Åben Skole ProjekterBilledprojekter på folkeskoler i København |
Billedskolen tilbyder en række af spændende billedprojekter PÅ skolerne. Projekterne er gratis for skolerne.
Der er åbent for tilmelding til nye Åben Skole Projektet fra den 17. august – 1. september 2020.
Det er muligt at søge det samme projekt til flere klasser på samme skole – måske samme årgang! Det giver vores undervisere lidt bedre tilknytning til jer uden på skolerne og bedre logistik på flere måder.
Når du som lærer melder din klasse til projektet, skal du have booket et velegnet lokale til workshoppen og selv være tilstede i hele workshopforløbet.
Underviseren fra Billedskolen har som udgangspunkt
alle materialer med og kontakter dig inden projektstart mht. eksempelvis hvor på skole I mødes og hvad tid.
Er der ændringer i aftaler eller aflysning, kontakt da underviseren og Billedskolen i så god tid før projektet som muligt.
En dag hvor vi kommer omkring forskellige tegneteknikker. Vi veksler mellem iagttagelsestegning, figuropbygning og tegning fra fantasien. Forskellige tilgange/måder at arbejde på introduceres og dagen giver eleverne mod og værktøjer til selv at fortsætte og tænke tegning ind i hverdagen/skolearbejdet.
Alle kan tegne tilbydes alle klassetrin og indhold tilpasses klassetrinet. På de yngste klassetrin arbejder vi også ude og laver tegnelege, hvor vi bruger hele kroppen.
Læringsmål:
Et tværfagligt projekt i matematik og billedkunst, der inviterer klassen til at skabe visuelle udtryk der kan fungere som udsmykning på skolen og som tager udgangspunkt i et, for klassen, aktuelt og relevant tema i matematik.
Matematik og kunst opfattes ofte som hinandens modsætninger. Men i virkeligheden har de mange mødepunkter og ligheder (f.ex. den abstrakte dimension). På trods af forskellene i deres interne logik og disciplin åbner de begge for en ubegrænset kreativitet.
Forbindelsen og dialogen mellem de to discipliner har altid været tydelig og har f.eks. været en vigtig forudsætning for arkitekturen, i brugen af proportionskanoner / skemaer, i anvendelsen af det gyldne snit, i centralperspektivet, eller i konstruktionen af mønstre og ornamenter.
Matematik har været brugt i kunstneres bestræbelser på at nå et æstetisk ideal.Flere af de matematiske / geometriske begreber og fænomener gør sig bedst og tydeligst gældende i visuelle former – f.eks. fraktaler og spejlinger. I kunsten og arkitekturen findes der mange eksempler på, hvordan visuelle strukturer bestemmes og dannes af nogle på forhånd valgte matematiske principper.
I dette projekt, inspireret af relevante eksempler, skaber vi billeder og skulpturer indenfor en klart defineret matematisk ramme. Vi undersøger og eksperimenterer visuelt med de valgte matematiske fænomener og principper for ad denne vej, i en proces, at lære dem bedre at kende og for at nå til det færdige billedresultat.
Projektet har to sidestillede læringsmål:
I dette projekt lægges der op til, at skolen selv kommer med konkrete temaønsker, der så bliver konkretiseret i en dialog / samarbejde forud for projektstart. Som eksempler kan nævnes: konstruktion af geometriske former, beregning af flader, rumfang og volumen, alle regningsoperationer og brøkdele, den gyldne snit eller sandsynlighedsregning.
Tværfagligheden kan også udvides med andre skolefag (f.eks. biologi eller geografi)
Projektet kan, alt efter ønske og behov, tilrettelægges til en eller flere klasser, grupper sammensat på tværs af klassetrin osv.
Leg og eksperimenter med kroppen som skulptur og med udgangspunkt i den østrigske kunstner Erwin Wurms måde at arbejde på som inspiration. Eleverne skal afprøve hvordan nye form-universer kan opstå ud af et allerede eksisterende materiale, herunder elevernes egen krop.
Eleverne skal sammensætte, sætte op mod, vende, trække, trykke, forlænge, forvrænge, fordoble, omforme, videretænke og bygge – nye spændende former og fortællinger.
Et billedprojekt der sprænger rammerne og de vante forestillinger om genstande, rum og krop.
Læringsperspektiver:
Et godt klima for fremtidens jordboere. Siden 1980erne har eksperterne advaret os om, at vores jord har alvorlige problemer! Vi står med en seriøs udfordring. Hvad gør vi?
Isen ved Nord- og Sydpolen og bjergenes is og snedække smelter; solen varmer ubarmhjertig om sommeren; selvantændte skovbrande bliver hyppigere; regnen falder kraftigere og fører ofte til oversvømmelser; havenes vandstand stiger; stormene danner orkaner, skypumper og stormflod som aldrig før. Eksperterne gør igen og igen politikerne opmærksomme på disse klimatiske ændringer. De lytter, men alligevel trænger budskabet ikke helt igennem. Hvorfor tager de ikke alt dette alvorligt? Der er jo forretningsinteresser at tage hensyn til! Heldigvis er der mange organisationer, nogle grønne virksomheder samt græsrodsbevægelser, der arbejder seriøst med klimaændringerne.
