Tegning & Pop-upEt billedprojekt for 3. - 6. klassetrin |
Tegn dig selv og dine venner og brug tegningerne i et Pop-up kort. Vi laver alt i hånden og fremstiller egne flotte designs med enkle tryk- og afmaskningsteknikker og arbejder med skrift som del af billedet. Vi arbejder med figurtegning, skitse/rentegning, mønstre, forenkling og udtryk.
Børnene får en positiv oplevelse af at se deres tegninger sat i en færdig sammenhæng. Teknikkerne er enkle og kan efterfølgende laves hjemme. Oplæg tilpasses klassetrin og alting vises med eksempler. Teknikkerne gennemgåes i fællesskab trin for trin.
3A og 3C fra Bellahøj Skole, 4V og 4U fra Den Classenske Legatskole, 3B fra Tingbjerg Skole, 3B fra Utterslev Skole og 3U fra Heibergskolen.
2017. uge 41. man. d. 9/10, eller tirs. d. 10/10, eller ons. d. 11/10, eller tors. d. 12/10, eller fre. d. 13/10, eller uge 43: ons. d. 25/10, eller tors. d. 26/10, eller fre. d. 27/10, eller uge 44. tors. d. 2/11, eller fre. d. 3/11. Kl. 8. - 13.
På egen skole
Jeg medbringer div. materialer: Blyanter, ecoline, pensler, skæreunderlag, hobbykniv, sakse, viskelæder, sprittusher, små skumruller, afmaskningsmateriale, karton, div. farvet papir, 1 mm skumark, falseben. (Aftales med klassens lærer forinden, måske nogle af materialerne findes på skolen).
På 3. klassetrin bruger vi sakse istedet for hobbyknive.
Læs mere om Åben Skole Projekter 2017
Intro til Pop-up teknik. Hvad kan det bruges til. Eksempler. Hvordan skal vi arbejde med det i løbet af de fire timer vi har.
Vi starter med at blive fortrolige med at lave folder med tegnetrekant og falseben(grundlæggende for at lave Pop-up). Vi forbereder et enkelt kort (Cut out Strap).
Nu laver vi tegninger som vi sætter på kortet vi startede med. Vi finder ud af hvor store tegningerne må være ved at måle os frem. Vi tegner med pensler og tush, farvelægger med ecoline . Farver blandes selv ud fra to farver hvilket giver en smuk palette. Derefter klipper/skærer vi ud.
Vi limer kortet sammen og tester. Stropper laves og flere lag kommer på hvis tid.
Vi fortsætter med at lave Store V pop-up. Slutter af med at sætte kortene op i miniudstilling i klassen.
Fire timer er kort tid og tænkt som en introduktion til teknikerne.
Inden forløb – Tjek på:
Lokale. Adgang/forberedelse. Billedkunstlokalet/klasselokalet. Afdækning. Plads!
Materialer. Hvad har skolen, liste parat – kryds af.
Hobbyknive. Må de? Eller skal vi bruge sakse?
Efter at have besøgt halvdelen af klasserne har jeg lavet en del ændringer i programmet. Bruger sakse istedet for hobbyknive, en del af børnene i 3. klasse syntes det er svært at klippe ud og en hobbykniv ville være for stor en udfordring. Har droppet at eleverne selv skal lave mønstre på papir, spisepausen & ti-pausen tager for meget af tiden til at man kan nå det. Ligesådan har jeg droppet temaet “dig selv og dine venner” for 3. klasserne, der er mange der er meget usikre på at tegne og jeg valgte at lave noget som er super enkelt så alle i klassen kan være med (Efterårets blade og hvad man finder i skoven – farvelagt med lys gul og vermillion rød ecoline, alle får lavet noget fint på den måde). Mange syntes helt basale ting, som at lave en ret vinkel er en udfordring. Lavede en lille øvelse til at starte med; folder med falseben, det virkede godt.
Billedskolen i Tvillingehallen er Københavns Kommunes Billedskole for børn og unge og hører under Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Billedskolen tilbyder en lang række aktiviteter for børn & unge i Københavns Kommune.
Billedskolen er også et inspirationssted og videncenter for lærere og andre, der er interesserede i en levende udvikling af børnekulturen.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvis du arbejder på Billedskolen kan du redigere hjemmesiden.