Åben Skole Projekter 2016 |
Læs mere om Tidligere Åben Skole Projekter
Med udgangspunkt i efterårets lyde, skal vi arbejde med figurer i 2D, der dekoreres med mønster og ornamentik i sort/hvid og grøn.
Figurerne bliver derefter monteret på et stativ og værket bliver en stor fælles mobile.
Underviser: Inger Winther.
Læringsperspektiver:
I denne maskeworkshop skal eleverne producerer en tredimensionel maske i karton, ved hjælp af saks, lim og klips. Maskerne skal symbolisere en følelse, et element eller noget helt tredje, såsom døden eller rigdom. Dette gøres ved at vælge de rette farver, former og detaljer på masken.
Produkt: Tredimensionelle Masker.
Underviser: Thomas Mikkelsen.
Læringsperspektiver:
Med inspiration fra COBRA-kunsten skal eleverne lave deres egne billeder i stor størrelse, med voksfarver og ecoline (flydende akvarel) ud fra devisen: Voks skyr vand!
Vi skal tale om det epokegørende, som COBRA-kunsten har givet billedkunstnens frem til i dag, med fokus på Asger Jorn.
Der skal arbejdes med skitser som oplæg til arbejdet med det endelige maleri.
Hver elev vil få lavet sit eget store maleri – lige til at hænge op.
Produkt: Abstrakt maleri
Underviser: Karoline Kampmann
Læringsperspektiver:
Eleverne skal lære hvordan man laver mønstre, og så skal de få øjnene op for de mange enkle teknikker der findes i forhold til at lave sit helt eget unikke mønsterdesign.
Underviser: Ditte Egholm
Dette projekt for 3 syvende klasser på Brønshøj Skole har været et projekt med mange udfordringer. Arbejdet med billedkunst forbinder man oftest med ubegrænset kreativitet og stor frihed i både udtryksform og arbejdsmetode. I dette tilfælde skulle kreativiteten imidlertid komme ud af de mange begrænsninger der blev lagt ned over opgaven.
I modsætning til udsmykningsopgaver, som normalt forholder sig til et bestemt rum / sted, skulle vi her arbejde med et flytbart værk, som kunne fungere og tilpasses flere forskellige rum. Dette skyldtes det særlige forhold, at skolen befinder sig under ombygning. Eleverne har deres klasselokaler i midlertidige barakker og skal på et tidspunkt flytte tilbage til skolebygningen (sammen med deres udsmykning).
Som løsning på problemet har vi valgt at arbejde med et fleksibelt modulsystem, hvor de enkelte dele kan sættes sammen på forskellig måde. Indholdsmæssig skulle opgaven være tværfaglig og inkludere matematik. I den forbindelse havde eleverne allerede i tidligere matematiktimer fået kendskab til Fibonacci tallene.
De helt specielle og spændende egenskaber disse tal har, deres forekomst i naturen og deres sammenhæng med det gyldne snit (i sig selv et interessant fænomen indenfor billedkunst og arkitektur) har sammen med geometriske formers opbygning og areal dannet grundlag for elevernes arbejde med opgaven.
Inspireret af mange relevante eksempler fra kunst, arkitektur og matematik blev der i en uge flittig regnet, konstrueret geometriske figurerer, eksperimenteret med deres visuelle virkning – og der blev skåret, limet og malet.
Processen har været præget af den tværfaglige kombination af teori og praksis samt de mange uventede opdagelser – både matematiske og æstetiske. Processen resulterede i skabelsen af stilrene og dog meget forskellige vægrelieffer som nu kan opleves i elevernes klasselokaler som en del af indretningen.
Wojciech Laskowski
februar 2016
I de to dage workshoppen varede, blev der arbejdet med spændet mellem det faktuelle og det man forstiller sig.
At gå på opdagelse i skolens velkendte rum, men med en ny identitet f.eks som rummand eller videnskabsmand med en mission. Elevernes opgaver var at berette fra deres opdagelsesrejse, at digte en tekst samt udvælge og tegne figurer fra ekspeditionen.
I forløbet blev der arbejdet med forholdet mellem tekst, billede, rum og forestillinger. Slutresultatet blev værker bestående af tekst og billede.
Undervisere:Inger Winther og Mette Kit Jensen.
I dette projekt har vi inviteret eleverne til at skabe modeller til en fremtidsby.
Vi har spurgt eleverne: Hvad vil der ske i fremtiden, hvis verden bliver oversvømmet!?
Eleverne arbejder med helt enkle materialer; papir, sakse og små hæftemaskiner. De har skabt modeller af bygninger og sammen designet en fremtidsby, med tanke på at den skal være selvforsynende, at vi bygger med naturens former som inspiration og at vi altid tænker ud fra både æstetiske og funktionelle principper. Projektet kan gennemføres på 2 timer, men er velegnet til at udvide med flere detaljer. Som kickstarter til et længere arkitekturforløb i klassen eller som en del at et forløb om bæredygtighed.
Underviser: Mim Birk
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.