I denne animationsworkshop skal vi arbejde med vores egne historier, som vi selv skaber ud fra reelle fakta. Vi arbejder i flyttefilmteknik, hvor vi designer og konstruerer flade papfigurer, der flyttes hen over vores baggrunde og optages billede for billede. Til sidst indtales dialog og der laves lydeffekter. Efterfølgende redigeres filmene og der lægges musik og rulletekster på. De færdige film uploades på YouTube.
https://youtu.be/iYGKlEdwdgQ
Tegneserier kan bruges til at fortælle alle slags historier, for eksempel historier om elevernes eget liv og deres tanker, og historier, som er fri og vild fantasi.
Eleverne bliver introduceret for tegneseriens metoder og virkemidler, og derefter skal hver elev tegne en kort tegneserie. Vi sætter nogle rammer for opgaven, som hjælper fantasien igang.
Alle kan fortælle en spændende, sjov, personlig eller overraskende historie i tegneserieform ligegyldigt hvor trænet eller utrænet en tegner man er, og vi hjælper den enkelte elev med at finde ud af, hvordan præcis hun eller han vil fortælle sin historie.
Læringsperspektiver:
Med afsæt i Cobrakunsten og særligt den danske kunstner Asger Jorn (1914-1935), skal vi male abstrakte billeder og indfange de væsner vi får øje på i billedet.
Asger Jorn var bla. inspireret af den spanske kunstner Pablo Picasso (1881-1973) og på nogle måder kan man sige, at Asger Jorns billedverden blev en fortsættelse af Picassos. Vi lader os derfor inspirere af både Jorn og Picasso, når vi kaster os over maleriet, hvor vi skal arbejde med flydende tusch på store ark brun Kardus. Farvekridt lægges på til sidst.
Der arbejdes med skitser som oplæg til arbejdet med det endelige maleri.
Dagen vil blive tilrettelagt efter klassetrin.
Læringsperspektiver:
I dette projekt, skal vi lave Mini pop-ups!
Vi skal lave et rummeligt billede og sammensætte et lille univers, med en blanding af allerede udvalgte motiver og motiver eleverne selv. En billedsafari, hvor vi skal klippe og klistre og gøre os umage med de små detaljer.
Læringsperspektiver:
Med udgangspunkt i den amerikanske kunstner Alexander Calders (1898-1976) værker, skal vi arbejde med konstruktion af små mobiler.
Vi skal arbejde med nonfigurative former, rummet imellem dem og de fortællinger der opstår, når man sætter elementer sammen. Projektet udfordrer den erfaring eleverne har om balance og giver mulighed for at afprøve nye løsninger.
Læringsperspektiver:
I dette projekt skal eleverne designe deres egne farverige mønstre med inspiration fra forskellige kunstnere og med afsæt i et fælles tema for dagen.
Læringsperspektiver:
Vi skal med afsæt fra diverse kunstnere arbejde kombineret med frottage-tryk, tegning og aftryk.
Vi skal arbejde på papir, med blyant og kridt. Vi bruger overfladerne i omgivelserne (og går på jagt efter de flotteste!) skabeloner og stencils, samt stempler til at lave billederne med. Opgaven tilpasses den deltagende klasse.
Læringsperspektiver:
Ved dagens afslutning vil alle elever kende mindst én ny kunstner, kunne fremvise to større gennemarbejdede papirværker, samt have masser af inspiration til flere.
I dette animationsprojekt skal vi arbejde med udgangspunkt i den verdensberømte danske billedhugger Bertel Thorvaldsens virke. Vi skal fabulere over det at være billedhugger og at skabe fortællinger som skulpturer.
Skal man som kunstner arbejde figurativt eller nonfigurativt? Med symbolik eller ironisk distance? Hvor får man sine ideer fra? Og hvor fik Thorvaldsen sine ideer fra? Hans fænomenale livsværk og opstigen fra fattige kår til verdensberømt kunstner og æresborger i København, er helt enestående. Vi vil starte med at lade os inspirere af ham ved sammen med Annemette at besøge Thorvaldsens Museum. Der vil hun fortælle om Thorvaldsen og vi vil fordybe os i hans værker. Herefter besøger Annemette klassen og sammen vil vi skabe vores helt egen historie om en billedhugger i nutiden.
Det næste trin er at tegne storyboard, designe figurer og baggrunde i flyttefilmsteknik, hvorefter vi optager filmen billede for billede og laver lydoptagelse. Efterfølgende redigeres der og filmene lægges på YouTube.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.