Kunsthistorisk Mash-upEt billedprojekt om Samtidskunst |
Med udgangspunkt i kunsthistorien har klasserne arbejdet med animation.
De har produceret en kort animationsfilm, hvor forskellige kunsthistoriske perioder mødes – mashes up.
Begrebet mash-up har i en årrække været en fænomen i musikkens verden, hvor man tager forskellige musiknumre med samme rytme, og optager dem oven i hinanden, således at der opstår et helt nyt stykke musik.
Med omtrent det samme udgangspunkt har eleverne arbejde med billedkunsten.
Se filmen fra forløbet her:
Gerbrandskolen
Grøndalsvænget Skole 5.U
Gasværksvejens Skole 5.X
5.x fra Gasværkvejens Skole og 5. klasser fra Gerbrandskolen og Grøndalsvængets Skole
Mandag – onsdag. Kl. 9 - 13 i uge: 35, 36, 37 - 2015
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2015
Eleverne introduceres til impressionismen, og skal vælge blandt et større udvalg af impressionistiske malerier (printet på A3), der udgør selve baggrunden(e) for animationen.
Desuden får eleverne en kort præsentation af et par andre stilarter/-ismer (kubisme, pop-kunst, surrealisme).
Eleverne skal selv gå på nettet og finde “figurer” til deres film fra disse perioder. De kan frit vælge personer, dyr og øvrige “rekvisitter” fra kunstværkerne, som klippes ud og bruges i animationen.
Inden optagelserne påbegyndes, skal grupperne læse en smule om de enkelte perioder, samt om de kunstnere/kunstværker, hvorfra figurer og rekvisitter er lånt.
Eleverne opfordres til at bruge noget af den viden, de tilegner sig om de valgte kunstnere og perioder/-ismer, i deres film. Det kan f.eks. være informationer om vigtige begivenheder i kunstnerens liv, anekdoter om tilblivelsen af kunstværker, beretninger om samtidens forargelse/begejstring over et givent kunstværk – eller leksikale informationer om kunstnerne.
Det er en god idé, at læreren på forhånd har skrevet en liste med de væsentligste kunstnere fra de forskellige kunsthistoriske perioder, der indgår i opgaven.
Erfaring har ligeledes vist, at det kan være en fordel at eleverne ikke indtaler dialog, men i stadet bruger tale-/tanke-bobler, “stumfilm-skilte” og animerede tekster (hvor man eksempelvis animerer teksten, ét bogstav af gangen).
Endelig lægges underlægningsmusik og evt. lydeffekter på.
Afslutningsvis præsenterer eleverne deres animationsfilm for de øvrige elever, og fortæller gerne lidt fra processen.
——————————————–
Eleverne benytter iPads til informationssøgning, samt til selve animationen.
Der findes mange udmærkede animations-apps til iPad – vi har brugt iMotion.
Programmet fungerer fint, er temmelig intuitivt, og har hd-billedkvalitet.
Der kan lægges musik og lydeffekter på separate lydspor.
Ønsker man at arbejde mere indgående med lyd, bør man bruge mere avancerede programmer til efterredigering, f.eks. Imovie.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.