Åben Skole ProjekterBilledprojekter på folkeskoler i København |
Billedskolen tilbyder en række af spændende billedprojekter PÅ skolerne. Projekterne er gratis for skolerne.
Det er muligt at søge det samme projekt til flere klasser på samme skole – måske samme årgang! Det giver vores undervisere lidt bedre tilknytning til jer uden på skolerne og bedre logistik på flere måder.
Der er åbent for tilmelding til nye Åben Skole Projektet fra den 16. august – 1. september 2021. Projekterne bliver fordelt mellem alle skolerne i København og man får besked medio september – om man har fået plads på et af de projekter, som man har søgt til sin klasse.
Når du som lærer melder din klasse til projektet, skal du have booket et velegnet lokale til workshoppen og selv være tilstede i hele workshopforløbet.
Underviseren fra Billedskolen har som udgangspunkt alle materialer med og kontakter dig inden projektstart mht. eksempelvis hvor på skole I mødes og hvad tid.
Er der ændringer i aftaler eller aflysning, kontakt da underviseren og Billedskolen i så god tid før projektet som muligt.
I dette projekt arbejdede vi med skulpturelle former og med lys som redskab. Vi legede med former og byggede med genstande der er lige rundt omkring os – i klassen og i penalhuset. Vi stablede ting og lavede store skygger der lignede tårne.
Tårnbillederne fik detaljer – først med blyant og sorte tusser og derefter blev de malede med akvarel farver – med Hundertwasser som inspiration.
Læringsperspektiv:
Kunne I tænke jer at få besøg af en billedkunster og underviser fra Billedskolen, så er et af de to nedenstående forløb måske noget for jer? Et forløb er fra kl. 9-13, hvor vi leger og undersøger og laver billeder, som vi sidst på dagen sammen ser på og taler om.
De to forløb tilpasses den deltagende klasse, og vi inddrager gerne et igangværende, eller kommende tema eller klasseforløb.
Alt sammen i kombination med de billekunstfaglige materiale- og teknikundersøgelser der ligger i hvert enkelt forløb.
I de to forløb ligger vægten på elevernes fællesskab omkring det billedskabende arbejde, men måske passer forløbet bedst til en mindre gruppe af de børn, som virkeligt gerne vil arbejde med billeder, imens de andre laver noget andet spændende? Vi finder ud af det og laver en god aftale sammen på forhånd.
I dette projekt tager vi udgangspunkt i Katrines Kanal, som er en række små korte læringsvideoer, der alle omhandler det at tegne. Tegning er en måde at tænke på og vi skal bruge tegning som et materiale og redskab til at lege os igennem dagen.
Eleverne skal varme deres tegnehånd op, som var det gymnastik. Og de skal varme deres øjne op, og øve sig i at se ting på en på en anden måde end de plejer. Der skal tegnes på hovedet, spejlvendt, bagvendt og ud fra hukommelsen!
Vi skal både tegne ting vi kender og det vi ikke kender. Vi skal udfordre det trygge og det ukendte og lege os igennem dagen, alt sammen med tegning som det faste holdepunkt og ‘hjemsted’.
Læringsperspektiver:
Vi har designet vitamin-superhelte som viser hvad de kan. Alt er malet i akryl på papir som er sæt op på byggehegnet på Ingerslevsgade.
…
I dette projekt skal eleverne lave en vægudsmykning til deres skole, Nørrebro Park Skole, med inspiration i den islamiske verdens fantastiske mønstre! Måske har klassen været på besøg på Davids Samling og se udstillingen om Islamisk Kunst inden projektstart.
Læringsperspektiver:
– Eleverne lærer at arbejde med geometri og symmetri i billeder.
– De lærer at tegne med en passer.
– De bliver introduceret til islamiske mønstre.
– De får kendskab til forskellige materialer og teknikker.
Forløbsplan:
– Intro til underviserne + til islamiske mønstre og kunsthåndværk.
– Teknisk kursus i at tegne med en passer.
Opg.1:
Eleverne leger og eksperimenterer frit med store og små passere, trekanter, cirkler, linealer på store papirformater i grupper af fire elever. Her er der ingen regler, men børnene lærer værktøjerne bedre at kende ved at forbinde punkter og linjer. De farvelægger med fortyndet gouache.
Opg 2:
Eleverne lærer gennem denne opgave, til forskel fra den forrige opgave, at den islamiske kunst, har visse regler som symmetri og geometri at tage udgangspunkt i.
– Med lineal, blyant, passer og instruktioner tegner eleverne stjernen som standardform på A3 akvarel papir.
– Dernæst tegner de freestyle former, dog med det ene benspænd, at formen skal være symmetrisk over den lodrette akse.
– De tegner nu udvalgte streger op med sort tusch og lineal og visker resterende streger ud.
