Selvportrætter og Stop MotionEt digitalt billedprojekt |
Dette projekt stillede spørgemålet; hvad er Stop Motion og hvad kan det bruges til?
Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet; tegninger der tegnes videre på, flyttefilms teknik og collage. Introduktion til programmet iMotion og iMovie.
Eleverne skulle lave et levende selvportræt, hvor de med Stop Motion teknik, på en sjov måde, fortalte om sig selv, hvad de interesserer sig for og hvad de syntes er interessant og inspirerende. Vi tegnede, mens vi i fællesskab talte om visuelle effekter ud fra små eksemper. Alle tegnede et super simpelt selvportræt med blyant, som blev animeret med forskellige ansigtsudtryk og humør.
Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines.
Læringsperspektiver:
Materialer: iPads & iMotion, iPadstativer, – papir, tuscher, sakse, blyanter, blade til udklip, lysborde, spejle.
5. y. og 5. a. - Kildevældsskolen og 5. b. Ålholm Skole
Uge 43, 44 eller 45 - 2016. Mandag, tirsdag og onsdag kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen.
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Vi startede med at se forskellige stopmotion klip lavet med forskellige teknikker; tape, tegnet, mennesker, vægmaling, mix af teknikker. Så talte vi om collage og udtryk i materialer og så på billeder af Kirstine Roepstorff. Jeg viste eksempler på det de selv skulle igang med at lave; flimmer – Vi kiggede også lidt på gammeldags tv-flimmer og gik igang med selv at filme flimmer lavet af nøje udvalgte materialer fra div. blade, bøger og karton. Derefter klippede vi cirkler i fem forskellige materialer og filmede dem så cirklen blev større og mindre.
Næste dag gik vi igang med at tegne selvportrætter. Talte om enkeltheden i emojis og talte om enkle regler for proportioner i ansigtet. Hvordan kan man bruge blyanten, -skitse og rentegning, lys og mørke. Eleverne skulle se sig selv i spejlet og finde det der var typisk for dem, også for deres frisure og tøj. Portrætterne blev rentegnet og øjne, bryn og mund tegnet for sig. Alt skulle klippes ud og portrættet blev animeret – Det fortalte sit navn med udklippede og tegnede bogstaver.
På tredjedag fortalte man om sig selv, portrættet fra dagen før blev brugt og idéer sat igang udfra et ark med spørgsmål/udsagn som; hvad gør mig glad? Oh yes! – Oh no! – Min livret? Mine interesser? Løbende så vi på små visuelle tricks og idéer til at forenkle det man ville fortælle. Midt på tredjedag gennemgik vi Imovie og grupperne satte selv deres klip sammen til en film. De to små film med flimmer og cirkel fra første dag blev loopet og sat sammen med de øvrige klip.
Efter de tre dage var alle fortrolige med begge programmer, flere viste mig film de havde været hjemme og lave med stopmotion app på telefonen. To af klasserne brugte efterfølgende programmerne til at lave matematik og grammatik undervisning hjemme på skolen. Vi talte en del om hvordan man kunne bruge det i undervisningen og kombinere billeder, lyd og skrift.
Det var en rigtig god oplevelse at tegne med dem, alle fik et fint portræt tegnet og flere sagde i evalueringen at det havde været dejligt at tegne og de syntes de havde lært noget om at tegne. Der blev lagt meget vægt på at de skulle lave alt selv, fremfor at klippe figurer ud fra blade, søge på nettet etc.
Klip er sendt ud til skolerne og lægges på youtube. Kildevældsskolen viste filmen til forældremødet.
Har det været nogle gode dage på Billedskolen? Hvad har I hæftet jer ved som er anderledes her end hjemme på jeres egen skole?
“ Ja, det har været super fedt”, “Det har været rart at være et andet sted og gøre noget andet”
“Det er rigtigt spændende at komme herind”.
Hvad synes I har været særligt spændende eller udfordrende i projektet?
“Det har været sjovt at arbejde på en ny måde og at arbejde med stopmotion”
Er der noget der har været svært?
“Ja, der var meget vi skulle nå. På et tidspunkt blev jeg helt stresset over om jeg kunne nå det hele”.
“Det ville være godt hvis man havde to dage mere” , “Ville være godt med nogle flere dage så vi også kunne lave stopmotion udenfor og hvor man bruger kroppen”.
Hvad har I lært som er nyt for jer? Er det I har lært noget I kan bruge – og til hvad i så fald?
“Det var nyt at lave det her, det var rigtigt sjovt at se hvad man kunne gøre med det”
“Jeg vil helt sikkert lave mere derhjemme og downloade appén på min telefon”
“Da jeg kom hjem lavede jeg en stopmotion med min lillesøster og en hvor min far kom flyvende igennem luften”
“Jeg syntes jeg er blevet bedre til at tegne”
“Jeg syntes jeg har lært at tegne”
Hvad har I lært om kunst og de kunstnere I har hørt om? Hvad kan man bruge kunst til? Hvad vil kunsten med os?
“Jeg forstod ikke helt alle billederne vi så (Kirstine Roepstorff), de var ret mærkelige – Men jeg tror jeg vil lægge mere mærke til det når jeg ser sådan noget fremover”
“Jeg syntes det var spændende den måde hun arbejdede på, ret vildt at de var så store billederne”
Er der noget vi på Billedskolen og i projektet kunne gøre anderledes eller bedre?
“Vi ville gerne være her nogle flere dage, så man kunne nå noget mere”, “gerne flere dage så man også kunne lave noget udenfor, så man ikke bare er inde hele tiden”.
“Ville være godt med noget mere plads, det fylder ret meget det man laver”.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.