Skyggelaboratorie på Gasværksvejens Skole |
Normalt ser vi ikke skyggen, men det der kaster den. Det vender vi på hovedet i Skyggelaboratoriet.
Oplæg/visning som afsæt (max 10 min) med billeder/film: Skygger i kunsten, som filmeffekt, poesien i skygger.
Dagene har alle et program som afsluttes samme dag. De fire dages produktion indgår i en fælles afsluttende udstilling som forældre og andre klasser inviteres til at opleve. (Evt. guider eleverne gæsterne på lille rundgang!). Hvert oplæg /opgave er enkel og vist med eksempler.
2 anden klasser fra Gasværksvej Skole.
9 - 13
Gasværksvej Skole
Lone Holst corell (Klasselærer)
To 2. klasser arbejder parallelt med samme program, ender ud med en fælles udstilling/visning på skolen for de andre klasser.
Dag 1. Fælleareal hvor vi kan hænge stof op er ikke så stort, vi bruger trappeområdet også.
Med fra Billedskolen: Madpapirsrulle/ruller, kardus, skæreunderlag, hobbyknive, grønne skummateriale, snore, nåle, pianotråde, ståltråd, tænger pinde og grene, div, bindematerialer, Ipadstativer X 2, lamper, gaffa, tape, forlængerledninger, to projektorer, hvidt stof, sort molton, transparenspapir.
Læs mere om Skyggelaboratoriet
Dag 1 – Skyggevæsen
Krop + skyggeteater teknik + timelapse. Inspiration: William Kentridge og Erwin Wurm.
Lille intro: Timelapse & loop i Imotion. Eksempel: flyvebørns stopmotion fra Sommerfugledalen).
Gruppearbejde: Skab en levende skultpur. Gruppens medlemmer poserer sammen bag det bagbelyste stof og ved at bruge jakker, halstørklæder eller udklippede elementer manipuleres silhuetten. Der aftales en fælles bevægelse som filmes i Imotion og loopes (Ca. 5 billeder). Det vigtigste er at nå til enighed omkring hvilket skyggevæsen man vil lave og sammen udføre det. Enkelt er bedst. Sættes sammen og vi slutter dagen med at se resultatet.
Dag 2 – Hængeskygger.
Inspiration: Matisses’ cutouts. Picassos skulpturer.
Hver gruppe laver selv et lille set-up omkring deres bord med lampe og en lille platform hvor deres medbragte genstand sættes op. Tegnepapir tapes på væggen og skyggens omrids tegnes op, man hjælper hinanden. Det kræver lidt undersøgelse af afstand mellem lyskilde og genstand for at få det til at passe. Den optegnede figur tegnes op og klippes ud, den gøres rummelig ved at vride/trække papiret. Formen hænges i sytråd og belyses. Skyggen er foranderlig alt efter hvordan formen drejer. Man tager et par billeder af sin hængeskygge.
Dag 3 og 4 – Min arkitektur
Inspiration: Billeder fra arkitekturens verden. (Naturens strukturer, industriel arkitektur, eventyrlig arkitektur).
Klassen ryddes og en fælles installation begyndes ved bagvæggen. Bordene er samlet og nu bygges der elementer til at skabe et univers som passer til dinglefiguren fra dagen før. Vi starter dagen med at se eksempler på cityscapes og taler om hvordan man omsætter en idé til silhuetter. Løbende testes med lamper.
Alt laves med pap, limstifte, transparenspapir og øvrige materialer fra vores bunke. Løbende slukker vi lyset og ser hvordan skylinen/installationen ser ud når den er belyst og vi taler løbende om idéer til hvad der ser fedt ud. Måske foregår noget oppe i luften monteret på rundstokke? mulighederne er mange og det er en dag hvor der skal prøves og leges. Vi fotograferer igen som dagen før. Vigtigt at sørge for at de ikke sætter gang i mere end de kan nå at udføre og montere.
De der bliver færdige kan skære deres ord og indsætte i installationen. Vi har mælkekartoner hvor bogstaverne kan klippes og bukkes op, eller siderne kan bruges som en ramme, halv transparent papir kan bruges.
Dag 5/Generelt
(Mim).
Sidste dag bruges på at færdiggøre, arrangere visning /dokumentation af udstilling. Der produceres fortsat elementer som installeres i løbet af dagen.
Visning for 1. og 3. klasser fredag 23. på skolen. (Evt. rundvisning lavet af deltagende elever).
Evaluering elever: Der var sjovt, spændende, flot at se skyggerne. Overrasket over at se hvordan skyggerne blev og at det så sådan ud.Dejligt at vise andre rundt og det var dejligt at de sagde at det var meget flot det vi havde lavet.
Evaluering: To klasser er for meget og man når ikke rundt men får en følelse af at det utilstrækkelig/ overfladisk i forhold til det enkle barn. Det var meget urolige klasser og det var svært at få overblik over hvem der havde brug for mere hjælp til at forstå/løse opgaven. Lærerne hjalp til og støttede op om forløbet så godt de kunne, men det var en stor opgave bare at få arbejdsro og få børnene igang. Så man kan godt spørge hvor meget de får ud af sådan et forløb. Det havde absolut været bedre kun at have én klasse.
Vi måtte ændre lidt i forløbet da kun halvdelen af klassen havde en ting med hjemmefra. Skolens Ipads manglede Imotion hvilket betød at vi havde én station at filme skyggeteater på, istedet for to som planlagt, det gav uro pga. ventetid.
Johnny og Lone tog eleverne ned i gården og brugte “den store projektør” – solen, og testede skyggeteater i skolegården, det var rigtigt fint”.
Nogle elever havde svært ved at arbejde med silhuetterne i papir og ville hellere konstruere af eksisterende materialer. Ville have været godt at tage en del af eleverne ud og lade dem bygge cityscape med genbrugs ting i større format. Der var ikke plads til dette i klassen.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.