– Nu maler de mønsterformen med gouache. Malingen fordeles i felterne, stadig med symmetrien for øje.
– Tørretid.
– Elastikopgaven er at farvelægge den første opgave, hvis den har nogle huller.
Læreren tager eventuelt billeder af alle sekskanter undervejs, printer dem ud og lader eleverne lege med at lave forskellige formationer på gulvet af, hvordan de kunne tænke sig dem sat sammen til et fælle værk.
Underviserne fra Billedskolen tager alle sekskanterne med hjem og monterer dem på finerplader, lægger et tyndt lag lak henover, så de tåler slitage. Dernæst bringes de ud til skolen igen, hvor en pedel hænger dem op.
Materialer:
store og små linealer
store og små trekanter
runde genstande
små og store passere
blyanter
stort papir mixed media 70×100
sakse
gouache maling + malebøtter til at fortynde i
pensler
afdækningsplast
kopierede cirkler på A3 akvarelpapir
malertape
sorte tusser (0,75)
Med udgangspunktet i kvarteret og det vi ser omkring os på vej til og fra skole f.eks., lavede hver enkelt elev et værk som blev animeret og samlet i et fælles videoværk som blev projekteret op på skolebygningens facader en tidlig morgen mens det stadig var mørkt .
Vi arbejdede med at fotografere, skitse, tegne, arbejde med stopmotion /flytte animations teknik på green screen i Imotion på Ipads.
Inspiration: William Kentridge SA, Michael Bielicky CZ og Kamilla Richter DE og div. eksempler af paste ups og Street art.
Produkt: Film
https://youtu.be/JO33T5eJCM4
https://youtu.be/L3aX2HG_wyM
https://youtube.be/JO33T5eJCM4
Læringsperspekter:
Produktet var flere enkelte animationer lagt i lag som loopede – som faldene objekter, ned over Højdevang Skoles mure.
…
I dette projekt skal vi få prikker på hjernen, og give den fuld gas med prikmaleriet!
Op til 4 klasser kan deltage og skal lave en stor fælles prikket prik som skal udsmykke skolen.
Læringsperspektiver:
Vejen derhen til består af at præge og bemale papir og karton med prikker og med diverse teknikker, herunder skabeloner, stencils, passer, svampe, pensler, ruller mm. Vi skal desuden afprøve forskellige materialer, såsom poskatusser, akrylmaling, kridt, pastelfarver mm. På den måde får vi lavet en prik-samling, og børnene lærer en masse teknikker og materialer at kende gennem leg med prikker.
Børnene vil have mulighed for at forbedre deres evner til at tegne cirkler med en passer og finpudse evnerne til at tegne en cirkel uden passer.
Inden vi starter vil børnene blive præsenteret for visuelt materiale af diverse prik-billeder og teknikker, og selvfølgelig den nulevende japanske kunstner Yayoi Kusama hvis værksamling bærer præg af mønstre, repetition og ikke mindst Prikker!
En dag hvor vi kommer omkring forskellige tegneteknikker. Vi veksler mellem iagttagelsestegning, figuropbygning og tegning fra fantasien. Forskellige tilgange/måder at arbejde på introduceres og dagen giver eleverne mod og værktøjer til selv at fortsætte og tænke tegning ind i hverdagen/skolearbejdet.
Alle kan tegne tilbydes alle klassetrin og indhold tilpasses klassetrinet. På de yngste klassetrin arbejder vi også ude og laver tegnelege, hvor vi bruger hele kroppen.
Læringsmål:
Tegneserier kan bruges til at fortælle alle slags historier, for eksempel historier om elevernes eget liv og deres tanker, og historier, som er fri og vild fantasi.
Eleverne bliver introduceret for tegneseriens metoder og virkemidler, og derefter skal hver elev tegne en kort tegneserie. Vi sætter nogle rammer for opgaven, som hjælper fantasien igang.
Alle kan fortælle en spændende, sjov, personlig eller overraskende historie i tegneserieform ligegyldigt hvor trænet eller utrænet en tegner man er, og vi hjælper den enkelte elev med at finde ud af, hvordan præcis hun eller han vil fortælle sin historie.
Læringsperspektiver:
Vi skal med afsæt fra diverse kunstnere arbejde kombineret med frottage-tryk, tegning og aftryk.
Vi skal arbejde på papir, med blyant og kridt. Vi bruger overfladerne i omgivelserne (og går på jagt efter de flotteste!) skabeloner og stencils, samt stempler til at lave billederne med. Opgaven tilpasses den deltagende klasse.
Læringsperspektiver:
Ved dagens afslutning vil alle elever kende mindst én ny kunstner, have lavet mindst to gennemarbejdede papirværker, samt have masser af inspiration til flere.
