Miniature Verdener – RuminstallationerEt skulptur og installationsprojekt |
Vi har arbejdet med stedspecifikke værker af snor og papir.
Med inspiration fra kunstnere, der arbejder med rum og enkle materialer, har vi arbejdet med udvalgte steder på Billedskolen.
Vi har talt om hvordan man kan ændre oplevelsen af et rum, skabe en ny betydning, lege med publikums forventninger, skala (størrelsesforhold), overraskelse, humor mm.
Eleverne får kendskab til begrebet: stedsspecifikt, rumligt værk.
Begreber til at vurdere forskellige materialer æstetisk og se mulighederne I dem.
Trænet deres evner til at tegne og bygge konstruktioner.
Opøvet evnen til at arbejde på et fælles resultat
Kirkebjerg Skole uge 35. Kirsebærhavens Solen uge 36. Korsager Skole uge 37
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2015
1. Vi starter med at tale om betydningen af ordene ”stedspecifik” og ”installation”:
Den opgave eleverne skal i gang med tager udgangspunkt i udvalgte steder på Billedskolen og er et rumligt værk, der kan betragtes fra alle sider. Eleverne skal overveje hvordan de kan udnytte rummets muligheder og tilføje en ”fortælling”.
Eleverne introduceres kort til de materialer de skal bruge: papir & snor.
2. Som inspiration ser vi en serie billeder af forskellige kunstneres værker. Vi snakker bl.a. om hvordan man kan arbejde med skala (størrelsen på det man bygger har betydning for oplevelsen af rummet), hvordan man opnår ”bevægelse” i rummet, skaber højtidelige værker af toiletpapir eller udfordrer vores trang til logik (med stiger og trapper der ikke fører nogen steder hen).
3. Tilbage ved arbejdsbordene får eleverne en kort introduktion – en opvarmningsøvelse – hvor eleverne skal ”grundforske” i hvad man kan med papir: De fleste har prøvet at folde vifter og musetrapper. Hvilke andre former er oplagte at lave i papir ? Og hvilke muligheder giver det for at arbejde i stor størrelse?
4. Eleverne deles i hold á 4 og tildeles et sted i huset de skal arbejde med.
Hver gruppe får et foto af stedet + madpapir til at lægge ovenpå og skitsere på.
Skitser og teknikprøver (af papir/snor) bruges til at lægge en ”produktionsplan”.
5. Der måles, klippes, foldes og trækkes snore. Og lægges planer for hvordan vi får monteret nede på gulvet og senere hængt op.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.