Vesterbro Områdefornyelse – De Andres StedOplevelse og erfaring med samtidskunst |
Billedskolen har over en periode på 5 år, haft en partnerskabsaftale med Områdefornyelse Centrale Vesterbro, Byens hegn og 3 skoler på Vesterbro; Tove Ditlevsens skole, Oehlenslægersgades skole og Vesterbro Ny Skole.
I gennem 5 år har 7. og 8. klasser fra skolerne fået mulighed for at sætte deres præg på Metrohegnet ved Enghaveparken gennem forskellige visuelle forløb på Billedskolen og med afsæt i Street art kulturen.
Street art kulturen appellerer til de unge og giver dem mulighed for at udtrykke sig i deres eget sprog/billedunivers. Med udgangspunkt i elevernes egne ideer og tanker om hvordan det er at bo på Vesterbro og hvordan det kunne være – er det gennem årene blevet til interessante og spektakulære udsmykningsprojekter på hegnet, til glæde og sund undren for de beboere på Vesterbro, der har oplevet værkerne.
I dette projekt fra 2016 – De Anders Sted – har 8. d. fra Vesterbro Ny Skole, 7. v. fra Oehlenschlægersgade Skole og 7. b. fra Tove Ditlevsens Skole deltaget.
Over nogle uger har unge fra Vesterbro undersøgt, observeret og skrevet tekster til udvalgte steder i hinandens skolegårde. Ideen har været at udveksle blikke og forestillinger om de andres steder gennem en fælles proces.
Ide og underviser: Mette Kit Jensen
Undervisningsassistent, håndværker og fotograf: Morten Plesner
Læs mere om Samarbejdsprojekter, events og kampagner
Alle har været involveret i hele processen på kryds og tværs. Undervejs er der blevet diskuteret steder, indhold og form, tekst som billedkunst og ideen om at man kan udvide sin horisont ved at være mange medskabere af et kunstværk. Det er der kommet kritiske, poetiske og humoristiske værker ud af som viser de unges fortolkning af Vesterbro.
1. Først har hver klasse gruppevis udvalgt og fotograferet velkendte steder i deres egne skolegårde.
2. Billederne er blevet givet videre til grupperne i en klasse fra en anden skole, som så har skrevet en tekst inspireret af stedet.
3. Tekst og billeder er derefter blevet overbragt grupperne i endnu en klasse, som så har skrevet og udformet de endelige tekstværker i passende størrelser, teksttyper og materialer.
4. Værkerne er blevet fotograferet i de skolegårde som de er lavet til og billederne er hængt op på Metrohegnet til glæde og inspiration for alle elever og ikke mindst forbipasserende.
Ideen var:
At reflektere over velkendte steders betydning.
At reflektere over ikke velkendte steders betydning
At lade sig inspirere af og fortolke på andres fotos og tekst
At være mange om at skabe et kunstværk
At rykke ved forestillinger om samtidskunst
Citat fra elevudtalelser:
”Det var spændende fordi man blev nødt til at tænke sig og, og finde ud af hvad de andre mon brugte deres sted til. Man blev nødt til at være kreativ for at kunne skrive om det sted og sætte sig ind i de andres tankegang.”
” Måske tænker folk normalt at sådan nogle 8.klasser ikke er så kloge, men så når de går forbi metrohegnet og ser det vi har lavet og læser at det er 8.klasse der har lavet det, så tænker de alligevel at vi er kloge”
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.