Konstruktion KaktusblomstEt skulpturprojekt 6.-8. kl. |
Inspireret af den danske billedkunstner, Papfar, der primært arbejder med skulpturer af pap, skal eleverne, ved hjælp af dette billige og bæredygtige, men bestemt også brugbare materiale, genfortolke en installation af den engelske kunstner og musiker, Martin Creed: Cactus plants
Udgangspunktet, Creeds installation, består af 13 kaktusser af forskellig art, der er stillet på række, ordnet efter højde.
Eleverne skal altså skabe deres eget kunstværk, inspireret af Creeds kaktus-installation, men med Papfars metode.
Såre simpelt – men af og til er det simple også det mest virkningsfulde.
Skoleklasser 6.-8. klassetrin
Uge 19, eller 20 - 2018, mandag, tirsdag og onsdag, eller uge 21 - 2018, tirsdag, onsdag og torsdag. Alle dage fra kl. 9-13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Læs mere om Tidligere Billedprojekter 2018
Dag 1
Eleverne starter i AV-rummet, hvor de ser billeder og korte videoer, der er relevante for projektet.
Først introduceres de til Martin Creed, der i høj grad arbejder tværmedialt (fx. maleri, lyd, skulptur, foto, neonlys samt installationer af meget variedende karakter). Der er ofte et humoristisk islæt over Creeds værker. Man kan sige, han har en legende tilgang til det at producere kunst, men tager det samtidig meget seriøst).
Hernæst præsenteres eleverne for den danske kunstner, Papfar (Søren Behncke). Han arbejder med skulpturer af pap, af og til bemalet, men som regel fremstår pappet ubemalet, råt og prunkløst.
Derpå ser eleverne en række eksempler på monokromt (ensfarvet) maleri, både rent monokrome og monokromer, hvor der er arbejdet med et motiv, som dannes ved enten at arbejde i nuancer af samme farve, eller ved pastose (tykke) lag af maling.
Sluttelig gives der en række eksempler på forskellige kunstinstallationer, der har det stedsspecifikke til fælles – de udnytter og forholder sig alle til udstillingsrummet.
Udover at stifte bekendtskab med Martin Creed og Papfar, bliver eleverne introduceret til installationskunst, som kunstnerisk praksis, og desuden til det monokrome (ensfarvede) maleri.
Men først og fremmest skal der bygges kaktusser i forskellige størrelser og farver, og der skal males monokrome malerier af de enkelte kaktusser, der skal indgå i den færdige installation.
Efter introduktionen går vi i værkstedet, hvor de forskellige materialer præsenteres: pap af forskellige typer, papirlim samt vådtape er hovedingredienserne, men der kan også benyttes øvrige materialer, såfremt disse “skjules” af pap/vådtape. Fx. fungerer avispapir og malertape fint til at lave en rundet form, som top på en kaktus; ståltråd og gaffertape kan være behjælpeligt til at afstive en ellers skrøbelig “sidearm” på kaktussen.
Klassen inddeles af deres egen lærer i grupper af 2-3 elever.
Og så er vi i gang …
Der ligger A-3-papir til skitser. Det er ikke et krav til eleverne, men det kan være en fordel at lave en skitse, så alle i gruppen er enige om, hvordan kaktussen skal udformes.
Der hænger desuden en masse prints af forskellige kaktusser, som kan benyttes som forlæg.
Resten af første dag går med konstruktion.
Dag 2
Eleverne starter anden dag med at male baggrunden til deres monokrome maleri.
Hver elev får et lærred og en farve. Lærredet skal dækkes med denne ene farve. Det er vigtigt, at man tænker over, hvordan man fører penslen. Skal penselstrøgene være lodrette, vandrette, bølgede, “duppede”, små cirkler, tilfældige, hurtige bevægelser etc.? Det er op til eleverne selv at afgøre, men man skal være konsekvent, så der er en form for ensartethed i baggrunden. Især i monokrome malerier, der ofte er uden motiv, vil der fra beskuerens side være opmærksomhed på dén slags detaljer.
Malerierne lægges til tørre, og der arbejdes videre med konstruktionerne.
Dag 3
Igen i dag starter eleverne med at male. De skal male en kaktus på deres bemalede lærred.
Eleverne får udleveret en lille pensel, samt en god klat af den farve, deres lærred er malet med – dog er malingen svagt brækket/nuanceret en svag tone, idet der er iblandet en anelse (en lillefingernegls stor klat) hvid maling (dem, der har malet en hvid monokrom på andendagen, får i stedet en lille klat sort i den hvide maling).
Eleverne får vist forskellige måder at påføre malingen, fx. kan man give kaktussen pigge ved at lægge malingen på i pastose (tykke) lag, ligesom man kan udnytte de skygger, pastose lag giver.
Man kan selvfølgelig også vælge at male sin kaktus med et helt tyndt lag maling, så den fremstår nærmest usynlig, alt efter, hvor stor forskel, der er i den svagt nuancerede farve.
Der opfordres til langsommelighed. Det er vigtigt, man sidder foran sin kaktus, så det bliver et maleri af en iagttaget/observeret, egen kaktus, snarere end en repræsentation af “idéen om en kaktus”.
Resten af tredjedagen går med at færdiggøre sin(e) kaktus(ser). De grupper, der bliver færdige i god tid, men som dog ikke kan påbegynde en ny kaktuskonstruktion, kan træde til i de grupper, der trænger til hjælp – det vil som regel dreje sig om klipning og pålimning af pigge.
Afslutningsvis sætter eleverne alle de producerede kaktusser på række, sorteret efter højde (som Martin Creeds installation), og der afholdes en gennemgang, hvor hver gruppe fortæller kort om deres kaktus(ser) og de udfordringer/løsninger, der har været i forbindelse med arbejdet.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.