Med afsæt i Cobrakunsten og særligt den danske kunstner Asger Jorn (1914-1935), skal vi male abstrakte billeder og indfange de væsner vi får øje på i billedet.
Asger Jorn var bla. inspireret af den spanske kunstner Pablo Picasso (1881-1973) og på nogle måder kan man sige, at Asger Jorns billedverden blev en fortsættelse af Picassos. Vi lader os derfor inspirere af både Jorn og Picasso, når vi kaster os over maleriet, hvor vi skal arbejde med flydende tusch på store ark brun Kardus. Farvekridt lægges på til sidst.
Der arbejdes med skitser som oplæg til arbejdet med det endelige maleri.
Dagen vil blive tilrettelagt efter klassetrin.
Læringsperspektiver:
Med udgangspunkt i den amerikanske kunstner Alexander Calders (1898-1976) værker, skal vi arbejde med konstruktion af små mobiler.
Vi skal arbejde med de geometriske former (cirklen, trekanten, firkanten) der kombineres til nye former, enten som rene mønstre eller måske i former der sender tankerne i retning af tårne, køretøjer eller dyr mm …..
Materialet vi laver figurerne af er kulørt “kalkepapir”. Papiret er halvtransparent og gør det muligt at arbejde med farveblandinger og opnå en akvarelagtig virkning.
Eleverne fremstiller selv ophænget af ståltråd og sytråd. Mobilerne kan bygges individuelt eller samles til større mobiler der kan hænges op i klassen (hvis det er muligt)
Bliver der tid til overs (og er der et ledigt vindue) laver vi et stort fællesværk med de stykker kalkepapir vi har tilbage.
Læringsperspektiver:
I dette projekt skal eleverne designe deres egne farverige mønstre med inspiration fra den islamiske verdens smukke mønsterverden.
Læringsperspektiver:
Eleverne kommer igennem forskellige opgaver/materialer, og lærer derved forskellige metoder til at lege med former og farver på, som alle peger på en inspiration fra den islamiske verdens helt særlige udtryk.
Eleverne får indsigt i denne mønsterverden, idet vi går tæt på og taler om gentagelser, spejling, farver, figurer, abstraktion mm.
Billederne bliver til et fælles værk som kan udsmykke en væg på skolen.
I dette projekt, skal vi lave Mini pop-ups!
Vi skal lave et rummeligt billede og sammensætte et lille univers, med en blanding af allerede udvalgte motiver og motiver, eleverne selv finder og sammensætter. En eventyrlig rejse, hvor vi skal klippe og klistre og gøre os umage med de små detaljer.
Læringsperspektiver:
Et tværfagligt projekt i matematik og billedkunst, der inviterer klassen til at skabe visuelle udtryk der kan fungere som udsmykning på skolen og som tager udgangspunkt i et, for klassen, aktuelt og relevant tema i matematik.
Matematik og kunst opfattes ofte som hinandens modsætninger. Men i virkeligheden har de mange mødepunkter og ligheder (f.ex. den abstrakte dimension). På trods af forskellene i deres interne logik og disciplin åbner de begge for en ubegrænset kreativitet.
Forbindelsen og dialogen mellem de to discipliner har altid været tydelig og har f.eks. været en vigtig forudsætning for arkitekturen, i brugen af proportionskanoner / skemaer, i anvendelsen af det gyldne snit, i centralperspektivet, eller i konstruktionen af mønstre og ornamenter.
Matematik har været brugt i kunstneres bestræbelser på at nå et æstetisk ideal.Flere af de matematiske / geometriske begreber og fænomener gør sig bedst og tydeligst gældende i visuelle former – f.eks. fraktaler og spejlinger. I kunsten og arkitekturen findes der mange eksempler på, hvordan visuelle strukturer bestemmes og dannes af nogle på forhånd valgte matematiske principper.
I dette projekt, inspireret af relevante eksempler, skaber vi billeder og skulpturer indenfor en klart defineret matematisk ramme. Vi undersøger og eksperimenterer visuelt med de valgte matematiske fænomener og principper for ad denne vej, i en proces, at lære dem bedre at kende og for at nå til det færdige billedresultat.
Projektet har to sidestillede læringsmål:
I dette projekt lægges der op til, at skolen selv kommer med konkrete temaønsker, der så bliver konkretiseret i en dialog / samarbejde forud for projektstart. Som eksempler kan nævnes: konstruktion af geometriske former, beregning af flader, rumfang og volumen, alle regningsoperationer og brøkdele, den gyldne snit eller sandsynlighedsregning.
Tværfagligheden kan også udvides med andre skolefag (f.eks. biologi eller geografi)
Projektet kan, alt efter ønske og behov, tilrettelægges til en eller flere klasser, grupper sammensat på tværs af klassetrin osv.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.