Inspirationsdag for netværk af billedkunstlærereFor ambassadørnetværket |
Billedskolen har gennem de seneste år etableret et netværk af Billedkunstlærere fra hver af de Københavnske folke- og specialskoler. Omkring 45 skoler har således en ambassadør for faget billedkunst i netværket.
En gang om året afholder Billedskolen en inspirationsdag for netværket, hvor et tema præsenteres, med oplæg, foredrag og workshops. Formålet er at give inspiration til undervisningen ude på skolerne og at give plads for diskussion og erfaringsudveksling mellem fagfolk.
Ca. hvert andet år faciliterer Billedskolen en fælles udstilling for skolerne, hvor ambassadørerne i netværket er særligt inviteret til at deltage med deres klasser.
Billedskolen holder løbende netværket orienteret om events og projekter på Billedskolen. Netværket er samtidigt en mulig platform for at dele erfaringer mellem fagkolleger.
Har din skole en ambassadør? Ellers kan du måske melde dig til som repræsentant for din skole? Send en mail til: anrodi@kk.dk
Her kan du se hvilke temaet der tidligere har været overskrift for den årlige inspirationsdag på Billedskolen:
2007 Hvem er bange for rød, gul og blå
2008 Tryk på billedet
2009 Arkitektur i undervisningen
2010 Fantasy design – design i skolen
2011 Billeder og fællesskab
2012 Streetart
2013 Sport og bevægelse i billeder
2014 Ord i billeder
2015 jan. Ind i kunsthistorien
2015 nov. Tegning som redskab og som udtryksform
2016 Huller i kunsten
2017 Ukrudt – veje og vildveje
2018 Alle kan tegne!
2019 Farver – sansning, fordybelse og leg
2020 Portrætter og selvportrætter
2021 Mønstre i billeder
2022 Smal, Medium og Large – konstruktioner i pap og papir
2023 Naturen tager over
Den årlige Inspirationsdag ligger på en fredag i starten af november måned og programmet er fra kl. 8.15-14.00.
Program og invitation til dagen sendes ud til skolernes Billedkunstambassadører og til skolerne i efteråret.
Det er gratis for skolernes billedkunstambassadører at deltage.
For yderligere information kontakt:
Souschef Anders Rodin: anrodi@kk.dk
Læs mere om Inspiration Til Billedkunst
Kunst og Natur er forbundet. Vi oplever denne forbundethed tydeligt, når vi bevæger os i kunstens verden, men vi oplever også at kunsten forlænger sig ud i naturen både på en konkret fysiske måde, og i filosofiske og politiske sammenhænge, som aktivisme.
På Billedskolen har vi igennem alle årene arbejdet med naturen i kunsten og sidste år var overskriften for forårsudstillingen Haven og Skoven.
På inspirationsdagen, den 10. november, gav tre af Billedskolens undervisere ideer til, hvordan man som undervisere kan bringe naturen i spil i billedkunstundervisningen; som materiale, formmæssigt, som æstetisk udtryk, og til at udtrykke følelser, holdninger og synspunkter.
De tre workshops:
Byg en svamp/Annemarie:
Som indledning til opgaven talte vi om, hvordan man kan lave en naturscenografi og vi så på forskellige teknikker til at skabe f.eks grøntsager og svampe sammen med eleverne. Herefter skulle deltagerne lave deres egen svamp – og det kom der mange spændende bud på.
3D planter/Mim:
Vi malede gevækster der blev klippet ud og omformet fra 2D til 3D, så vi kunne bruge dem til at bygge vilde planter der kunne vokse og kravle eller hænge frit i rummet. Tilsammen blev planterne en fælles udsmykning.
Budskab og billede/Mette:
Vi arbejdede med natur som overskrift, bl.a. menneskeskabte påvirkninger af klimaet og hvordan vi kan omsætte tanker om dette emne, til billeder? Vi kiggede på formidling af budskaber og så på eksempler af politisk kunst. Herefter kom deltagerne med deres bud på en billedkunstnerisk behandling af forskellige temaer om klimaet.
