Hemmelig Viden – De gamle mestreEt billedprojekt inspireret af david Hockney |
Et billedprojekt med inspiration fra Hockneys bog: Hemmelig Viden – genopdagelse af de gamle mestres tabte teknikker.
Vi har frigjort blikket og lavet billeder med ”multi vindue perspektiv” – billederne er taget med mange synsvinkler i forhold til forsvindings punkter, og dette giver en effekt af hvordan vores øjne i virkeligheden ser på ting.
Undervisning: Kunsthistorie, maleri, malerteknikker og hemmeligheder, som de gamle mestre benyttede sig af. Fotocollage og fotoprint og Iagttagelsers tegning. Vi brugte ipads til at tag fotos med.
Produkt: Fotocollage ca. 1 x 1 m
Underviser: Mim Birk
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Dag 1
Intro: Vi kiggede på Hockneys ”Great Wall” og de første inspirations billeder.
Opgave 1: Vi brugte overhead projektor til at tegne af efter en skitse af Hockneys og så prøvet vi at tegner efter samme billede uden hjælp af overhead!! Vi tegnede med blyant på A3 papir.
Opgave 2: Intro: Jeg viste eksempler fra ”Secret Knowledge” med Hockneys foto kollager af personer. I grupper af 2 skulle de bruge ipads til at tag fotos af hinanden på skift på den samme måde som Hockney, med at tag 5 billeder af kroppen som blev delt op i 5 bider.
Opgave 3: De elever der blev færdige kunne vælge en af de forskellig genstande fra vognen og tegne efter den imens de ventede på de andre grupper blev færdig med opgave 2.
De tegnede med blyant på A3 papir.
Vi afsluttede dagen med at se og taler om det de havde lavet.
Dag 2
Intro: Jeg viste inspirations billeder af Hockneys foto kollager og fortælte om hvorfor og hvordan han fik ideen til dem.
Opgave 1: De skulle arbejde i grupper af 3 sammen om at lave en foto collage.
Hver grupper fik en ipad som de brugte til at tag billeder af den post, som jeg havde valgt ud til dem på forhånd. De valgte post ved at træk et nummer op af spanden på skift.
De skulle tag billeder ligesom Hockney havde gjort, og fang det hele ved at tag det i små bider tæt og lige på evt. hele vejen rundt eller fra forskellig vinkler alt efter hvad deres motiv/post var. De skulle tag max 20 billeder.
Opgave 2: De skulle skære alle hvide kanter af deres fotos fra i går.
Jeg viste hvordan de kunne lege med deres portræt billeder og undersøge hvordan deres fotos kunne sættes sammen på forskellige måder. Vi limede dem med limstift på sort pap.
Dag 3
Jeg viste ca.5 eksempler af Hockneys Fotocollager inden vi gik i gang.
Opgave 1
De skulle først skære alle de hvide kanter af alle billeder inden.
På et stor styk Kulisse papir skulle de først læg alle deres billeder fra igår. De skulle undersøge de forskellig muligheder hvordan deres fotos af deres post kunne sættes sammen, ligesom en stor pusle spil. De blev limet fast med limstift.
Opgave 2:
Intro: Jeg viste billeder af ”A day on the Grand kanal” en kinesisk rullet tegning.
De skulle lave en fælles værk ved at tegne efter en Stil leben som vi havde sæt op på en lang bord så at det kunne forstill et landskab. Eleverne sad på en af af de stole som var blevet stillet hele vejen rundt om bordet. De skulle tegne hver deres del/udsnit af den landskab/Stil Leben, som var lige foran dem. De aftalte med side manden på hver side, hvor de startede og sluttede så at de startet der hvor den andens stoppede!!
De skulle først tegne omridset af deres stykke af stil leben, så at de fik alt det de skulle have med til at pas sammen i forhold til hinanden og papiret. De skulle have den øverste linje af det de kunne se med så at deres tegninger kunne sættes sammen udefra ”horizonten” til sidst og blive til et langt billedet!! Først efter de havde tegnet omridset måtte de gå ind og fremhæve detalje osv.
De tegnede med blyant på vandret A3 hvid papir!
Afslutning: Vi talte om alt det de havde lavede i løbet af de 3 dage, hvordan var det? havde de lært noget nyt?
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.