Den Nye ByEt arkitekturprojekt med inspiration af den danske arkitekt Poul Gernes |
I klasseprojektet Den Nye By arbejdede eleverne med bygningsudsmykning. Inspireret af Poul Gernes, som nåede at udføre mere end 150 udsmykningsarbejder – blandt de mest kendte kan nævnes Palads Biograf og Herlev Hospital – arbejdede hver klasse intenst i tre dage. Børnene arbejdede rumligt/arkitektonisk den første dag, hvor de konstruerede deres egen bygning.
De følgende to dage stod i bemalingens og udsmykningens tegn. Bygningerne skulle males, udsmykkes og dekoreres, og med Mester Gernes i baghovedet arbejdede eleverne med kontrastfarver, graduerede farveforløb og simple, ofte geometriske, former.
Læringsperspektiver:
3. og 4. klassetrin
Uge: 38, 39 eller 40 - 2016. mandag, tirsdag og onsdag kl. 9 - 13.
Billedskolen i Tvillingehallen
Joachim von Westen, Underviser
Auli Linnea Valta, Undervisningsassistent
Læs mere om Tidligere billedprojekter 2016
Dag 1
09.00 – 09.30 Arkitektur, udsmykning og kunst i det offentlige rum – Introduktion til Poul Gernes.
09.30 – 10.00 Hvordan bygger man en arkitektonisk model?
Introduktion til byggematerialer: Skumpap, karton, hobbyknive, limpistoler etc.
10.00 – 10.15 10-pause
10.15 – 11.00 Malertape-kørekort. Der arbejdes med modelbygning.
11.00 – 11.45 Frokostpause
11.45 – 12.45 Der arbejdes med modelbygning
12.45 – 13.00 Oprydning og tak for i dag
Dag 2
Der arbejdes med modellerne og der males – grundmaling af hele bygningen – én (eller få) farver og modellerne færdiggøres.
Dag 3
09.00 – 10.00 Bygningerne males færdige. Dekoration/udsmykning af bygningerne. Vi anvender simple former og bruger enten afdækning med malertape, eller skabeloner/stencils, som teknik.
10.00 – 10.15 10-pause
10.15 – 11.00 Der arbejdes videre med dekoration/udsmykning.
11.00 – 11.45 Frokostpause
11.45 – 12.30 Bygningerne færdiggøres – finjusteringer, smårettelser.
12.30 – 12.45 Oprydning
12.45 – 13.00 Hurtig gennemgang af de enkelte bygninger.
Børnene fortæller kort om deres bygning og dens udsmykning
Det har været lidt sjovere, end i skolen – det har haft noget med kunst at gøre.
Vi plejer ikke at have billedkunst i så lang tid; jeg elsker at lave noget kreativt, det er bare sjældent, jeg har tid til det … Jeg plejer bare at se Disney Show.
Det var sjovt og hyggeligt at bygge.
Vi har lavet et anderledes hotel – det ligger ned!
Mig og Mikkel kom ikke så godt fra start, men så begyndte det at gå bedre, og så fik vi lavet et hotel.
Malertape! Dét er svært! … Godt at vi fik det dér kørekort til det.
Det var sjovt.
Man blev inspireret til at lave andre huse.
Poul Gernes kunne godt lide at blande farver.
Han kunne godt lide at sætte meget forskellige farver sammen (komplementærfarver).
Han syntes, at der var for mange kedelige, hvide, sorte og grå huse.
Han ville have, at folk skulle blive glade, når de så de mange farver.
Han kunne godt lide at arbejde med simple mønstre og med gentagelser.
Vi ville godt have haft længere tid på Billedskolen.
Lige pludselig skulle vi være færdige – det kunne godt være lidt stresset.
Der kunne godt være nogle flere mønstre på Billedskolens vægge.
Det kunne være godt, hvis man kunne tage en lille snack, hvis man blev sulten – for eksempel en fiskefrikadelle.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.