Deltagerne sagde efterfølgende:
“Nu har jeg allerede inspiration til en hel årsplan” – “Dejligt, at det var opgaver, der var nemme at gå i gang med” – “Jeg blev helt høj af selv at stå med fingrene i materialerne” – “Det er en gave også at mødes med en masse kolleger fra de andre skoler. Vi har fået inspiration fra jer, men jo også fra hinanden” – “Dejligt, at der var tænkt forskellige aldersgrupper ind i alle opgaverne” -“Fantastisk dygtige undervisere!”.
På Billedskolen har vi i år, i flere af vores projekter og forløb, fokus på konstruktioner i pap og papir: Helt enkle, tilgængelige, anvendelige og i mange tilfælde genanvendelige materialer.
På inspirationsdagen, den 11. november, gav tre af Billedskolens undervisere en række bud på, hvordan man kan bringe arbejdet med enkle konstruktioner i pap og papir i spil, og hvordan man kan lege med udgangspunkt i disse materialer og skabe sjove og spændende værker med sine elever i billedkunstundervisningen hjemme på skolen.
De tre workshops:
Small: Underviser – Mette Ussing:
Vi arbejder med Pulp, som vi selv fremstiller, og arbejder derefter med forskellige teknikker og udtryk: Pulp som relief og som figurer – med hjælp af ståltråd og pinde.
Vi afprøver desuden forskellige dekorationsteknikker med silkepapir og frugtfarve.
Medium: Underviser – Mim Birk:
Vi eksperimenterer med pap, papir og forskellige typer af emballage og bruge eksperimenterne til at skabe tredimensionelle former, som igen kan bruges som byggeklodser til at skabe store skulpturer og fælles værker.
Large: Underviser – Annemarie Fiig:
Vi arbejder med to forskellige teknikker, der egner sig til, at eleverne kan bygge stort og tredimensionelt. Den ene teknik er i al sin enkelhed rummelige former sat sammen af ringe. I den anden teknik optegnes og udskæres figuren først som 2D-form. Derefter bygges ud, således at formen bliver tredimensionel.
I år har vi, her på Billedskolen, fokus på mønstre i billeder. Hver gang vi arbejder med en ny overskrift eller et nyt tema, oplever vi, at vi bliver nærmest overvældet af de mange forskellige tilgange til at skabe billeder, der viser sig, og når vi taler om mønstre, er det i den sammenhæng ingen undtagelse, men simpelthen et kæmpe katalog af muligheder og ideer, vi åbner.
Her i efteråret sendte vi bogen Mønstre – stempelkatte og fantasifrugter – leg med mønstre og tryk ud til alle folkeskoler og specialskoler i hele København. En bog med inspirerende opgaver til brug i undervisningen i både billedkunst og håndværk og design.
Det er underviser på Billedskolen, tekstildesigner Ditte Egholm, der har udarbejdet bogen, som vi håber, vil blive brugt flittigt ude på skolerne.
Ditte er en af Billedskolens 4 undervisere, der på inspirationsdagen den 12. november, vil give en hel række bud på, hvordan man kan bringe arbejdet med mønstre i spil i billedkunstundervisningen på forskellige sjove og spændende måder.
Program:
Kl. 8.15 Indtjekning og kaffe med croissant
Kl. 8.30 Velkomst og program for dagen v. Eva Ring og Anders Rodin
Kl. 8.45 Oplæg og introduktion til workshops:
Mim Birk: Acton mønster – installation og skulptur eksperimenter Vi skal bygge mønster af forskellige materialer og med de ting, der findes lige rundt omkring os. Vi bygger og leger os frem, med inspiration fra flere forskellige kunstnere og kunstformer bl.a. arkitektur.
Mette Ussing: Byen holdes oppe af mønstre Vi skal på opdagelse i billeder fra den pulserende by og finde flader og linjer i arkitekturen og i bybilledet. Vi trækker elementer fra byrummet ud af billederne og bruger detaljer til at skabe mønstre på en overraskende og ny måde.
