrætter
Et billedprojekt for 4.-5.- klassetrin i samarbejde med Thorvaldsens Museum

Portrætter og symboler

8 mar - 24 mar 2021

Et portræt kan udtrykke følelser – glæde, overraskelse, eftertænksomhed, magt, tristhed eller hej, her er jeg! Værker fra kunsthistorien er i spil. Hvordan iscenesatte man sig selv i 1636 i Rembrandts tid, i perioden med de tyske ekspressionister og hvordan gør man nu? Hvilke symboler, figurer og farver er med i billedet for at understrege portrættets udtryk?
Projektet indeholder tegning, farvelære, farvesymbolik og akvarelteknikker m.m.

De deltagende elever skal medbringe en kort tekst, ca. 30 ord, der handler om følelser ved en speciel oplevelse.
I ugen Inden besøget på Billedskolen, er der i projektet indlagt et besøg på Thorvaldsens Museum, hvor eleverne får en omvisning i udstillingen med særligt fokus på Thorvaldsen og portrætkunsten.

Læringsperspektiver:

  • At lære grundreglerne indenfor portrættegning.
  • Hvad kan en blyant? – tegning og skravering.
  • Farvelære.
  • At arbejde med forskellige akvarelteknikker.
  • At kolorere et portræt, hvor linjen er printet i forskellige farver, for derved at se farvernes virkning. Hvad vil de?
  • At blive bevidst om ansigtets udtryk.
  • At bruge farver, symboler og figurer som udtryksmidler i et portræt.
Et to-dages projekt for max. 12 elever

Specialklasseprojekt

8 mar - 24 mar 2021

Billedskolen i Tvillingehallen har gennem mange år udviklet et særligt undervisningskoncept for specialklasserne i Københavns Kommune. Her arbejder vi med billedforløb, der tager udgangspunkt i det enkelte barn, med overskrifter der peger på elevernes identitet og hverdag, – hvert år på en ny måde. Eleverne præsenteres for mange forskellige metoder og materialer og gennem projektet forsøger vi både at skabe en ramme, hvor eleverne udfordres tilpas og hvor de voksne, der følger eleverne, forhåbentligt selv vil blive inspireret i undervisningen.

Projektformen:

Projektformen forsøger at tage højde for den enkelte gruppe børns særlige udfordringer og forløbet er bygget op med mange små opgaver, der kan varieres og sammensættes efter den enkelte gruppes behov og formåen. Vi lægger flere pauser ind og tilrettelægger i det hele taget dagen, således at der er plads til både fordybelse og begejstring.

Værkstedet:

Vi ønsker at skabe et æstetisk positivt rum, som skaber glæde gennem farver og former og inspirerende materialer. Der er højt til loftet og plads til at gøre ting man måske ikke har mulighed for hjemme på skolen.

Det kan både give sommerfugle i maven og nye fælles fortællinger blandt eleverne og de voksne.

Vi har erfaring med at det fungerer bedst med mindre grupper af børn i projektet – max 12. Det er ikke en god ide at slå klasser sammen, da vi netop prøver at skabe så enkle, små og overskuelige rum som muligt i et helt særligt miljø.

Dialog og planlægning:

Da vi gerne vil være så fleksible som muligt i mødet med jeres elever, er det nødvendigt at der kommer en lærer til det orienteringsmøde der er planlagt i forbindelse med projektets afholdelse. Her præsenterer underviserne deres planer om indhold og forløb, og her kan vi, i fællesskab, justere så jeres besøg kommer til at passe til jeres elever. Vi kender ikke jeres elever og vi skal ikke lave kunstterapi – men med vores mangeårige erfaring som billedkunstlærere, tilbyder vi – to spændende dage på Billedskolen i ro, lys og munterhed.

Et tegne- og skulpturprojekt for 1. - 2. klassetrin

Mig og mine venner i farver

12 apr - 15 apr 2021

I dette projekt tager vi udgangspunkt i, hvad det vil sige at være en god ven og at have en god ven. Med inspiration fra den amerikanske kunstner Keith Haring (1958-90) skal vi bygge små tredimensionelle skulpturer. I mindre grupper tegner vi skitser af, hvordan kroppen bevæger sig, når vi leger vores yndlingsleg. Hver elev laver sin egen silhuet i farvet karton og gruppen sætter figurerne sammen til en lille skulptur.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærer forskellige teknikker og kreative processer.
  • Eleverne får mulighed for at eksperimentere med farver og former.
  • Eleverne lærer om Keith Haring og hans måde at udtrykke sig.
  • Eleverne lærer at iagttage kroppen og tegne den.
  • Eleverne arbejder både selvstændigt og sammen i grupper om at skabe et værk.

Produkt: Små skulpturer (af A4 karton)

Et billedprojekt for 4.-6- klassetrin

Portrætter og selvportrætter

26 apr - 12 maj 2021

Med Inspiration fra den engelske kunstner David Hockney (1937-), skal vi arbejde med portrætter på mange forskellige måder og fra forskellige vinkler.
Vi dykker ned i portrættet og selvportrættet og skal både tegne med blyant, tegne og male med farver og arbejde med foto og collage.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne lærer forskellige teknikker og kreative processer.
  • Eleverne lærer om David Hockney og hans måde at udtrykke sig på.
  • Eleverne får mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder.
  • Eleverne lærer at iagttage og se ting på en ny måde.
  • Eleverne lære om portræt tegning og ansigtets proportioner.

