Cities of the futureEt arkitekturprojekt |
I dette projekt har vi inviteret eleverne til at skabe modeller til en fremtidsby.
Vi har spurgt eleverne: Hvad vil der ske i fremtiden, hvis verden bliver oversvømmet!?
Eleverne arbejder med helt enkle materialer; papir, sakse og små hæftemaskiner. De har skabt modeller af bygninger og sammen designet en fremtidsby, med tanke på at den skal være selvforsynende, at vi bygger med naturens former som inspiration og at vi altid tænker ud fra både æstetiske og funktionelle principper. Projektet kan gennemføres på 2 timer, men er velegnet til at udvide med flere detaljer. Som kickstarter til et længere arkitekturforløb i klassen eller som en del at et forløb om bæredygtighed.
Underviser: Mim Birk
Læs mere om Åben Skole Projekter 2016
I projektet har vi arbejdet på følgende måde:
Vi har set på eksempler på (grøn)arkitektur og på hvordan naturen er en uendelig inspirationskilde for arkitekter og kunstnere.
Vi har talt om hvad der er godt og dårligt design.
Vi har arbejdet sammen – ligesom på en tegnestue, for at udvikle og afprøve mulighederne og finde frem til de bedste ideer.
Eleverne har lært om de forskellige faser i en designproces og de har eksperimenteret og undersøgt hvilke former man kan skabe ud fra et udvalg af geometriske former med udgangspunkt i et stykke A4-papir.
Etape 1 – 30 min:
Vi skabte 3 dimensionale skitser af papir ud fra et udvalg af 5 forskellig geometriske former fundet i et A4-ark. De 5 geometriske former var klargjort til hver elev på forhånd.
Man skulle derefter klippe en gang ( et klip i hver geometrisk form) og derefter lege med at forme papiret ved at bøje den på forskellige måder og hæfte det sammen med en hæftemaskine, så papiret holdt den valgte form.
Etape 2 – 30 min:
Eleverne skulle vælge en eller flere forskellige former, som de syntes var de mest spændende og gentage formerne. Derefter skulle eleverne bygge med formerne, bruge dem som byggeklodser, for derved at skabe en helt ny form.
Etape 3 – 30 min:
Nu havde de bygget individelle modeller som kunne være ideer til bygninger til en fremtids by. Hvad for en bygning var deres? De skulle vælge en skala figur som passede til det størrelses forhold, de forstillede sig deres bygning skulle have. De kunne tilføje detaljer ved at tegne direkte på deres modeller med sort tusch og de kunne tilføje grønne områder der, hvor de synes de skulle være ved at klippe dem ud af grønt kardus og hæfte på med hæftemaskinen.
Etape 4 – 10 min:
Til sidst satte vi deres modeller sammen på vandet (en blå plastik dug) for at skabe deres fremtids by! Vi havde en dialog om de bygninger eleverne havde skabt, bygningernes former og funktioner i fremtidens bæredygtige by.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.