Ditte Egholm: Mønstre og rapportering Vi skal arbejde med nogle af de uendeligt mange muligheder, der er indenfor rapportering, og opleve, hvor sjovt og magisk det er, når en tegning transformeres til en slags evighedstegning, som på et tapet. Temaet er Fugle, og vi skal sammen afprøve tre forskellige og ret sjove teknikker.
Annemette Lichtenberg: Mønsterbrydere! Vi skal tegne, klippe og klistre og bruge vores tegninger til at lave forskellige mønstre med, som vi igen undersøger og laver eksperimenter med, lader gå i opløsning, bryder ned og bygger op! Små øvelser og opgaver med benspænd…
Kl. 9-11.30 Workshops
Kl. 11.30 Lækker suppe, brød og økovand
Kl. 12.00 Workshops fortsat
Kl. 13.00 Opsamling og gennemgang af det, der er blevet
arbejdet med i de fire workshops
Kl. 13.45 Afrunding og tak for i dag
I foråret 2020 er det 25 år siden at Billedskolen deltog i Kulturbyåret med en stor udstilling under overskriften Se dig selv i øjnene. Udstillingen, der også blev til en bog med selvportrætter af børn og unge fra hele Norden, viste hvordan børnene og de unge, skildrede sig selv, primært i malerier, men også i andre medier. Projektet havde, udover at arbejde med portræt og selvportræt som en klassisk opgave i faget billedkunst, til formål at give børnene og de unge mulighed for at forholde sig til deres egen identitet i billeder og i tekst og fortælle om sig selv ud fra to helt enkle spørgsmål: “Hvad er det vigtigste i dit liv”? og “Hvad drømmer du om”?
I dag vil fortællingerne og udsagnene fra nutidens børn og unge være en anden, på samme måde som medierne har udviklet sig, men interessen for at se på sig selv er ikke blevet mindre, tværtimod, vil mange sige. Selfiekulturen blomstrer og selvfortællingerne med, men samtidigt er der også stort fokus på hvordan andre kigger på een. Vi liker og kommenterer og vi poserer og manipulerer billeder. Der eksisterer en stor kultur omkring repræsentation og selvfremstilling og det gør portrættering og selvportrættering til et område, der er utroligt interessant at dykke ned i, både i en sociologisk sammenhæng, men også i en billedkunstfaglig. For hvad er det, vi kan fortælle i billeder af os selv og af andre og hvad er det vi gerne vil fortælle?
På inspirationsdagen den 13. november, gav vi flere bud på, hvordan man kan bringe arbejdet med portrætter og selvportrætter i spil i undervisningen på forskellige måder.
Program:
Kl. 8.15 Indtjekning og kaffe med croissant
Kl. 8.30 Velkomst og program for dagen v. Eva Ring og Anders Rodin
Kl. 8.45 Oplæg og introduktion til workshops v. Mim Birk, Mette Ussing, Inger Winther og Annemette Lichtenberg:
Foto og collage, cartoony-miniversioner af portrætter, ord i billedet, ansigtsfarver og hudfarver, små og store formater, dynamik i portrættet, portrætter af ikoner i musikhistorien – med blyant og med fine og brede sorte tuscher og…endnu mere!
Kl. 9-11.30 Workshops
Kl. 11.30 Sandwich og økovand
Kl. 12.00 Workshops fortsat
Kl. 13.00 Opsamling og gennemgang af det, der er blevet arbejdet med i de fire workshops
Kl. 13.45 Afrunding og tak for i dag
Vi har sat farver på dagsordenen på Billedskolen i år. Både fordi vi sidste år mest tegnede og ikke havde så mange farver i spil, men også fordi det at introducere eleverne for en bevidst tilgang til at bruge farver i billedarbejde, rumme så meget og åbner for så mange spændende måde at kvalificere undervisningen på, at man nærmest kan blive helt svimmel!
Fra introduktionen af farvecirklen, med primære, sekundære og tertiære farver, til arbejdet med monokrome billeder, fra Yves Klein og Malevich til Bonnard og Warhol, fra farver vi finder i naturen til farverne i det print vi bærer på vores tøj. Mulighederne og vejene er befriende uendelige.
