Selvportræt – Stopmotion |
Produkt: Animeret tegnet selvportræt.
Intro: Hvad er stopmotion og hvad kan det bruges til. Vi så eksempler på forskellige teknikker og talte om hvordan det er lavet – Flytteanimation, collageteknik som flytteanimation, tegnet animation, mix af teknikker.
Introduktion til Imotion og Imovie.
Inspiration: William Kentridge, Blu, Cisilia (musikvideo til Ring den alarm), Misaki Kawai – Rosengård Special Zines, PES, Collage af Kirstine Roepstorff.
Opgaven lød på at lave et animeret selvportræt, med inspiration i emojis´enkle udtryk. Eleverne fortalte om sig selv, – hvad de var interesseret i og hvad de syntes er inspirerende – hjulpet på vej af spørgsmål som; hvad kan du lide at spise? – Hvad gør dig glad? Svarene tegnede vi mens vi i fællesskab talte om hvordan man laver interessant stopmotion med det. Der skulle ikke fortælles historier, men dykkes ned i øjeblikket hvor vi dyrkede en udvalgt visuel effekt. Vægt på udtryk & valg af materiale – Vi lavede lækkert flimmer og gav eksisterende materiale nyt udtryk med collage teknik.
Imotion er nemt at arbejde med og vi testede løbende. Alle tegnede sig selv, portrættet blev animeret , og brugt i stopmotion sekvenserne.
Der blev arbejdet i grupper, – godt at have flere hænder når der filmes. Alle grupper lavede et antal korte sekvenser som på 3. dag blev sat sammen i Imovie. Eleverne lærte at klippe, time og slette enkelte frames.
Det vigtigste er at eleverne får fornemmelse for de utallige muligheder stopmotion giver for at fortælle. Vi snakkede om hvordan man bla. kan bruge det til fremlæggelser i skolen.
Materialer: Ipads & Imotion, Ipad stativer, – Papir, tusher, sakse, blyanter, blade til udklip, linealer.
5 - 6. klassetrin.
Uge 18, 19 og 20.
Billedskolen i Tvillingehallen
Mette Ussing, Underviser
Auli Linnea Valta, Undervisningsassistent
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Dag 1
Intro. Hvad skal vi lave? Med hvad & Hvorfor? Visning i AV-rum. Stopmotion eksempler – Hvordan er de forskellige teknikker lavet.
Vi startede med at se eksempler på “udtryk i materialer” bla. collage af Kirstine Roepstorff. Genbrugte materialer i nye sammenhænge. Jeg viste eksempler på div. materialer og vi talte om udtryk.
Vi lavede loops – flimmer med strimler samt en cirkel der drejer og bliver større og mindre. Eleverne Fik tjek på Imotion, hvordan man kan stoppe og arbejde
Dag 2
Vi kiggede på og taler om emojis, udtryk, symboler og effekter og på simple tegninger inspireret af disse og taler om hvordan man kan animere enkle ting som f.eks. en palme der svejer fra side til side.
Vi tegnede os selv. Starter ud sammen med at tegne en cirkel, placerer øjne, næse og mund. Fandt det der er typisk ved vores ansigt og tegnede det. Kun skuldre blev tegnet med. Er der noget tøj/mønstre/frisure/kasket etc. der er typisk ? – Dette blev tegnet. Portræt blev rentegnet, også med blyant. Øjne og mund blev tegnet for sig og forskellige “humører” blev tegnet, ligesådan ved siden af. Alt blev klippet ud og animeret sekvens lavet, hvor det tegnede portræt siger sit navn, øjnene følger bogstaverne som er klippet/tegnet. Liv i ansigtet med blink og forskellige udtryk.
Ud fra ark med spørgsmål fortalte hver elev om sig selv. Vi skitsede og valgte ud. Kombinerede skrift og tegning.
4. dag.
Vi fortsatte til frokost med arbejdet fra dagen før. Løbende kom jeg med idéer til hvordan teknikker kan bruges ud fra gruppens arbejde.
Efter frokost. Intro til Imovie i AV-rum. Hver grupper lavede lille film hvori alle gruppens klip indgik. Vi legede med at loope, mixe klip og time.
Efterfølgende samlede jeg gruppernes film til en lang film og lagde lyd på; én version til klassen (med klassebillede til slut), og en version til youtube/visning på BS hvor alle tre klassers film er samlet (uden personer).
Vi sluttede af med at lave en stopmotion med alle i klassen på gulvet, filmet oppe fra 1. sal.
Ingen fernisering. Alle klassernes film lægges på Youtube og link sendes. Lærerne får fil tilsendt så den kan lægges på intra etc.
Målsætningen i forhold til at eleverne har skulle forholde sig til sig selv og arbejde med en selvfremstilling i visuel animeret form, er lykkedes. De har løst opgaverne og er blevet bekendt med arbejdet med stopmotion og med programmerne iMotion og iMovie.
Det at eleverne har fået erfaring med at arbejde kreativt med disse programmer, kan, efter lærernes udsagn, overføres direkte til andre fag i skolen.
Eleverne havde forskellige forudsætninger, men teknikken i projektet har været nyt for alle eleverne og på den måde har der været ny læring for alle eleverne.
Man kunne overveje at indarbejde lyddelen på en anden måde i projektet. Det kræver måske for meget ekstra tid!
Underviser og assistent giver udtryk for at det har været et super fint samarbejde.
Opstart på skolen i første projektuge var udfordret af at der var meget lidt lokaleplads og ikke så godt grej.
Et par af Billedskolens iPads har vakt problemer og Morten har været inde og af og gen-installere nogle programmer. Det kunne man ikke vide på forhånd!
Meget ekstraarbejde med fil-håndtering – hvordan løser vi det? Hvordan gemme og sikre at det er gemt? I dette projekt har Mette selv gjort det, men det kræver ekstra tid!
Lidt udfordring med stativerne, som ikke står stabilt. Vi lånte tre fra Musikskolen, disse har ikke den ekstra arm der gør at Ipad kan holdes ind over bord.
I to af klasserne var der af forskellige årsager vikar med. Det gav uro og mere opdragende arbejde til Mette og Auli.
Skønt at kunne brede sig over to værksteder på Billedskolen, dejligt at have plads til at gå rundt om bordene. Dejligt at have mange Ipads så grupperne kunne være små, giver mindre ventetid i forhold til at filme.
Arbejde i grupper. Hver gruppe skal buge stativ og Ipad. Så små grupper som udstyr tillader.
Hver gruppe får et stykke A3 papir som foldes til mappe hvori materiale kan gemmes til næste dag, gruppens navne uden på samt Ipad nummer. Vigtigt at gruppen har samme Ipad i de tre dage da de selv skal sætte klip sammen i Imovie.
Ledninger til evt. flade Ipads klar. Holder ellers fint hvis er ladet helt op.
Huske at tage billeder fra forløbet. Fint at bruge i filmen der går ud til den enkelte klasse.
Godt at lave flimmer og cirklen sammen. Nogle syntes det er svært at overskue. Bedst at køre det helt step by step. Lav nogle strimler som skabelon, for nogle tager det lang tid at bruge lineal.
Vigtigt at bladene bliver brugt som “karton”, undgå for meget udklip af ting. Federe at de selv tegner.
Printe ark med spørgsmål.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.