Skyggelaboratorie på Ålholm Skole |
TEAM UP – ”Skyggelaboratoriet”
– Materiale udforskning og undersøgelse af Skygge og Lys
Læs mere om Skyggelaboratoriet
Plan over forløbet på Åholmskole, med 5B
Mandag d. 4 – fredag d. 8 december, kl. 9- 13 hver dag.
Sted: Billedkunst lokalet.
Gruppearbejde /2-3 elever.
Dag 1
Inspiration: Sarah Sze´s værk “Timekeeper” , William Kentridge , ”Picasso” papir skulptur (figur silhuetter) og ”Matisse Cutouts”.
Eleverne skulle tegne en figur som repræsenterer dem selv (Individuelt arbejde).
Eleverne brugte foto print af dem selv med hele kroppen, hvor de stod i en selvvalgt stilling, (fotos og print var lavet inden, som forberedelse til projektet).
De startede med at lave en skitse hvor de tegnede omridset ved at tegne efter eller tegnede deres foto af med blyant.
Derefter forenklede de deres figur og tegnede omridset af på hvid A4 Kardus og klippede det ud. Ved at bøje kroppen forvandlede de den til en 3- dimensional form.
Ved at belyse figuren, hængende fra en snor, undersøgte de dens silhuet og skygge imens den frit kunne dreje rundt.
Så tegnede de skyggen af og overførte den til sort kardus og formede videre. I grupper satte de deres skygger sammen for at skabe mærkelige skyggevæsner.
Dag 2
Inspiration arkitektur: huler/vinduer/lys og mønstre og Tara Donovan.
Pop – up teknik og huller/vinduer. Arbejde i deres grupper af 2/3.
Vi brugte genbrugs emballage fra EAT i pap hvor de kunne eksperimentere ved at bygge med dem for at skabe nye former og skære i dem og laver huller og vinduer. Undervejs undersøgte de skyggerne med lys effekter, med forskellige slags lys kilder både indefra og udefra. (Brugte deres mobiler og lamper).
Dag 3
Inspiration: arkitektur
Arbejde i gruppe af 2/3.
Hver gruppe fik en pap flytte kasse som blev brugt som ramme til at skabe deres skygge Landskab!
De brugte emallagen til at skabe nye former ved lege/eksperimentere med dem, forvandle og bygge/skære/ændre og sætte dem sammen inde i deres kasse som de også kunne åbne op, skære i og forvandle.
De brugte deres figurer og elementer og former fra Dag 1 og 2.
Dag 4
Inspiration: William Kentridge og Erwin Wurm.
Vi arbejdede med Skygge teater/spil.
Arbejde i grupper.
De forvandlede deres skygge/silhuet med hjælp af rekvisitter og andre former ved at bruge pap og emballage og tape det fast til kroppen osv. for at forvandle dem selv til mærkelig skygge væsner.
Vi bruger filmen til at projektere inde bag et vindue i en kasse, som eleverne er med til at gøre klar imorgen.
Dag 5
Inspiration: Sarah Sze
Produkt: Installation/værk bygget op i fælles skab.
Eleverne tegnede deres skygge væsner af fra stilbilleder taget fra deres skyggefilm og klippede dem ud i sort kardus. De udklippde figurer blev sat sammen til en roterende uro drevet af en lille motor.
Kassererne var rammen omkring deres værk, så at vi til sidst kunne bruge dem til at bygge med for at skabe et fælles værk/form/landskab.
Afslutning af projektet forgik med at hele klassen kunne opleve færdige resultat sammen med fælles evalueringen og tid til at fotografering deres projekt til sidst.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.