Skyggelaboratorie på Rødkilde Skole |
I “Skyggelaboratoriet” opbygger vi en RUMINSTALLATION af simple materialer og hverdagsgenstande tilsat lys, lyd og bevægelse.
Ved at vise nogle enkle teknikker og stille små konkrete opgaver, vil vi skabe nogle gode rammer for at eleverne kan eksperimentere.
I ugerne op til projektugen arbejder eleverne med, og skriver om, TID.
Projektets inspiration er Sarah Sze´s værk “Timekeeper” og William Kentridge ”Refusal of Time”.
5. A på Rødkilde Skole
mandag - fredag kl 8 - 13
Rødkilde Skole
Trine Ribert Larsen
Klassen arbejder i ugerne op til projektugen med temaet TID
Læs mere om Skyggelaboratoriet
Mandag:
Intro – Hvad er en RUMINSTALLATION ? Vores tanker om TID ?
Ser: Sarah Sze´s værk “Timekeeper” og William Kendridge ”Refusal ofTime”
Opgave: “Taburet-scene” (byt stikord/tanker om TID)
Taburet, lampe, genstande, papirklip …Projicer på forskellige overflader.
Hvad virker ? Hvordan virker det bedst ? Hvordan kan vi bruge det ?
Tirsdag:
Planlæg et lille skyggespil hvor I selv indgår (evt med rekvisitter)
Optræd bag stort hvidt gardin + lys fra overheadprojekter
Optag med egne mobiler
Onsdag:
Planlæg en simpel handling der illustrerer tid (klip et ark papir til en lang strimmel f.eks). Optag med mobilen og gem papirstrimlen til installationen
Torsdag:
Eleverne arbejder på skift med opbygning af installationen OG i klassen med oplæsning af TIDS-tekster. Der lyd- og lyssættes og mobiler indbygges.
Der fryses store isklumper i bageforme mm tilsat gamle ure mm.
Fredag:
Vi færdiggør installationen, ophænger isklumper og afprøver teknik
Tekstoplæsning og rundviseropgaven øves
Parallelklasserne inviteres indenfor (i små hold) til en rundvisning
Afslutning:
Vi filmer installationen og pakker den ned
Efterfølgende evaluering i klassen
Ferniseringen foregik ved at inviterede klasser fik en guidet rundvisning i små hold
Eleverne gav udtryk for at det var godt at arbejde med noget “man kan røre ved”. At det var sjovt. Noget var svært (i sær i starten). En enkelt forstod ikke rigtigt hvad det hele gik ud på. Mange gav udtryk for at det var dejligt at arbejde sammen (klassen er for nylig sammenlagt). At man lærte hinanden bedre at kende. At man kunne hjælpe hinanden når man f.eks skulle sætte et langt bræt på plads. Alt i alt mange gode øjeblikke og fælles AHA-oplevelser.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.