Et samtidskunstprojekt for 7.-9. klassetrin.

Projekt Samtidskunst

26 apr - 12 maj 2021

Dette projekt bliver til i et samarbejde med Københavns internationale udstillingssted for samtidskunst i verdensklasse, Copenhagen Contemporary, og vil tage afsæt i den kunst, der er spritny og som er vores tids kunst. Samtidskunsten forholder sig til individ og fællesskab på nye måder og inddrager ofte publikum i betydningsdannelsen.

Projektet er endnu ikke planlagt, men tænker du, at du gerne vil forhåndstilmelde din klasse til et sådant projekt, så er det muligt. I efteråret, når projektet er beskrevet, vil du blive kontaktet med mere information, og du kan se om det er noget for jer.

Et billedprojekt for 2.-3. klassetrin

Følelser og temperamenter i kunsten

17 maj - 31 maj 2021

I dette projekt skal eleverne arbejde med, hvordan følelser og temperament kan udtrykkes i billedkunsten og der er plads til at eleverne virkeligt får lov til at fortælle deres egen historier – både enkle vigtige hverdagsfortællinger, men også de rørende historier om familie, venskaber, liv og død.
Der fokuseres på billedernes tema, kolorit og komposition. Ligeledes lyttes der til musik komponeret i perioden.

I projektet ser vi på værker fra kunsthistorien med vægt på den norske kunstner Edvard Munch (1886-1944), de franske kunstnere Vincent van Gogh (1853-1890) og Paul Gauguin (1848-1903).

Læringsperspektiver:

  • Eleverne gennemgår forskellige øvelser udført i skitsebog og på akvarelpapir
  • Eleverne får kendskab til forskellige tegne- og maleredskaber.
  • Eleverne får kendskab til farvelære og farvernes virkemidler.
  • Eleverne får kendskab til kropssprog og udtryk som virkemidler i billeder
  • Eleverne lærer om billedkomposition og at arbejde med kalligrafi og tekst i billeder.
  • Eleverne får mulighed for at fortælle deres egne historier i billeder med tekst.

Det endelige værk er en akvarel i stort format, hvor elevens fortælling bliver illustreret i ord og billede.

Et tegneprojekt for 4.-6. klassetrin

Mennesker fra alle vinkler

17 maj - 31 maj 2021

Vi lærer hvordan man konstruerer en figur fra bunden, så man kan tegne mennesker fra alle vinkler. Vi skitser, måler og iagttager og  tegner figur i 1:1. Inspiration er bl.a. hentet fra den amerikanske kunstner Ronald Brooks Kitaj (1932-07), den danske kunstner Morten Schelde (1972-) og den tyske tegner Kati Rickenbach ( 1980-).

Læringsperspektiver:

• At forstå hvordan en figur bygges op.

• Forståelse for kroppens og ansigtets proportioner.

• At tegne bevægelse og udtryk.

• At tegne og forstørre en skitse op ved hjælp af et grid.

• At tegne efter levende model.

Et billedprojekt for modtageklasser

Nyt Land

7 jun - 16 jun 2021

I dette projekt skal eleverne arbejde med fortællinger i billeder om såvel den indre, som den ydre rejse – rejsen til et nyt land, med ønsker og håb for fremtiden. Vi vil arbejde med ord og begreber på såvel dansk som på elevernes oprindelige sprog.  Eleverne vil blive introduceret til enkle teknikker og flere forskellige materialer, for at gøre udtrykket så varieret og rigt som muligt.
Værket vil fremstå som et smukt, sanseligt og personligt vidnesbyrd med vægt på det positive og optimistiske.

Læringsperspektiver:

  • Eleverne får mulighed for at udvikle deres sproglige kompetencer, i mødet med nye ord og begreber.
  • Eleverne får et bredt materialekendskab og får kendskab til forskellige måder til at udtrykke sig visuelt.
  • Eleverne får mulighed for i deres værk, i ord og billeder, at give “stemme” til deres egne fortællinger.
Et skulpturprojekt for 5.-7- klassetrin

Skulptur i Stor Skala

7 jun - 23 jun 2021

I projektet “Skulptur i stor skala” skal vi arbejde med  skulpturer sammensat få former: cirkler, skiver og rør. Vi skal bygge af materialer som ståltråd/peddigrør, avispapir og malertape.
Afslutningsvis maler vi figurerne eller dekorerer dem med kulørt tape.
Hvis tiden tillader det laver eleverne en stor skyggetegning af den færdige skulptur.

Vi henter inspiration hos bla. den amerikanske kunstner Tara Donovan, der arbejder med “generativ kunst” (værker, der “vokser frem” ved at sammensætte et stort antal ens elementer). Som Tara Donovan springer vi skitsefasen over og gå direkte i gang med at afprøve selve materialet. Skitsen laver vi efter behov undervejs i processen.

Læringsperspektiver:

  • At erfare at man kan bygge flotte skulpturer af “simple” hverdagsmaterialer som avispapir
  • At lære en ”byggeteknik” så man kan bygge i stor skala
  • At prøve at eksperimentere med et materiale
  • At arbejde med et nonfigurativt udtryk
  • At skabe et skyggebillede (2D til 3D) af den færdige skulptur

Materialer: avispapir, ståltråd, peddigrør, tape, akrylmaling

Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.

Billedskolen er også et  inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.

Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.

Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.