Form og genstand – skulptur eksperimenterNyt projekt for 5.-7. klassetrin |
I dette projekt har vi legede og eksperimenteret med skulpturelle udtryk. Vi har bygget nye skulpturelle former ud af hverdagsgenstande og skabte tredimensionelle værker med inspiration fra forskellige kunstnere som eksempelvis den engelske kunstner Tony Cragg (1949-) og den amerikanske kunstner Brad Downey (1980-).
Læringsperspektiver:
Skoleklasser: 5X. Bellahøj Skole, 5B. Lergravsparkenskole og 6U. Holbergskolen
Underviser: Mim og Assistent: Rune
Video fra forløbet Pop up Sculptures – YouTube
Skoleklasser 5.-7. klassetrin.
Uge 35, 36 og 37- 2022. Mandag, tirsdag og onsdag Kl. 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Billedprojekter for skoleklasser 2022-23
Dag 1
EKSPERIMENT 1:
Opvarmning – vi bygget med den samling af små ting som var lagt frem på bordet og brugte dem som byggeklodser og prøvede mulighederne af (Al Masson inspiret).
De roterede pladser rundt om bordet et par gange for at prøve alle de forskellige ting.
– Arbejdede først individuelt og derefter sammen i grupper af 2.
Pause
EKSPERIMENT 2:
– valgte deres favorit ud og tog foto med ipads for at dokumentere deres skulptur før og efter:
Frokost
EKSPERIMENT 3:
– Skulpturerne skulle ud på en rejse udenfor og de tog foto undervejs af de forskellige locations/steder den ”besøgte”.
Dag 2
EKSPERIMENT 4:
Arbejdede i grupper 3/ 4 og skabte Erwin wurm inspireret ”1 minut skulptur ”, med både dem selv og ”byggeklodser” som de træk med et tal.
– De dokumenterede deres forsøg med foto
Grupperne træk et nyt bunker “byggeklodser” hver gang de var færdig med den sidste, så de kunne prøve og eksperimentere med flere forskellige slags ”byggeklodser”.
Pause
EKSPERIMENT 5:
Arbejde i samme grupper og byggede skulptur af en samling ”byggeklodser”, som de træk med tal, som feks. havde samme form/materialer/farve (Tony Cragg, Andy Goldsworthy og Brad Downey inspireret).
Indenfor en af markeret felt udenfor fik de først afprøvet mulighederne af inden de byggede deres færdig skulptur og derefter dokumentere den med foto.
Frokost
EKSPERIMENT 6:
Alle elever forbindende de enkelte skulpturer fra EKSPERIMENT 5 med lister som de lagde ud imellem dem som streger og en efter en ligesom stafet.
– Vi tog foto for at dokumenterer den kæmpe fælles værk/installation – som kunne opleves som en slags landscape/kulisse hvor i det var muligt at vandreog se den fra forskellige vinkler.
– Processen blev også filmet med timelaps
– Det hele blev ryddet op til sidst
Dag 3
EKSPERIMENT 7:
– Byg med ”byggeklodser” man selv har formet (Tara Donovan inspireret).
– Vi skabte former ud af feks. papir og brugte dem som ”byggeklodser”.
– De arbejdede først individuelt og derefter i de samme grupper fra Dag 2. De skulle afprøve at laver individuelle former først og ved at byg med dem kunne de skabe nye organiske former som voksede sig og dannede en større form/værk da de sæt dem sammen.
Pause
EKSPERIMENT 8:
Gruppen arbejdede sammen og afprøvede at laver former først inden de sæt dem sammen med for at lave en stor fælles abstrakt værk/installation til sidst der kan forsætter ud i rummet når de hænger op sammen.
Frokost
EKSPERIMENT 9:
– Vi afsluttede projektet med at tegn en instruktions tegning til en de ”1 minut skulptur ” som de lavede til EKSPERIMENT 4.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.