På inspirationsdagen den 8. november, gav vi tre bud på hvordan man kan bringe farver i spil i undervisningen, hvor der både er plads til fordybelse, sansning og leg.
Program:
Kl. 8.15 Indtjekning og kaffe med croissant.
KL. 8.30 Velkomst og program for dagen v. Eva Ring og Anders Rodin.
Kl. 8.45 Oplæg og introduktion til workshops v. Mim Birk, Inger Winther og Annemette Lichtenberg.
Kl. 9.00 1. runde: Workshops i tre grupper:
A) Action – form, farve og værk
Med kroppen som udgangspunkt, skal vi lege med farver og former og skabe store fælles værker i rummet.
B) Farver i glasset
Kort intro om farver – Hvad gør naturens farver og hvad gør farver dvs. pigmenter?
Workshoppen starter med et tegnestudie af et glas. Der tegnes skygger.
Derefter tegnes omrids af glas på akvarelpapir i stort format. Glasset sættes på kulørt papir.
Med dækfarver males glas og baggrund – en måde at se transparente flader og former med farvespil og skygger.
C) Helt ude i skoven
Vi skal tegne omrids af naturens organiske former: grene, sten og planter…
tegnede og malede omrids, masser af farvede linier – Kun linier!
Vi skal undersøge abstrakte og figurative farve-udtryk i et flot og enkelt flow!
I vores “skovatelier” skal vi bruge naturens egne farver, og som kontrast de 3 primærfarver.
Kl. 10.10 2. runde: Grupperne bytter.
Kl. 11.30 Sandwich og økovand.
Kl. 12.00 3. runde: Grupperne bytter
Kl. 13.15 Opsamling og gennemgang af det, der er blevet arbejdet med i de tre workshops.
Kl. 13.45 Afrunding og tak for i dag
Inspirationsdag for billedkunstambassadører
og deltagere i tegnekampagnen Alle kan tegne.
Denne inspirationsdag var en dag fuld at tegneøvelser, hvor de fleste var hentet fra Billedskolens tegnehæfte Alle kan tegne. Opgaverne, der er tilgængelige på Billedskolens hjemmeside, blev introduceret af Mette Ussing, som har stået for udarbejdelsen af opgaverne i hæftet. De øvrige opgaver på dagen stod Annemette Lichtenberg for.
Både Mette og Annemette arbejder som billedkunstnere, når de ikke underviser hos os på Billedskolen.
Udover tegneøvelserne introducere vi muligheden for at deltagerne på Inspirationsdagen, men også andre ude på skolerne, kan tilmelde sin klasse til en fælles udstilling på KP (Københavns Professionshøjskole) foråret 2019. Konceptet er enkelt og faciliteres her fra Billedskolen i samarbejde med KP. Man skal blot finde et sted i København som man tegner, hvor man tegner, eller tegne noget der har relation til København som by og så sende elevernes tegninger ind til Billledskolen, så sætter vi elevernes billeder op og ordner resten.
Overskriften for udstillingen er Vi tegner København
Ukrudt er noget, vi prøver at bekæmpe. Vi vil på mange måder så gerne have kontrol og kommer let til at fjerne vildskaben! Det spejles i vores ydre verden og foregår sjovt nok også ofte i vores kreative processer.
Denne inspirationsworkshop gav eksempler på, hvordan man via en ret lærerstyret skabende rejse – kan blive sat fri og blive kickstartet til at arbejde langt mere intuitivt end sædvanligt.
Igennem små øvelser, benspænd og “forstyrrelser” blev deltagerne på workshoppen præsenteret for kreative undervisningsopgaver, sat i spil som LEG, hvor fejl og tilfældigheder gav resultaterne styrke.
Her kunne hjernen hvile og det uperfekte gro!
Formål: At blive inspireret:
… til at turde sætte sig selv, som underviser, mere direkte i spil i elevernes arbejde, som en aktiv del af den kreative proces.
