Billeder i matematik – matematik i billederEt udsmykningsprojekt for 4.-9. klassetrin |
Et tværfagligt projekt i matematik og billedkunst, der inviterer klassen til at skabe visuelle udtryk der kan fungere som udsmykning på skolen og som tager udgangspunkt i et, for klassen, aktuelt og relevant tema i matematik.
Matematik og kunst opfattes ofte som hinandens modsætninger. Men i virkeligheden har de mange mødepunkter og ligheder (f.ex. den abstrakte dimension). På trods af forskellene i deres interne logik og disciplin åbner de begge for en ubegrænset kreativitet.
Forbindelsen og dialogen mellem de to discipliner har altid været tydelig og har f.eks. været en vigtig forudsætning for arkitekturen, i brugen af proportionskanoner / skemaer, i anvendelsen af det gyldne snit, i centralperspektivet, eller i konstruktionen af mønstre og ornamenter.
Matematik har været brugt i kunstneres bestræbelser på at nå et æstetisk ideal.Flere af de matematiske / geometriske begreber og fænomener gør sig bedst og tydeligst gældende i visuelle former – f.eks. fraktaler og spejlinger. I kunsten og arkitekturen findes der mange eksempler på, hvordan visuelle strukturer bestemmes og dannes af nogle på forhånd valgte matematiske principper.
I dette projekt, inspireret af relevante eksempler, skaber vi billeder og skulpturer indenfor en klart defineret matematisk ramme. Vi undersøger og eksperimenterer visuelt med de valgte matematiske fænomener og principper for ad denne vej, i en proces, at lære dem bedre at kende og for at nå til det færdige billedresultat.
Projektet har to sidestillede læringsmål:
I dette projekt lægges der op til, at skolen selv kommer med konkrete temaønsker, der så bliver konkretiseret i en dialog / samarbejde forud for projektstart. Som eksempler kan nævnes: konstruktion af geometriske former, beregning af flader, rumfang og volumen, alle regningsoperationer og brøkdele, den gyldne snit eller sandsynlighedsregning.
Tværfagligheden kan også udvides med andre skolefag (f.eks. biologi eller geografi)
Projektet kan, alt efter ønske og behov, tilrettelægges til en eller flere klasser, grupper sammensat på tværs af klassetrin osv.
for elever 4.-9. klassetrin
2022: Uge 3, 4 eller 5: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Alle dage kl. 8-14.
På egen skole
Wojciech Laskowski
Når du som lærer melder din klasse til projektet, skal du have booket et velegnet lokale til workshoppen og selv være tilstede i hele workshopforløbet.
Underviseren fra Billedskolen har som udgangspunkt alle materialer med og kontakter dig inden projektstart mht. eksempelvis hvor på skole I mødes og hvad tid.
Er der ændringer i aftaler eller aflysning, kontakt da underviseren og Billedskolen i så god tid før projektet som muligt.
Læs mere om Åben Skole Projekter
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.