… til at være kreativ med tilrettelæggelsen af de øvelser/opgaver/projekter eleverne skal arbejde med.
… til generelt at arbejde med en dualisme i den kreative proces.
… til at styrke elevernes billedsprog, ved at inddrage benspænd i processen.
… og at ha’ det sjovt!
Program:
Kl. 8.30 Velkomst og kaffe med croissant. (Eva og Anders)
Kl. 8.45 Oplæg og introduktion til workshops. (Annemette Lichtenberg)
Kl. 9.00 Workshops: Ukrudt – vildskud og vildveje. (Annemette Lichtenberg)
Kl. 12.00 Opsamling og gennemgang af det, der er blevet arbejdet med i workshoppen. (Annemette og Anders)
Kl. 12.30 Sandwich og økovand.
Kl. 13.00 Opsamling på dagen. Hvordan har dagen givet inspiration til jeres egen undervisning? (Eva og Anders)
Kl. 13.30 Farvel og tak for i dag.
Et hul er ingenting med noget udenom
”A hole is a hollow space in a solid body or surface”
Når man vælger et tema, eller et greb for sin tilgang til at arbejde skabende og med visuelle udtryksformer, lader vi os ofte inspirere af naturen eller kulturen omkring os og bruger løs af de uendeligt mange tilgange og mulige veje der findes.
I arbejdet med temaet Huller giver det nye vinkler at fokusere mere på mellemrum og huller mellem objekterne eller i objekterne, end på objekterne selv og mange kunstnere, arkitekter og designere, arbejder bevidst med eks. pauser og forholdet mellem ting i deres udtryk.
Gennem et hul kan man kigge ind og kigge ud, kigge ind i en anden verden. Måske ser man kun en flig af noget og må selv fuldende billedet og finde mening. Ligesom i litteraturen, hvor vi taler om at vi læser noget der står ”mellem linjerne” og at vi selv skal fylde ”de tomme pladser ud” og på den måde forbinde os til teksten.
Huller forbinder forside og bagside – det der er foran og bag fladen.
Lys kan strømme ud gennem huller og ses i mørke omgivelser.
Vand finder vej, og kan forsvinde, gennem huller.
Lyd kan vandre langt gennem sprækker og huller.
Hulkort og morsealfabet er kommunikation, der fremtræder visuel/fysisk.
Hullet kan ikke eksistere uden fladen udenom. Hvor mange huller kan man lave, hvor stor del af fladen kan man fjerne, før det ikke er et hul mere?
Skulpturer kan enten bygges op ved tilføjelse eller fjernelse (huller) af materialet
At arbejde med huller som tema giver mulighed for at vælge en konkret tilgang eller en poetisk og filosofisk tilgang, til de værker vi skaber og ikke mindst giver det mulighed for at slippe både humoren og fantasien løs.
Kan man f.eks grave et halvt hul?
Program:
Kl. 8.30 – Velkomst og kaffe med croissant
Kl. 8.45 – Fælles opvarmning på hvor mange måder kan vi lave hulle med kroppen som redskab/ Tegn et hul.
Kl. 9.00 – Oplæg med udgangspunkt i den tilgang til overskriften som vi har arbejdet med på Billedskolen i forbindelse med Fællesugen og Kulturnatten; inspiration, introduktion, øvelser og produkt.
Kl. 9.45 – Workshops; Huller i kunsten og huller i design Undervisere: Annemarie Fiig og Mim Birk fra Billedskolen i Tvillingehallen.
Kl.12.00 – Opsamling og præsentation af det der er blevet arbejdet med i de to workshops.
Kl. 12.30 – Sandwich og økovand.
Kl. 13.00 – Gruppearbejde; Refleksioner i fællesskab over andre og nye mulige tilgange til at arbejde med temaet huller i billedkunst, også gerne i tværfaglige sammenhænge.
Kl. 13.30 – Opsamling på dagen og på de nye ideer til undervisningen – nye ideer og inspiration.
Kl. 14.00 – Farvel og tak for i dag.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.